asseco Aimtec murr

Víte co je FAP nebo DPF?

Jde o totožnou zkratku pro filtr pevných částic, který je součástí výfukového systému vozidel s dieselovým motorem. FAP (z francouzštiny Filtre a Particules) nebo DPF (z anglického Diesel Particular Filter) má za úkol zachytit saze v tělese filtru a jejich následným shořením dosáhnout čistších výfukových plynů. 

 

Prvním průkopníkem na poli čištění výfukových plynů, který zavedl do výroby FAP pro naftové motory, byla Skupina PSA Peugeot Citroën. Patentovou technologii představili již v roce 2000 u modelu Peugeot 607 a později i u modelu Citroën C5. Od roku 2007 by tímto systémem měla být vybavena téměř všechna vozidla s naftovým agregátem.
Při spalování nafty totiž vzniká určité množství pevných částic, které závisí na použitém palivu, provozní teplotě motoru, tvaru spalovacího prostoru, systému vstřikováním paliva a provozních podmínkách. Při správném spalování se vytváří voda a oxid uhličitý, tedy látky, které jsou neznečisťující. Zároveň je produkováno i malé množství nežádoucích sloučenin, jako oxid uhelnatý (CO), nespálené uhlovodíky (HC), oxidy dusíku (NOx) a saze.
Systém spalování, tedy regenerace, je nastaven tak, aby k regeneraci sazí docházelo především při delší plynulé jízdě rychlostí nad 50 km.h-1 na úseku dlouhém ca 20-30 km. Regeneraci spouští řídicí jednotka na základě hodnot ze snímačů, které jsou napojeny přímo na těleso filtru.

Co se o FAP neboli DPF povídá
Téma spojené s filtrem pevných částic je mezi našimi motoristy poměrně rozšířené, ale ne vždy jde o relevantní informace. Působí zde řada firem, které nabízejí tzv. údržbu FAP, např. vysokotlakým čistěním - většina usazenin ale zůstane ve filtru a jediným výsledkem je oddálení výměny filtru, navíc hrozí riziko poškození zádržné vložky, nebo použitím tzv. čisticích složek, které ale jsou neúčinné a nemají vůbec vliv na zbytkové látky z regenerace. Mohou ale znečistit palivo a destabilizovat aditivum systému. Pak jsou firmy, které nabízejí odstranění FAP, což je naprosto scestné, vozidlo může kvůli přestavbě, za což je odstranění FAP považováno, být zcela vyloučeno z technické kontroly. A právě prostřednictvím takovýchto subjektů, které šíří ve vlastním zájmu o FAP polopravdy a mýty s cílem získat zákazníka, se můžou motoristé dostat do problémů nejen finančního, ale také legislativního. Vždyť neautorizované zásahy do FAP (zejména jeho odstranění) jsou v rozporu s homologací vozidla, za které je provozovatel zodpovědný.
Obrátili jsme se proto na české zastoupení značek Peugeot a Citroën, abychom se dozvěděli podrobnější informace.

Mýtus1: Škodí FAP motoru?
Pokud filtr pevných částic funguje tak, jak má, nemá na motor žádný negativní vliv. Řídicí jednotka neustále sleduje stav filtru a na základě snímače diferenciálního tlaku hlídá, aby rozdíl tlaků ve výfuku nepřekročil dané hodnoty, které by mohly být problematické. Navíc systém řízení regenerace pracuje s detekcí jízdního stylu řidiče včetně odhadu budoucích jízdních podmínek. Díky tomu jsou k regeneraci využívány pouze vhodné situace, jako je třeba jízda po dálnici nebo volné silnici.

Mýtus 2: Větší spotřeba - FAP je překážka pohybu výfukových plynů
Pokud je filtr v pořádku, odpor ve výfukovém potrubí se nenavyšuje a jeho vliv na spotřebu je téměř zanedbatelný. U čtyřdobého motoru sice není potřeba nastavovat přetlak ve výfuku z důvodu výplachu, ale je nutné snížit úroveň hluku. Proto je výfuk vybaven tlumiči, které brzdí výfukové plyny a snižují hlučnost. U vozidel s FAP tvoří harmonickou sestavu.
O vyšší spotřebě paliva se hovoří i ve spojitosti s procesem regenerace, kdy dochází k dodatečným vstřikům paliva. Také tady platí, že u řádně fungujícího filtru je dopad na spotřebu minimální. Navýšení v řádu jednotek procent je teoreticky možné pouze při trvalém městském provozu s hustou dopravou. A to je také jedním z častých mýtů, že vozidlo vybavené FAP není vhodné pro jízdu ve městě. Není to pravda - systém řízení regenerace dokáže filtr účinně regenerovat už při rychlosti 50 km.h-1. Pokud je automobil delší dobu provozován v hustém městském provozu s rychlostmi pod 50 km.h-1 a nelze kvůli tomu provést regeneraci, je o tom uživatel v dostatečném předstihu informován, aby jel po dobu minimálně tří minut rychlostí alespoň 50 km.h-1.

Fakta: Životnost FAP
Současné generace FAP mají životnost 180 000 – 240 000 km. Životnost filtru končí v momentě, kdy je zanesen aditivem, jež slouží ke snížení teploty hoření sazí a při regeneraci zůstává ve filtru, protože už nedojde k jeho spálení. Z tohoto vyplývá, že životnost filtru je přímo úměrná spotřebě paliva - po každém natankování se totiž automaticky doplní i aditivum, a to v poměru k doplněnému palivu.

Fakta: Co škodí filtru pevných částic?
Filtru pevných částic škodí zejména nerespektování doporučení, které řidiči sděluje řídicí jednotka systému. FAP je zcela autonomní a nezávislý a poškodit jej normálním užíváním vozidla nejde. Sofistikovaný systém vlastní kontroly a diagnostiky dokáže včas odhalit vznikající závady a informovat o nich řidiče.
Ve velmi specifickém případě, který se však vymyká běžnému použití vozu, může dojít k poškození filtru ve spojitosti s tankováním paliva. Systém totiž hlídá změnu stavu palivoměru a přidává aditiva, jen pokud pohyb plováku indikuje doplnění více než 5 l nafty (u starších systémů 7 l). Kdyby tedy uživatel opakovaně tankoval pouze malé množství paliva pod 5 l, nebude palivo aditivováno. Poškození filtru mohou způsobit také závady na systémech přípravy a spalování směsi, jež mohou v případě zanedbání údržby produkovat nadměrné množství sazí, a tak zatěžovat filtr. V souvislosti s trvanlivostí FAP je často zmiňován i oxidační katalyzátor. Pokud však není poškozen alkalickými kovy, není s jeho životností žádný problém a vydrží i několik výměn filtru. Nejčastější příčinou poškození katalyzátoru je nasátí olejové náplně do výfuku nebo používání paliva s vysokým podílem biosložky.

Fakta: FAP lze repasovat
Koncern PSA s partnerskou firmou Faurecia vyvinuly proces renovace, který splňuje nejpřísnější technické požadavky. Repasovaným filtrům je umožněno dosáhnout původních funkčních vlastností bez jakékoliv degradace. Repase se provádí výplachem speciální kapalinou na repasovací stolici. Pod nízkým tlakem se protisměrně vyplachují veškeré nespalitelné částice. Kromě již zmíněného aditiva se může jednat o kovové částice z opotřebení motoru a motorových olejů, sulfáty síry, popel z oleje či kotelní kámen. Po pročištění je filtr podroben rentgenové zkoušce.
V automobilech koncernu PSA existují tři řady filtrů lišící se podle stáří vozu a emisní normy, přičemž jejich koncové ceny začínají na částce 8990 Kč, což je cena, kvůli které nestojí za to, si nechat zničit vozidlo neodborným zásahem.
Materiál, který je používaný na výrobu FAB skupinou PSA, je karbid křemíku, který má jako jediný dostatečnou tepelnou odolnost, aby mohl čelit regeneračním fázím. Pro větší odolnost disponuje větším počtem přepážek než u jiných systémů a je také dvakrát větší, čímž zaručuje také delší životnost. /pk/
 

 
Publikováno: 13. 5. 2016 | Počet zobrazení: 4041 článek mě zaujal 521
Zaujal Vás tento článek?
Ano