TÜV SÜD - 150 let bezpečnosti
Revoluční investice do laboratoře dynamického testování komponentů DYCOT katapultuje TÜV SÜD Czech na vrchol žebříčku inovací ve výzkumu a vývoji bezpečnostních prvků v automobilovém průmyslu. Laboratoř bude umístěna v novém kompetenčním centru v Mladé Boleslavi a její slavnostní otevření proběhne na podzim letošního roku.
Letošní rok je pro TÜV SÜD Czech a zákazníky z automobilového průmyslu výjimečný. Díky nové investici do laboratoře dynamických zkoušek (DYCOT) bude TÜV SÜD Czech, coby nestranná a akreditovaná zkušebna, schopna nabídnout i fyzické simulace dynamických zátěží komponentů a struktur nad rámec virtuálních simulací. Jde o další krok k naplnění poslání společnosti, a tou je bezpečnost (již od roku 1866).
V současně době vede optimalizace nákladů na výzkum a vývoj kompletních výrobků k intenzivnějšímu využití virtuálních a fyzických simulací. Matematické simulace crash testů metodou FE vyžadují ověření modelů destruktivními zkouškami, které jsou v některých případech nahrazovány jejich nedestruktivními simulacemi. Poptávka po nedestruktivních zkouškách se zvyšuje i díky stále lepší kvalitě zkušebních stavů a periferních technologií, které nahrazují crash testy ve větším měřítku.
Dynamické zkoušení DYCOT
V laboratoři DYCOT bude TÜV SÜD Czech poskytovat fyzické simulace dynamických zátěží komponentů a struktur, tzv. saňové zkoušky, při vývoji, homologaci a ověřování shodnosti výroby (CoP). DYCOT laboratoř bude vybavena nejnovější generací hydraulického katapultu IST CSA Advanced od renomovaného německého výrobce Instron GmbH v kombinaci s programovatelným systémem pro simulaci bočních nárazů ENCOPIM ALIS (Advanced Lateral Impact System). Celý systém je vyvíjen na zakázku pro TÜV SÜD Czech tak, aby umožnil ověřit zádržné systémy a konstrukce dle nově zaváděné legislativy, požadavků spotřebitelských organizací nebo interních požadavků zákazníků, např. EHK, ES, FMVSS, NCAP, ISO, ADR, AMS, EASA CS, ZMK Dez.
Jak to bude vypadat v praxi?
Zkoušky budou prováděny aplikací pulzních zatížení na zkušební vzorek pomocí katapultu, na nějž je možné upevnit komponenty nebo systémy zákazníka. Základní parametry hydraulického katapultu jsou následující:
- simulace čelních, bočních a zadních nárazů,
- maximální síla: 2,5 MN,
- maximální rychlost: 90 km.h-1 @ 1000 kg,
- maximální zrychlení: +80 g / -35 g @ 1000 kg,
- maximální gradient zrychlení: 14 g/ms,
- maximální hmotnost vzorku: 3000 kg.
V laboratoři bude několik samostatných přípraven, které zajistí maximální utajení v případě souběhu zkoušek pro více zákazníků.
Investice je strategicky umístěna v blízkosti automobilového, vojenského, leteckého a železničního průmyslu a poskytne TÜV SÜD Czech vícero unikátních výhod:
- Vysokou produktivitu a věrohodnost výstupů,
- Jedinečné zkoušky bočního nárazu v souladu s požadavky Euro NCAP,
- Jediné moderní a nezávislé zařízení v regionu CEE.
Integrací dynamického testování komponentů s laboratořemi airbagových a pevnostních zkoušek a navázání na služby numerických simulací bude společnost schopna v Mladé Boleslavi nabídnout:
- fyzické ověřování v kombinaci s virtuálními simulacemi,
- environmentální zkoušky v kombinaci s dynamickým zkoušením komponentů.
Díky zavedení nových kompetencí se TÜV SÜD Czech stane partnerem, který bude nabízet široké portfolio služeb na jednom místě, což posílí pozici společnosti jako klíčového dodavatele pro celé odvětví mobility v regionu CEE.
Martin Šotola, TÜV SÜD Czech