asseco Aimtec murr

Pneumatiky pro autonomní vozidla

Na letošním autosalonu v Ženevě představila společnost Goodyear svou vizi pneumatik pro samořiditelná auta. Šlo o studii pneumatik IntelliGrip se senzorovou technologii pro první generaci autonomních vozidel, která by se mohla stát realitou v průběhu příštích 10 let, a o koncept futuristické kulovité pneumatiky vytištěné na 3D tiskárně jako řešení do daleké budoucnosti.

 

Pokud vyjde předpověď studie společnosti Navigant Research, že se na světě do roku 2035 bude prodávat až 85 mil. autonomních vozidel, pak jsou tyto vizionářské pneumatiky inspirativním řešením. Goodyear navrhl pneumatiky IntelliGrip se senzorovou technologii, aby poskytovaly maximální oporu kontrolním systémům samořiditelných vozů, která budou závislá na přicházejících datech od jiných vozidel nebo i tzv. inteligentních měst.

Technologie zabraňující kolizím
Díky senzorům a speciálně konstruovanému běhounu jsou pneumatiky IntelliGrip schopny snímat různé podmínky panující na povrchu silnice i aktuální povětrnostní podmínky. K vyhodnocování svého stavu využívají technologii založenou na monitoringu aktivního opotřebení a tlaku v pneumatice. Goodyear k tomu vyvinul speciální algoritmy pro výpočet proměnných, jako je právě tlak a teplota pneumatiky, tím bude optimalizovat autonomní kontrolní systém vozu. Koncepční novinka rovněž komunikuje s centrálním počítačovým systémem, aby byla autonomní jízda bezpečnější a efektivnější. Pokud např. pneumatika zaregistruje vlhký nebo kluzký povrch silnice, autonomní vozidlo přizpůsobí rychlost této nové situaci. Docílí se tím zkrácení brzdné dráhy, optimální stabilita vozu, lepší reakce v zatáčkách a v neposlední řadě je to účinná pomoc antikolizním systémům.

Futuristický koncept Eagle-360
Unikátní kulovitý tvar pneumatiky Eagle-360, který jí umožní se pohybovat ve všech možných směrech, by měl zvýšit bezpečnost jízdy a ovladatelnost vozu s maximální možnou řiditelností. Tvar pneumatiky dovoluje i příčný pohyb, takže dokáže překonávat překážky, aniž by vozidlo muselo měnit směr jízdy. Zvládá ale i obrat o 360 °, což by mělo usnadnit např. parkování. Tak bude potřeba k zajetí na parkovací místo méně prostoru. Pokud budou v budoucnu hrát veřejná parkoviště stejnou roli jako dnes, mohla by se tím při stejné ploše zvýšit jejich kapacita.
Kulovité pneumatiky budou zavěšeny podobně jako u rychlovlaků Maglev pomocí magnetických polí. Jízda na polštáři magnetického pole přinese cestujícím nejen vyšší pohodlí, ale také nižší hlučnost. Jízdu v autonomních vozidlech bude optimalizovat propojení pneumatik s okolím. Senzory uvnitř pneumatik snímají podmínky panující na silnici, včetně stavu jejího povrchu a aktuálního počasí. Senzory v zájmu co nejdelšího kilometrového proběhu budou zachycovat  a regulovat opotřebení pneumatiky neustálým monitorováním tlaku v pneumatikách a stupněm jejich opotřebení.
Navíc běhoun, který lze vyrábět v 3D tiskárně, může být přizpůsoben konkrétním podmínkám podle aktuální oblasti. Je inspirován povrchovým vzorem korálu Větevníku mozkového a segmenty dezénu a drážky v různých směrech pomáhají udržet bezpečný kontakt pneumatiky s vozovkou. Aby byly pneumatiky odolné vůči aquaplanningu, obsahuje dno drážek obdobu přírodní houby. Ta při vysušení tuhne a za vlhka měkne. Pneumatika tak pohlcuje povrchovou vodu a odstředivou silou ji vypuzuje ze stopy.
 

 
Publikováno: 4. 7. 2016 | Počet zobrazení: 2196 článek mě zaujal 501
Zaujal Vás tento článek?
Ano