asseco Aimtec murr

Letadla na baterky

Zatímco veřejnost zaujal nedávno rekordní let fotovoltaikou poháněného letounu Solar Impulse 2, který nedávno úspěšně završil svůj let kolem světa, v Německu se v relativní tichosti představil další projekt, jež vepsal novou významnou kapitolu do historie letectví: první let letadla s elektrickým motorem o výkonu 260 kW, což je v této kategorii světový rekord. 

 
Na letišti poblíž města Hünxe, severně od Duisburgu odstartoval 24. června dvoumístný akrobatický letoun EXTRA 330 LE firmy Extra Aircraft, poháněný speciálně vyvinutým elektromotorem. Jde o nejvýkonnější stroj ve své kategorii, který má i povolení od německého Federálního leteckého úřadu (LBA) a splňuje všechny podmínky Evropské agentury pro bezpečnost letectví. 
Elektromotor SP260D navržený firmou Siemens speciálně pro použití v letadlech byl vyvinut ve spolupráci se společností Grob Aircraft. Při váze pouhých 50 kg dává výkon přibližně 260 kW - tedy zhruba 5krát více než jiné hmotnostně podobné motory. Pro srovnání: pohon letadla EADS E-Fan, které loni v létě překonalo kanál La Manche, zajišťovaly dva elektromotory o celkovém výkonu 60 kW, poměr u motorů, které jsou používány v elektromobilech, se pohybuje okolo 2 kW na kilogram. 
Při vývoji motoru byla klíčová důkladná analýza všech komponentů předchozích typů motorů a jejich optimalizace až na maximum technických limitů. Pomocí simulačních technik a inovované lehké konstrukce se podařilo dosáhnout poměru výkonu a hmotnosti 5 kW na 1 kg, který dává reálnou možnost využít elektropohon u letadel se vzletovou hmotností až 2000 kg, tedy nejen u speciálně upravených a odlehčených ultralightů. Desetiminutový let prokázal, že elektrický pohon pro „běžné“ stroje je realitou. Pro test byl použit produkční letoun o hmotností necelých 1000 kg. To, že se první let s elektromotorem uskutečnil v akrobatickém letadle, není náhoda - je robustní a velké zrychlení na všech třech osách dokáže prověřit celý elektrický pohon. 
Siemens v dubnu letošního roku uzavřel také dohodu s Airbusem o spolupráci při vývoji a výrobě
 letadel s hybridním elektrickým pohonem, zaměřenou na segment menších dopravních strojů s kapacitou až 100 pasažérů pro regionální lety do vzdálenosti 1000 km. Předpokládá se, že letadlo bude potřebovat pohon o výkonu 10 MW. Firmy chtějí do roku 2020 prokázat technickou proveditelnost a o 10 let později by měl vzlétnout první prototyp.
Podle Franka Antona z oddělení Siemens Corporate Technology, který měl projekt rekordního elektroletadla na starosti, najdou elektrické pohony v letectví své místo. Evropská komise plánuje v rámci dlouhodobé vize letecké dopravy v EU, představené v roce 2011, snížit do roku 2050 emise CO2 v letectví o 75 % na pasažéra a kilometr letu, a podle expertů společnosti Siemens by hybridní elektrický pohon letadel měl představovat až 50% úsporu paliv i emisí. Elektrická letadla jsou také mnohem tišší než konvenční stroje.

 
Publikováno: 10. 10. 2016 | Počet zobrazení: 1803 článek mě zaujal 406
Zaujal Vás tento článek?
Ano