asseco Aimtec murr

Lidar ve tmě „vidí“

Automobilový průmysl se již řadu let zabývá vývojem vozidel pro autonomní jízdu. Lze se dočíst o funkčních prototypech zkoušených v reálném provozu, takže nebude dlouho trvat a dočkáme se zahájení sériové výroby autonomních vozidel. Zbývá už jen nezbytná legislativa...

 

Mezi jinými i automobilka Ford pracuje na vývoji autonomních vozidel. Se svými třiceti prototypy disponuje největší flotilou autonomních vozidel mezi výrobci automobilů. Po 10letém vývoji si Ford vytyčil cíl dosáhnout plně autonomní jízdy úrovně 4 dle mezinárodní definice SAE, co znamená, že vůz musí zvládnout i situace, ve kterých řidič patřičně nezareaguje na výzvu k zásahu do řízení.
Prototyp takového vozu založený na modelu Fusion Hybrid byl vývojáři firmy nedávno testován v noci bez zapnutých světlometů na opuštěných silnicích pouště. Vůz nebyl osazen kamerami, pouze senzory typu Lidar a bezchybně zvládal jízdu zatáčkami. Při jízdě potmě se autonomní prototyp orientuje podle 3D map ve vysokém rozlišení. Ty obsahují údaje o silnici, dopravním značení, geografii, topografii i okolních objektech. Prostřednictvím impulsů z Lidaru pak vůz v reálném čase zjišťuje svoji aktuální polohu na mapě. Snímací schopnosti vozu doplňuje radar, jehož údaje se v řídicím systému kombinují s informacemi z Lidaru. Test potvrdil, že kombinace technologie Lidar s 3D mapovými podklady umožňuje automobilům jezdit bez zapnutých světel. „Díky Lidaru nepotřebují testovací vozy sluneční světlo ani kamery, které by sledovaly čáry vodorovného značení na asfaltu,“ řekl Jim McBride, technický vedoucí Fordu pro autonomní vozy.
Technici při zkušební jízdě sledovali počínání prototypu za pomoci brýlí pro noční vidění, a to jak přímo ve vozidle, tak i zvenčí. Díky tomu mohli pozorovat soustavu infračervených laserových paprsků, které Lidar vyzařuje do okolí vozu. Snímač vyšle každou sekundu až 2,8 milionu laserových pulzů. Ideální je ale mít na vozidle osazeny všechny typy senzorů, jak radar, kamery, tak i Lidar.
A proč testování autonomní jízdy v noci bez zapnutých světel? Protože podle statistik ze Spojených států dochází ke smrtelným úrazům v automobilech třikrát častěji právě za tmy než za denního světla.

Lidar (Light Detection And Ranging) je metoda dálkového měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu. Výsledkem je mračno bodů, z kterých po aplikaci filtrů lze získat digitální model terénu či 3D modelů budov apod. Technologie vznikla v roce 1960, krátce po vynálezu laseru.
 

 
Publikováno: 4. 7. 2016 | Počet zobrazení: 2272 článek mě zaujal 485
Zaujal Vás tento článek?
Ano