asseco Aimtec murr

CHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míru...

Po více než 15 let je společnost CHVALIS partnerem pro výrobce kolejových vozidel a motorových vozů v ČR a SR v oblasti vývoje, výroby a dodávek zákaznických řešení hydraulických systémů v dieselových lokomotivách a motorových vozech. Aktivity firmy nesměřují pouze do oblasti prvovýroby, ale také do oblasti rekonstrukcí, modernizací a oprav starších vozidel a strojů, včetně zajištění záručního a pozáručního servisu .

 
Technická řešení jsou vždy „šitá na míru“ požadavkům konstrukčního oddělení zadavatele. Je respektován důraz na životnost a spolehlivost veškerých komponentů a skupin hydraulického obvodu a potřeby zachování dlouhé životnosti olejové náplně. To vše v návaznosti na elektrické řídicí a regulační systémy kolejového vozidla a jeho bezpečnostní systémy a standardy. Naší snahou je při návrhu systému používat vlastní osvědčená a vyzkoušená technická a unifikovaná řešení s využitím spolehlivých a léty prověřených komponentů Parker Hannifin. Ty umožňují svými technickými parametry pokrýt širokou škálu požadovaných výkonů při minimu počtu typů hydraulických komponentů, což má velmi pozitivní vliv na následný pozáruční servis a dodávky náhradních dílů tak, aby pro koncového zákazníka byla typová náročnost dílů co nejnižší a z hlediska údržby pokud možno co nejméně nákladná.  
 
Hydraulické pohony - kompaktní, výkonné a spolehlivé řešení
Velkou předností hydraulických pohonů, při zachování požadovaných teplotních rozsahů mobilního celoročního provozu, je možnost na relativně malém zástavbovém prostoru využít velmi masivní výkonový potenciál hydraulických pístových axiálních motorů, řádově v desítkách až stovkách kW, v širokém rozsahu otáček a krouticích momentů. Přitom to vše nezávisle na otáčkách vlastního primárního spalovacího motoru, který pohání hydraulické čerpadlo (hydrogenerátor - zubový, axiální pístový nebo regulační) jako zdroj hydraulické energie. Tato výhoda hydrauliky, na malém prostoru koncentrovat velké množství energie, je velmi oceňována konstruktéry lokomotiv a motorových vozů, kteří jsou denně vystaveni kontinuálnímu tlaku při řešení prostorových dispozic lokomotivy nebo motorového vozu, kdy je jiná než hydraulická koncepce pohonu z prostorových důvodů nepoužitelná.
 
Jednotlivé typy pohonů a řešení technických výzev
U složitých komplexních technických zařízení, jako jsou dopravní prostředky - a v hromadné dopravě zvláště - záleží na bezchybné funkci každé součástky či modulu. Speciálně u těch, které obsahují pohyblivé, silně namáhané součásti. K typickým příkladům takovýchto zařízení patří hydraulické  systémy pomocných i trakčních pohonů motorových vozů a lokomotiv primárně poháněných spalovacím motorem. Pomocnými pohony se rozumí: pohon pístového nebo lamelového kompresoru pro výrobu centrálního stlačeného vzduchu; další variantou je pohon ventilátoru / ventilátorů chlazení spalovacího motoru nebo také velmi sofistikovaný pohon alternátoru pro výrobu elektrické energie 3 × 400 V / 50 Hz, který je velmi náročný z hlediska požadovaných minimálních tolerancí otáček alternátoru - nezávisle na otáčkách spalovacího motoru a jízdních režimech vozidla. 
Pomyslnou "třešničkou na dortu" jsou řešení trakčních pohonů motorových vozů, drezín, měřicích vozů a měřicích drezín. Hydraulika tam zajišťuje vlastní - proporcionálně regulovaný - přenos síly ze spalovacího motoru přes hydraulické proporcionálně řízené regulační čerpadlo s proporcionálně řízeným cestným a brzdným ventilovým blokem do hydraulických fixních nebo regulačních hydromotorů, které přímo pohánějí nápravové / rozvodové převodovky dvojkolí železničního vozidla.  Tímto je zajištěn pohyb vozidla vpřed a vzad včetně regulace rychlosti / síly od 0 - 100 %, výběhový a volnoběžný a parkovací stav, ve všech předepsaných trakčních režimech při předepsané bezpečnosti daného kolejového vozidla. 
Naší specialitou je, že používáme vlastní netradiční řešení s tzv. Otevřeným hydraulickým obvodem, které umožňuje plynulou 100% regulaci všech režimů jízdy stroje i při vysokých nebo velmi nízkých (plíživých) rychlostech a výkonech provozu s respektováním širokého rozmezí provozních teplot -25 až + 40 °C.
 
Vítězný souboj o důvěru konstruktérů
Počáteční nedůvěra konstruktérů i některých zákazníků k hydraulice a k hydrostatickým pohonům obecně (povětšinou plynoucí z „předlistopadové éry“, kdy většinou platilo povědomí, že „hydraulika teče“), byla po krátké době překonána. Bylo to především díky použití velmi kvalitního a spolehlivého hydraulického šroubení Parker ERMETO - včetně hadicových montáží a rozvodů, kdy při dodržení předepsané technologie montáže je zaručena 100% spolehlivost a těsnost proti jakýmkoli únikům. Rovněž kvalita hydraulických komponentů Parker Hannifin, které používáme v našich obvodech, zaručuje vysokou životnost a spolehlivost celé sestavy pohonu, jenž je pro provoz železničních vozidel nezbytná.
 
Dodávkou to nekončí
Pro kvalitní zajištění montáží v prvovýrobě a následné zabezpečení záručních i pozáručních servisních služeb hydraulických systémů kolejových vozidel využíváme vlastní flotilu 20 servisních vozidel se zázemím šestice servisních a skladových lokalit, tzv. Prodejních center - v Hoštce, Libereci,
 Rokycanech, Sušici, Českých Budějovicích a Prostějově v režimu nonstop. Cílem je minimalizovat případné „dojezdové časy“ záručních a pozáručních servisních zásahů nebo urgentních dodávek náhradních dílů na území ČR i sousedních států.  
Pro zajištění profesní úrovně a kvalifikace našich servisních mechaniků, ale i pracovníků odběratele a provozovatele dodaných hydraulických systémů kolejových vozidel, využíváme vlastní Vzdělávací školicí středisko, vybudované za podpory dotačních programů EU, které je certifikované společností Parker Hannifin Corp. Kromě školení vlastních zaměstnanců nabízíme odborně zaměřené školení i pro naše zákazníky, pracovníky údržby firem, kteří vlastní a provozují motorové vozy a lokomotivy. Navíc nabízíme i možnost provádět odborná školení přímo u zákazníka.
Věřím, že naše hydraulické systémy, díky svým výhodám a kvalitám, budou i nadále tou nejlepší volbou pro řešení problematiky pomocných i trakčních pohonů motorových vozů a lokomotiv.
 
Milan Chvalina, CHVALIS

 
Publikováno: 27. 7. 2016 | Počet zobrazení: 2117 článek mě zaujal 436
Zaujal Vás tento článek?
Ano