asseco Aimtec murr

Nový rychlý automatizovaný systém inspekce kolejnic

V EU musí projít inspekcí na 215 tisíc km železničních tratí. Usnadnit tuto nezbytnou, ale náročnou práci by měl nový kontrolní systém RIFLEX (Rail Inspection by Flexible Electromagnetic Acoustic Transducer) financovaný ze 7. rámcového programu EU. Konsorcium RIFLEX představilo systém, umožňující nedestruktivní kontroly železničních tratí rychlostí až 70 mph, který zvyšuje pokrytí prověřených úseků o polovinu.

 
Při běžném provozu vlaků jsou kolejnice vystaveny intenzivnímu ohýbání a smykovému napětí, plastické deformaci a opotřebení, což vede v průběhu času k degradaci jejich strukturální integrity. Defekty nejvíce převládají v hlavě kolejnicového pásu.
Jedním z hlavních problémů současných inspekčních metod kolejových hlav je, že snímací zařízení musí být v kontaktu s hlavou kolejnice, což už ve své podstatě omezuje rychlost kontroly. Současné metody inspekce pomocí technologie vířivých proudů či alternativní měření proudového pole, nebo konvenční ultrazvukové testování a měření úniku magnetického toku se všechny ukázaly jako nedostatečné pro předpokládanou budoucnost rozvoje systému efektivní železniční dopravy budoucnosti kvůli pomalému tempu kontroly a omezeným možnostem detekce defektu.
Inspekce vířivými proudy (nejpoužívanější metoda) a měření polem střídavého proudu lze použít pouze rychlostí chůze a omezují se jen na zjištění povrchových vad a zlomů. Ultrazvukové vyšetření je rovněž technologie použitelná při rychlosti chůze, kde pravděpodobnost detekce defektů výrazně ovlivňuje jejich orientace a není schopno detekovat povrchové vady. Kontrola úniků magnetického toku umožňuje větší kontrolní rychlost (až 35 km.h-1), ale nedokáže detekovat vady menší než 4 mm.
Nový systém RIFLEX umožňuje rychle zkontrolovat celý obrys hlavy kolejnice pomocí několika flexibilních elektromagnetických akustických měničů (EMAT), které odpovídají tvaru hlavy kolejnice. Systém je soběstačný a bezkontaktní, který automaticky neustále varuje při zjištění defektu. Lze jej integrovat na stávající kontrolní vlaky nebo připojit k osobním vagonům. Je založený na inspekčním vozíku a koncipovaný jak pro manuální tak lokomotivní režim použití. 
Skládá se ze dvou zařízení: První generuje akustické vlny na krátkou vzdálenost na pracovní ploše kolejí a druhé shromažďuje výsledný signál, což umožňuje větší pokrytí hlavy kolejnice. Optický zaostřovací systém zajišťuje, že mezi kolejnicí a převodníkem se udržuje minimální mezera, a že měnič zůstane ve spojení s hlavou kolejnice.
Tento systém byl úspěšně vyzkoušen v britském výzkumném středisku Quinton Rail Technology Centre. Demonstrace zahrnovaly manuální kontrolu stopy (nasazený prototyp vozíku tlačil po kolejích operátor), nasazení před lokomotivou, technologii senzoru a získávání datového signálu.

Systém RIFLEX nabízí následující možnosti:
- zvýšení pokrytí kontroly hlav kolejnic o více než 50 %,
- automaticky a okamžitě upozorňuje na přítomnost závady,
- může být nasazen na systém pro ruční nebo automatické ovládání,
- zvýšení dostupnosti dopravní infrastruktury díky menším časům zdržení, 
- menší riziko pro obsluhu díky snížení času, kdy je vystavena nebezpečí, což vede ke zvýšení bezpečnosti provozu,
- zvýšení efektivity tím, že odstraní nutnost opakované kontroly k ověření výsledků,
- zlepšená detekční schopnost většímu pokrytí hlavy kolejnice,
- plánování údržby optimalizace, což vede k efektivní činnosti údržby.
 
 
Zdroj: TWI

 
Publikováno: 10. 10. 2016 | Počet zobrazení: 1990 článek mě zaujal 401
Zaujal Vás tento článek?
Ano