Elektrický “vrtulník” už unese i člověka
Elektrická 18rotorová volokoptéra e-volo uskutečnila na jihoněmeckém letišti koncem března svůj první pilotovaný let. Stroj zhotovený z lehkých kompozitních materiálů se vzletovou hmotností 450 kg, může podle výrobce dosahovat díky výkonu 18 rotorů napájených z devíti individuálních baterií max. rychlosti až 100 km.h-1. Pro první let zvolil šéf firmy e-volo Alexander Zosel ale opatrnější variantu: proletěl se zhruba 25 m nad zemí pětadvacetikilometrovou rychlostí. V další fázi přijdou na řadu testovací lety rychlostí 50 km.h-1 ve středních výškách, a ve finále pak již zmíněná 100km rychlost ve větších výškách. Už během prvních testovacích letů potvrdil výrobce schopnost prakticky autonomního letu. Ale pro skutečné otestování bude potřeba nejméně stovka zkušebních letů, během nichž bude stroj operovat i samostatně v bezpilotním režimu s řízením na dálku. Hybrid mezi vrtulníkem a multikoptérou (a částečně UFO, komentují futuristický vzhled létajícího zařízení média) vytvořili v Německu, a pokud půjde vše podle plánu, měla by se volokoptéra objevit na trhu už během následujících dvou let. Využití by mohla najít např. jako létající taxík apod.
Nejde však o jediný stroj svého druhu, na podobných pracují i další výrobci. Takže v příštích letech bychom se na nebi mohli setkat s létajícím stroji jako je např. Malloy Aeronautics Hoverbike, čínský Ehang 184 AAV, nebo elektrickými multikoptérami podobnými té, kterou pod označením Snowstorm sestrojili studenti v Singapuru.