asseco Aimtec murr

Věk plastů v automobilismu se blíží

Automobilismus se od svých počátků vyvinul tak, že dnešní auto již nelze se svými předchůdci srovnávat. Inovativní využití plastů znamená v automobilismu jako takovém vyšší bezpečnost, komfort a šetrnost k životnímu prostředí. V současnosti jsme svědky kvalitativní změny ohromného dosahu: s postupným rozvojem plastů se můžeme v budoucnosti nadít toho, že z kovu bude pouze základní konstrukce vozu.   

 

Využití plastů při výrobě automobilů stoupá. Zatímco v roce 1970 plasty představovaly 6 % váhy vozidla, dnešní stav dosahuje rozpětí 12 – 15 % a hypotézy předpokládají, že v roce 2020 bude čtvrtinu hmotnosti automobilu tvořit plast.

Přichází doba plastová?
Důvodů, proč směřovat k vyššímu podílu plastů, je podle specialistů firmy BASF, která patří k předním výrobcům v tomto oboru, celá řada. Plasty mají především menší hmotnost. Jen pro srovnání: zatímco váha m3 oceli činí 7850 kg, anebo hliníku 2700 kg, tak plasty dosahují hmotnosti pouze mezi 1000 – 2000 kg na m3. Nebo jiný základní údaj: teplota, za které se taví ocel je 1350 – 1400 °C (u hliníku 658 °C), u plastů se jedná pouze o 200 – 400 °C (v závislosti na konkrétním druhu materiálu). Zmíněné údaje jsou zcela zásadní. Úspora 100 kg na váze znamená snížení spotřeby paliva o 0,4 l na 100 km. Stejně tak výrazně nižší teplota tavení přináší nezanedbatelnou energetickou úsporu. Z principu jsou všechny termoplasty recyklovatelné. Dnes se 90 % vytěžené ropy spálí, jen 10 % ropy se využije pro chemické účely – i v tomto můžeme v budoucnu očekávat proměnu. Plasty tak představují ekologické řešení a přispívají podstatnou měrou k redukci emisí CO2.

Nové možnosti pro auta budoucnosti
„Rozvoj plastů pomáhá uskutečňovat nové trendy v konstrukci automobilů. Elektromobily začínají být reálnou alternativou minimálně pro městskou mobilitu. Díky hmotnostní úspoře může být ale také automobil vybaven dalšími prvky, které byly ještě před několika lety těžko představitelné. Nedocenitelné je rozsáhlejší použití plastů v automobilech i při zmírňování dopadu na životní prostředí,“ uvedl Jiří Kubík, obchodní zástupce BASF pro termoplasty pro automobilový průmysl.

Příklady inovativního využití plastů:  elegance, výkon i bezpečnost
BASF dodává vůbec největší množství materiálů automobilovému průmyslu. Jen z poslední doby to dokládají dva koncepční vozy, které slouží jako silný zdroj inspirace pro konstruktéry: i-Flow vyvinutý ve spolupráci s jihokorejskou automobilkou Hyundai a elektromobil Smart Forvision. Oba vozy jsou sice tzv. koncepty, nicméně jejich konkrétní prvky dávají nahlédnout do ne tak daleké budoucnosti.
Speciální výztuha nárazníku (umístěná za nárazníkem) vyrobená z Ultramidu, která byla poprvé použita v Opelu Insignia, znamená výrazně vyšší ochranu zdraví chodců. Výztuha totiž vykazuje třikrát větší tuhost a absorpci energie oproti klasickému provedení a zajišťuje řízenou deformaci tak, aby v případě zranění chodce došlo k co nejmenšímu poškození zdraví.
BASF také např. ve spolupráci se společností Sika Schweiz vyvinul (poprvé pro Peugeot) speciální vyztužení karoserie v oblasti rámu pátých dveří pomocí materiálu Ultramid A3WG10, což přináší zesílení konstrukce a slouží k pohlcování působících sil. Ke zvýšení bezpečnosti přispívají i nové opěrky z plastů BASF, které byly použity poprvé ve vozech BMW.
V modelu Smart Forvision BASF představila lehká celoplastová kola, vhodná k sériové výrobě. Ta by mohla díky významné úspoře hmotnosti vozidla hrát důležitou roli například v rozvoji elektromobilů, protože čím více se podaří snížit celkovou hmotnost vozu, tím vyšší bude dojezd elektromobilu.
Pro snižování hmotnosti (a rozvoj elektromobility) jsou nesmírně významné i samozhášivé materiály nové generace: tyto materiály umožňují vybavit elektromobil řadou plastových dílů, které vedle zajištění potřebných elektrických vlastností díky samozhášivosti přispívají k vyšší bezpečnosti při případném požáru. K potřebnému snížení hmotnosti elektromobilu dopomáhají i plastové díly karoserie nahrazující klasický plech: např. blatníky z on-line lakovatelného Ultramidu TOP.
Plastové díly z Ultramidu Endure se uplatňují i v automobilech poháněných turbomotory. Přinášejí řešení v oblasti přípravy paliva v blízkosti motoru – snadno totiž odolávají nepřetržitému používání při teplotě 220 °C a krátkodobě dokonce 240 °C (díly chladiče vzduchu, potrubí přívodu vzduchu a sacího modulu, atd.).
Příkladů speciálních plastových materiálů lze vyjmenovat celou řadu. Řidičům zpříjemňují jízdu autem, více ochraňují jejich bezpečnost, umožňují realizovat v minulosti takřka nepředstavitelné konstrukční prvky a v neposlední řadě jsou šetrné k životnímu prostředí. Běžný uživatel vozu je v podstatě ani nemůže zaregistrovat, přesto by bez nich nebyl dnešní automobilismus představitelným.
 

 

 
Publikováno: 13. 2. 2012 | Počet zobrazení: 3860 článek mě zaujal 773
Zaujal Vás tento článek?
Ano