asseco Aimtec murr

ČVUT vyvinulo „proudový ultralight“

Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického oficiálně předvedli výsledek 17letého vývoje: prototyp nekonvenčního letounu UL 39 Albi navržený ve shodě s předpisem UL-2 dle LAA pro ultralehká letadla.  

 

Letoun vznikl ve spolupráci s firmami La Composite a Jihlavan Airplanes, na projektu se podíleli autoři 130 diplomových a několika disertačních prací na ČVUT. Stroj, který poprvé vzlétl 4. dubna letošního roku, má hmotnost pouze 320 kg (V ČR je max. povolená vzletová hmotnost MTOW 450 kg) a připomíná zmenšenou verzi vojenského proudového cvičného letounu Aero L-39 Albatros (jak ostatně evokuje i jeho název Albi). Podle jeho tvůrců jde o světový unikát - je to první letoun v kategorii ultralight s vlastnostmi proudového letadla, který bude moci pilotovat běžný sportovní pilot. Albi by mohl najít uplatnění i v armádě při výcviku nových pilotů, navíc díky jeho konstrukčnímu řešení lze jen obtížně zachytit jeho tepelnou stopu a zaměřit tak letoun raketovou střelou. Trup, křídla i ocasní plochy jsou navrženy jako celokompozitní konstrukce, drak byl zhotoven autoklávovou technologií z prepregů (fólie s lepidlem, které tlakem po zahřátí prostoupí tkaninou a jsou následně upraveny v autoklávu). Pohonnou jednotkou je ventilátorový propulzor (dmychadlo poháněné vysokootáčkovým pístovým motorem), zabudovaný v trupu. Firma Jihlavan Airplanes prezentovala letoun UL-39 Albi na dubnové světové výstavě AERO Friedrichshafen v Německu.
 

 
Publikováno: 1. 7. 2016 | Počet zobrazení: 2201 článek mě zaujal 418
Zaujal Vás tento článek?
Ano