asseco Aimtec murr

Elektromobilita: čínské překvapení

Jestliže v Evropě jsou zatím elektromobilními velmocemi skandinávské státy, kde díky štědré státní podpoře roste poměr počtu elektromobilů oproti vozidlům se spalovacími motory, v příští dekádě už tomu může být úplně jinak. Lídrem elektromobility by se mohla stát Čína, kde slovo „ekologie“ ještě donedávna rozhodně nebylo nejfrekventovanějším pojmem ve slovníku.

 

Jeden (elektrický) pohon vládne všem, dal by se slovy epopeje Pán prstenů parafrázovat záměr přivést na silnice ekologickou dopravu v podobě bezemisních vozidel, o který se snaží řada zemí, ale ne všude se daří plánované záměry důsledně realizovat. A přestože elektromobily už po technické stránce učinily v posledních letech značný pokrok, po obchodní stránce se jim s výjimkou bezprecedentně dotovaných programů až tak skvěle nevede. Kromě cenových faktorů je jedním z důvodů pomalejšího nástupu elektromobility i zatím pomalu přibývající infrastruktura.

Milion k milionu...
Evropským zemím v tomto směru nadále dominují Skandinávci: Např. letos na jaře přesáhl v Norsku počet registrovaných elektromobilů a hybridních automobilů 60 % všech registrací, přičemž více než třetinu z nich představovaly plně elektrické automobily a plug-in hybridy. Do roku 2025 chtějí Norové dosáhnout 100% podílu nově prodaných bezemisních vozidel. Tedy obdobný cíl, jaký navrhuje Německo: zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory a totální elektromobilitu. Německá Spolková rada (Bundesrat), kterou tvoří zástupci 16 německých spolkových zemí, vyzvala EU k zákazu prodeje všech automobilů se spalovacím pohonem (a to včetně hybridních) do roku 2030. Její rezoluce vyzývá Evropskou komisi k přijetí směrnice, která by povolovala u vozidel nově uváděných do provozu na evropských silnicích výhradně bezemisní vozy.
S totálním řešením mají v Německu samozřejmě už jisté zkušenosti, ale v této oblasti se jim prosazování ekologické dopravy zatím nedaří podle plánovaných ambicí. Německo, které patřilo k tradičním průkopníkům elektromobility, a stanovilo si za cíl dostat na tamní silnice do roku 2020 milion elektromobilů, asi svůj záměr nenaplní podle původního očekávání. Meziroční nárůst počtu prodaných vozidel na elektrický pohon se oproti srovnatelnému období loňského roku zvýšil pouze o 8 % a celkový podíl prodejů elektromobilů je nyní v Německu jen o něco více než půl procenta (statistiky uvádějí konkrétně 0,6 %). Němci ale nejsou s odvážnými „milionovými“ záměry v oblasti elektromobility v Evropě osamoceni. Také Polsko hodlá uvést do roku 2025 jeden milion elektrických aut. Polské ministerstvo energetiky letos na podzim oznámilo, že do roku 2018 představí nový zákon, jehož účelem bude podpora rozvoje elektromobility. Polský plán je ještě ambicióznější než německý, uvážíme-li, že v závěru loňského roku bylo v Polsku registrováno pouhých 427 elektromobilů.

Čína se zaměří na elektromobily
Ale ve hře je i další velmoc: Čína, která nedávno zveřejnila své elektromobilní záměry. V současné době tato země dominuje žebříčku investic do udržitelných zdrojů energie a zejména v posledních letech pumpuje miliony dolarů do solárních, vodních, větrných a jaderných elektráren. Uvidíme, jak se to povede čínským soudruhům.
Čínské ministerstvo průmyslu oznámilo v rámci svého plánu na příštích 15 let ambiciózní záměr dostat na tamní silnice masy elektromobilů. V plánu má do roku 2020 dosáhnout 7procentního podílu prodejů elektromobilů a plug-in hybridů na celkových prodejích automobilů. Za dalších 10 let, do roku 2030, by mělo být až 40 % nových aut na čínském trhu poháněno pouze elektrickou energií. Každý rok by se mělo prodávat přes 15 milionů elektromobilů. Jde o docela smělý záměr, uvážíme-li, že loni se prodeje elektromobilů na celkových prodejích v Číně podílely pouze z 1,5 %, což dopovídá cca 330 000 nových vozů.

Druhá strana mince: infrastruktura
Aby program rozvoje elektromobility Čína podpořila, buduje nyní podobně jako USA či řada evropských zemí intenzivně státní síť nabíjecích stanic. A protože jde o zemi, kde jsou všechny podobné projekty pojaty značně velkoryse, ani v tomto nejsou čínští plánovači žádní troškaři: Do čtyř let chce země vybudovat pět milionů stanic, během dalších 5 let jich má být ještě o 15 milionů více a v roce 2030 by už celkový počet dobíjecích míst v Číně měl přesáhnout 80 milionů.
Aspoň takové závěry předkládá studie čínského ministerstva průmyslu, na které se během posledního roku podílela půl tisícovka předních čínských expertů. Vyplývá z nich mj. i to, že zatímco nyní je v Číně zhruba půl milionu elektromobilů, které mají k dispozici 57 000 dobíjecích míst, v roce 2030 by už měl být počet dobíjecích stanic a elektromobilů prakticky vyrovnaný. Počítá se i se zlepšováním parametrů samotných elektromobilů. Konkrétně s příznivými cenami a zvyšováním dojezdové vzdálenosti, která by v roce 2020 měla činit předpokládaných ca 300 km.
A mimochodem: elektromobilita možná nebude jedinou oblastí, kdy „Říše středu“ svět ještě překvapí: Další prioritou nadcházející čínské automobilní „patnáctiletky“ je autonomní řízení, jako druhý z hlavních cílů vládního plánu na rozvoj tamního automobilového trhu. Čínská společnost Le Holdings Co. (LeEco) již představila pod názvem LeSEE svůj první koncept a funkční prototyp elektromobilu, který podobně jako americká Tesla disponuje autopilotem a jehož sériovou výrobu plánuje zavést v roce 2018. Firma, kterou ovládá miliardář Jia Yeuting, financuje i americký startup Faraday Future, zaměřený na vývoj elektromobilů, a spolupracuje také s automobilkou Aston Martin, na elektromobilu RapidE.

Elektrický superautobus
Čínské ambice v oblasti elektromobility demonstruje i projekt elektrobusu s nejrychlejším nabíjením na světě. Výrobek firmy China South Locomotive & Rolling Stock Corporation (CSR), který byl loni uveden do provozu, využívá superkondenzátorů z uhlíkového materiálu, jejichž funkce byla ověřena téměř 10letým provozem. Elektrobus veřejné dopravy operuje na 11km trase se 24 zastávkami a energii na absolvování dalšího úseku trasy získává během nabírání cestujících na zastávkách - stačí mu k tomu pouhých 10 s nabíjení! Poté je připraven ujet dalších 5 km. Kromě extrémně rychlého nabíjení disponuje i výkonným rekuperačním systémem (při jízdě z kopce a brzdění rekuperuje přes 80 % energie) a velice efektivním využíváním elektřiny.

 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 1859 článek mě zaujal 361
Zaujal Vás tento článek?
Ano