asseco murr

Budoucnost údržby ve výrobě má jméno SCS

Pravděpodobně jsme všichni již slyšeli termín Industry 4.0, nebo Průmysl 4.0. Víme, že jde o dokonalou provázanost informačních technologií s výrobou. Ne všichni však známe detaily tohoto fenoménu současné výroby. Důležité je vědět mimo jiné i to, že k jeho určujícím faktorům patří též Prediktivní údržba a Inteligentní servis. 

 
Letos v říjnu, na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, představí společnost Asseco Solutions, producent ERP systémů, své nové řešení pro údržbu - „Smart Connected Solutions“ (SCS). S jeho pomocí mohou firmy v plně integrované podobě prediktivně sledovat celý svůj proces servisu a údržby – počínaje sběrem dat ze zařízení, přes plánování údržby, až po její provádění a dokumentaci s využitím mobilních zařízení. Sledovat lze jak zařízení inteligentní, tak konvenční, která budou osazena vhodnými snímači.
Řešení SCS je určené nejen pro výrobce a servisy, ale i pro zákazníka. Systém funguje i prostřednictvím aplikace na mobilních zařízeních.
Malý příklad: Technik na místě realizoval opravu ze svého mobilu či tabletu a zaevidoval spotřebovaný materiál. Informace se předá do evidence skladu. Následně technik nechá zákazníka podepsat převzetí práce přímo na obrazovce mobilního zařízení a tím je vytvořen podklad k fakturaci. Poté je možné ihned dát, též prostřednictvím SCS, pokyn k vytvoření faktury či zadání dalšího požadavku.

Prediktivní údržba
Prediktivní - předvídající na základě pozorování a zkušeností. V praxi jde o automatizovaný sběr informací ze zařízení (od řídicí jednotky, od senzorů a čidel, atd.) a dalších důležitých informací o provozu. Jejich vyhodnocováním lze zjistit (předvídat) blížící se kolizní stav a řešit jej formou údržby či opravy dříve, než k němu skutečně dojde. Neuplatňuje se jen v oblasti výroby, ale i v mnoha dalších odvětvích, kde je důležité předcházet výpadkům zařízení. Mezi ně patří i automobilový průmysl.

Chytrá a inteligentní údržba 
Využití pro SCS však není jen ve výrobě. Nutnost prediktivní údržby vyvstává i v úplně odlišných oblastech - od automatu na kávu až po lidský organismus (tedy v medicíně). Zavedením prediktivní údržby ve kterékoli oblasti si ušetříme problémy vyplývající z neznalosti skutečností, ale na druhé straně i lidské kapacity, které by například neustále zbytečně kontrolovaly stav. 
Systém SCS kombinuje hlavní funkce z oblastí řízení servisu, prediktivní údržby a servisu pro koncové zákazníky v jednom integrovaném systému a umožňuje tak plynulou výměnu dat na všech úrovních. Disponuje třemi základní moduly:

Modul Inteligentní servis 
Ten pokrývá všechny provozní úrovně poskytování servisu. Jestliže je doručen požadavek na servis, automaticky zjistí, který z techniků se k jeho řešení nejlépe hodí - v závislosti na tom, kde se nachází, jakou má kvalifikaci apod. – a navrhne odpovídající plán. Pak systém technikovi na jeho mobilní zařízení dodá potřebné informace, například o kontaktní osobě u zákazníka, o dotčeném systému, o kódu chyby či dosavadním průběhu údržby. Při opravě pak umožňuje její úplnou dokumentaci a zákazník též jejím prostřednictvím potvrzuje provedenou práci. Pro komunikaci s SCS nemusí zákazník disponovat ERP systémem, hlášení prostě přichází do počítače, ať je napojen na systém či nikoli.
Inteligentní servis umožňuje jak interní, tak externí použití. Například jej lze poskytovat lidem, kteří u zákazníků mají na starosti servis výrobků naší firmy nebo při pronájmu zařízení. 

Modul Průmysl 4.0 
(Přesněji: podpora pro Průmysl 4.0) umožňuje prediktivní plánování a provádění údržby. Dokáže sbírat shromažďovat a analyzovat data z produkčního provozu zařízení u zákazníka. Výrobce, respektive servisní společnost, má tak stále k dispozici aktuální informace o tom, jak konkrétní zařízení funguje. Do SCS mohou uživatelé mimo jiné integrovat i zařízení, jež nejsou inteligentní (která samostatně neumí předávat data a pro tyto účely jsou osazena senzory a snímači, jenž umožňují komunikaci s SCS). Např. klasický starý soustruh nebo pásový dopravník osadíme senzory, které umožňují komunikaci s SCS. Ty např. snímají vibrace na hřídeli, počítají množství výrobků atd. Důležitou funkcí SCS je též identifikace konkrétního zařízení, u nějž je žádán servis. Například v případě čtyř identických automatů na kávu musí technik vědět, který z nich má opravit. Zde funguje identifikace prostřednictví QR kódů, které lze pomocí chytrého telefonu naskenovat a zajistit tak provedení opravy na správném zařízení.

Modul Chytrý servis
Systém SCS též umožňuje integrovat hardware, software a servis do jednoho balíčku. Tím lze nabídnout koncovým zákazníkům nejen produkt jako takový, nýbrž i kombinaci produktu a servisu. V rámci aplikace lze také snadno vytvářet požadavky na řešení problému (tikety) a sjednávat termíny k provedení údržby.

Pro pohodlí uživatele
Implementace SCS je realizována v cloudu. Komunikace mezi cloudem a koncovými zařízeními přitom probíhá přes zabezpečené připojení. Různým uživatelským zařízením se SCS přizpůsobuje automaticky a je schopno se flexibilně přizpůsobit též různým koncovým zařízením, jako jsou stolní počítače, tablety či chytré telefony. Přitom stále zůstává zachován obvyklý vzhled a fungování.
Důležité je samozřejmě i jednoduché napojení na všechny běžné systémy ERP. Uživatel tak může nastavit, aby byla data z něj ihned posílána do úloh back office, jako je např. fakturace.
Třešničkou na dortu pak je možnost ovládání řečí, což se při provádění servisních prací, kdy technik má obvykle plné ruce nástrojů, opravdu velmi hodí.

Jan Mlejnský, Asseco Solutions

 
Publikováno: 1. 11. 2016 | Počet zobrazení: 1766 článek mě zaujal 387
Zaujal Vás tento článek?
Ano