asseco Aimtec murr

Abychom dorazili správně k cíli, aneb jak vybírat navigaci

Jedním z dárkových hitů jsou v posledních letech navigace. Co lze čekat v této oblasti a jak nezapomenout při výběru na nic podstatného nám prozradil marketingový manažer společnosti Mio Tomáš Kudweis.  

 

Jaký je současný trend v oblasti automobilových navigací
V současné době se trh navigací oproti předchozím letům hodně změnil a to hlavně – což je pro uživatele příjemné - průměrnou cenou. Pokud se budeme bavit o českém trhu někdy kolem roku 2006-2007, stála relativně slušně vybavená navigace kolem 15 000 Kč, dnes podstatně lépe vybavená navigace stojí kolem 4 až 5000 korun. Trend je jasný: větším prodaným množstvím se snižuje cena hardwaru a s vývojem softwaru přicházejí nové verze a stále se vylepšují funkce, které navigace obsahují.

Podle čeho se při pořizování navigace orientovat?
Zásadní pro uživatele při výběru navigace je určitě velikost displeje. Nejmenší 3,5“ displeje z trhu už postupně mizí, standardem je 4,3“ displej, ale začíná se přecházet na 5“ displeje. Měli jsme v nabídce i 7“ displej, který byl u nás poměrně úspěšný - ale jen v ČR a na Slovensku, nikoli v západní Evropě a samozřejmě v Německu, které je pro výrobce určujícím trhem. Takže se z dalšího vývoje 7“ diplejů ustupuje.
Dalším důležitým kritériem je vybavenost, pokud jde o mapové podklady. Už téměř standardem je celá Evropa. Navigace s 4,3“ displejem s mapami celé Evropy se dá pořídit kolem 3000 Kč a „třiapůlka“ vychází ještě levněji. Doporučujeme si pořizovat navigaci s mapami kompletní Evropy - obvyklý počet je kolem 44 zemí - protože nekomplexní mapová výbava nemusí obsahovat právě ty mapy, kam se člověk potom rozhodne jet. Mapové podklady dodávají výrobcům dvě firmy: Navtec, který patří Nokii a TeleAtlas, který vlastní firma TomTom. Jsou prakticky srovnatelné.
A asi třetí nejdůležitější věc je aktualizace map. Dříve bylo standardem, že v ceně zařízení nebyly žádné. Později to byl jeden rok, letos dva a nyní zavádíme pro vybrané produkty doživotní aktualizace, a obdobně tomu bude i u dalších výrobců. Trend směřuje k aktualizacím zdarma, resp. v ceně zařízení. To je docela podstatné, protože aktualizace jsou samy o sobě poměrně drahá záležitost. Nezávisle na tom, kdo je prodává, stojí kolem 2000 Kč, což při ceně navigace kolem 4000 korun představuje prakticky polovinu ceny zařízení.

Jak často aktualizaci provádět?
Doporučujeme minimálně po roce mapy aktualizovat a doplnit nové mapové podklady. To je asi optimální cyklus, kdy dochází k zásadnějším obměnám silnic. Aktualizace od dodavatelů mapových podkladů vycházejí čtyřikrát ročně, ale ne vždy je změna taková, aby ji byl uživatel vůbec schopen postřehnout a bylo nezbytné doplnění. K zásadnějším úpravám dochází obvykle nejdříve po půl roce.
Podstatné je i to, že řada lidí ani neví, že doba, od které běží aktualizace poskytované zdarma se počítá od stažení první aktualizace. Takže pokud řidič jezdí třeba rok s původními podklady, nevyprší mu aktualizační lhůta, kdy má obnovení mapových podkladů zadarmo, ta začíná až v momentu, kdy provede první aktualizaci. Ale je také nutné vědět, že aktualizace jsou vázané na model, nejsou přenosné.

Takže pravidelně aktualizovanou navigaci lze mít „navěky“?
Životnost hardwaru - s výjimkou baterií, které stárnou - je vysoká, ale počítá se s tím, že zhruba po čtyřech letech dojde k morálnímu opotřebování zařízení, že i uživatel obvykle podlehne tlaku na pořízení nového modelu a podobně jako třeba u mobilu si prostě pořídí nový. Zajímavé je, že průměrná životnost navigace ve střední a východní Evropě je kratší než v západní. Němci vydrží navigace déle než Čechovi - jsou obecně „šetřivější“ nejen u navigací, ale i u dalších výrobků spotřební elektroniky než našinci, kteří jsou naopak náchylnější k častější modernizaci a pořizování novinek.

Speciality lákají, ale mají své háčky, aneb „zlatá střední cesta“
Při rozhodování hrají roli i další faktory, třeba dosavadní zkušenost, doporučení známých, design, a v neposlední řadě i možnost a jednoduchost ovládání, často také vztah ke značce či výrobci. Obvykle se také každý výrobce snaží nabídnout nějaký „bonbónek“, speciální vlastnost či funkci, kterou jiní ve svých produktech nemají – přinejmenším dočasně než ostatní „srovnají krok“, říká Tomáš Kudweis.
Pokud jde o různé další funkce, které neslouží k navigování samotnému nebo získávání informací, např. multimediální přehrávač, TV apod., výrobci od nich postupně ustupují, protože řidiči je příliš nepoužívají a nevyžadují. Například navigace s velkým displejem a integrovaným TV přijímačem se na trhu příliš neujaly – s výjimkou ČR a jedné skupiny: profesionálních řidičů kamionů a taxikářů. Pro ty má ovšem takováto funkce smysl, aby si mohli při odstávkách zkrátit čas, zatímco běžný řidič ji prakticky nevyužije, takže výrobci od nich ustupují.
Podobný osud zřejmě stihne i další z nedávných marketingových lákadel: 3D zobrazení s reálnými objekty a terénními prvky, které je sice vizuálně zajímavé, ale náročné na výpočetní výkon. Z praktického hlediska má ale tato možnost pro řidiče význam minimální, zatímco současný trend míří k maximální jednoduchosti a přehlednosti nabízených funkcí a ovládání a jejich „vypiplání“ k dokonalosti.
Vždy se vyplatí důkladně zvážit, které z možností navigace skutečně využijete, protože cena zařízení se obvykle odvíjí od jeho výbavy, a pro základní spolehlivou navigaci není potřeba pořizovat drahý přístroj „nacpaný“ funkcemi. Na druhou stranu těm, kdo jezdí často, s průjezdy různými lokalitami, se vyplatí nešetřit za každou cenu a něco si připlatit za výrobek vyšší třídy, nabízející větší komfort díky svým pokročilým funkcím. Podstatné při rozhodování je k čemu a jak často bude navigace využívána, a od toho se odvíjejí funkce a možnosti které od ní uživatel očekává.

Co jinde zpravidla nenajdete:
Mio: AV vstup a připojení parkovací kamery, funkce LearnMe - navigace se učí styl řidiče a časem se přizpůsobuje jeho zvyklostem a naviguje s ohledem na ně (přizpůsobí např. výpočet dojezdového času obvyklé rychlosti jízdy, zvolenou trasu, pokud se výrazně liší od běžného řidiče apod.), fulltextové vyhledávání klíčových slov (funguje jako v internetu), vypnutí displeje (po uzamčení přístroj stále naviguje hlasem, ale bez vizualizace cesty, což může být užitečné v noci, na dálnici apod., kde zářící obrazovka může řidiče rušit).
TomTom: funkce HD traffic, sledování aktuální dopravní situace, což využijí hlavně profesionálové. Vyhodnocuje aktuální situaci na základě dat od ostatních řidičů (uživatelů vybavených navigací s touto funkcí), zohledňuje i historická data pro příslušný úsek. Data jsou aktualizována po 2 minutách. První rok používání je zdarma, za každý další se pak platí 1290 Kč. Funkce Map Share umožňuje rychle doplňovat a aktualizovat mapy, sdílet je a využívat změny ostatních uživatelů.
Garmin: „doživotní“ aktualizace map Evropy u řady Lifetime po dobu životnosti přístroje, lze ji i dokoupit pro další modely.
Dynavix: Přesná mapová databáze s více než 99% pokrytím čísly popisnými v ČR, funkce Chytrá trasa vypočítá optimální cestu s ohledem na den v týdnu a denní dobu. /joe/
 

 

 
Publikováno: 5. 1. 2012 | Počet zobrazení: 3565 článek mě zaujal 737
Zaujal Vás tento článek?
Ano