asseco Aimtec murr

Automobilky se stěhují z autosalonů na CES

Na veletrhu CES (Consumer electronic show) se nepředstavují jen chytré mobily, televize, domácí spotřebiče a špičková elektronika všeho druhu. Pokročilé digitální technologie jsou už nedílnou součástí moderních vozidel a automobilky v Las Vegas představují své vize a trendy budoucnosti.

 

Systémy pro autonomní samořídící se vozidla jsou již několik let jedním z technologických hitů veletrhu CES a ani letošní ročník nebyl v tomto směru výjimkou. Ulicemi Las Vegas se proháněla autonomní vozidla, na nichž předváděly své technologické vize a systémy výrobci automobilů a dodavatelé jejich vybavení.

Autonomní auta ve všech podobách
Automobilka Audi ve spolupráci se společnostmi nVidia, Lincoln MKS a Delphi představila prototyp SUV, vybavený systémem automatického řízení s umělou inteligencí. Audi Q7 s dvojici kamer spolupracujících s palubními systémy a pokročilým procesorem nVidia Drive PX 2 umožňuje rychle vyhodnocovat komplexní požadavky a sledovat způsob řízení a trasy, po níž se pohybuje lidský řidič. Učí se za provozu a následně na základě informací, které systému řízení poskytují kamery, využívá své vlastní schopnosti, jenž stále zdokonaluje. Na ukázce se prototyp pohyboval určenou dráhou, na níž se neplánovaně měnily podmínky. Model Q7 se s tím musel vypořádat bez zásahu řidiče a naučil se tak řídit sám za čtyři dny. Audi hodlá některé prvky autopilota zařadit už letos do výbavy nové generace modelu A8. Tyto vozy by tak např. měly dokázat automaticky jezdit v kolonách do rychlosti 60 km.h-1, nebo samy zaparkovat.
Svou vizi budoucí mobility představila i automobilka Hyundai. Její vyspělé autonomní modely Ioniq projížděly po různých testovacích trasách v okolí výstaviště, zatímco návštěvníci expozice si mohli vyzkoušet autonomní jízdu na simulátorech s virtuální realitou. Vozidla používají zařízení LiDAR (systém snímání okolí laserovými a radarovými senzory) k preciznímu určování polohy okolních vozidel a objektů, které je nezbytné pro bezpečnou jízdu v městském provozu a zvládnutí náročných situací, včetně intenzivního výskytu chodců, semaforů a dopravních značek, uzavírek či křižovatek bez světelného značení. Zatímco vozidla testující autonomní provoz používala dosud obvykle jeho umístění na střeše, Hyundai, podobně jako Audi, dokázal umístit hardware LiDARu dovnitř vozu - za přední nárazník vozidla. Vyspělé systémy pro autonomní jízdu jsou maximálně jednoduché díky integraci stávajících funkcí ze sériově vyráběných modelů. Systém autonomního řízení používá také GPS a software s mapovými podklady o vysokém rozlišení, které zahrnují velmi přesné údaje o poloze, sklonu vozovky, poloměrech zatáček, šířce jízdních pruhů a další data. Radarový senzor systému sledování slepého úhlu navíc zajišťuje bezpečnou změnu jízdního pruhu.

Pod kapotou aut budoucnosti
Svůj projekt autonomního vozu představila i značka BMW, na rozdíl od obvykle futuristických vizí, v sériovém modelu současné řady 5, který byl vybaven různými senzory a mechanikou pro autonomní řízení. Testy jsou plánovány už letos a model BMW 5 se systémem CoPilot by tak měl už brzy dokázat začít jezdit sám - zpočátku ovšem jen na dálnicích. Kromě autonomního řízení je ve výbavě vozu i informační systém, který bude pomocí hlasové asistenční technologie Microsoft Cortana nabízet řidiči ve volných chvílích nejrůznější doplňkové informace, např. o zajímavostech okolí, čtení zpráv, upozornění na blížící se schůzky nebo vybrat vhodnou restauraci.
Ani BMW se neopomenula na CESu pochlubit vizí interiéru budoucnosti v podobě konceptu Inside. Jeho charakteristickým rysem je volant, který se složí dovnitř, jakmile vůz převezme řízení do autonomního režimu. Místo přístrojové desky a tlačítek je obří displej s holografickým ovládáním všech prvků. Holografické zobrazení tlačítek má dokonce haptickou ultrazvukovou odezvu, takže prsty dostanou signál jako by příslušný ovládací prvek opravdu stlačily a to i když jen provedou ve vzduchu příslušné gesto. K pozoruhodným prvkům nové interiérové koncepce patří i unikátní audiosystém s reproduktory v opěrce každého sedadla. Každý cestující tak může poslouchat svou “vlastní” hudbu, kterou ostatní neuslyší.
Představu o tom, jak by mohla vypadat kabina automobilu, když nemusíte řídit, nabídly i koncepty firem Chrysler, Honda, Bosch a Toyota - konstruktéři, jak se zdá, preferují lehké a vzdušné prostory s širokými pohodlnými sedadly, které nemusejí být nasměrována tradičně dopředu.
Haptickou odezvu ovládání dotekového displeje nabídla i firma Bosch na projektu automatizovaného koncepčního elektromobilu Sensorcherstra. Prezentovala tady blížící se trend dalšího stupně konektivity a auta budoucnosti jako „třetího obytného prostoru", který bude propojen s domovem (myšleno inteligentní domácností) a (neméně inteligentní a automatizovanou) prací. Inteligentní domácnost bude plně integrována se systémy vozu, což umožní ovládat teplo, různé přístroje či osvětlení doma z pohodlí sedadla řidiče. To vše bude součástí inteligentních měst a uzpůsobené na míru konkrétním uživatelům s vysokou úrovní personalizace. Pomůckami k dosažení tohoto cíle bude řada pokročilých funkcí a technologií - např. biometrické rozpoznávání obličeje, které umožní automaticky ovládat např. nastavení sedadel, volantu, zrcátek, teplotu a dokonce i rozhlasové stanice, pro konkrétní osobu. Technologie eye-tracking bude nabízet relevantní informace v závislosti na tom, kam jsou upřeny oči řidiče. Koncept může proniknout i do dat cloudu. Podle společnosti je cílem zajistit, aby zařízení plynule komunikovala nejen mezi sebou, ale i s lidmi ve vozidle.

Virtuální pomocníci: z mobilů a chytrých domů do aut
Zatímco BMW prezentovala trend propojení vozidel s webovými službami prostřednictvím hlasového ovládání pomocí virtuální asistentky Microsoft Cortana, Ford vsadil na integraci s Amazon Alexa, systémem, který byl na loňském ročníku představován zejména jako pomocník pro ovládání inteligentní domácnosti. Jeho možnosti (např. poskytování informací o destinacích nebo využití pro zábavní systémy) už objevily i další automobilky. Služba Ford Alexa by se mala objevit v automobilech ještě letos. Hyundai již dříve představil integraci Alexy, a letos rozšířil nabídku o připojení Google Home connection ve vozidle. Také Toyota Concept-i obsahuje Palubní agent ve formě umělé inteligence s názvem Yui, která dokáže reagovat na náladu řidiče i celé posádky vozu. Plně autonomní vozidlo vybavené pokročilými asistenčními systémy už umožňují pasivně i aktivně pomáhat řidiči a zabránit případné nehodě. Yui má zjišťovat emoce a zvyky řidiče a zajistit, aby se vůz maximálně přizpůsobil svému uživateli. Učí se jeho pravidelné zastávky, zvyky apod. Díky schopnosti učení se přizpůsobí zvyklostem řidiče a jeho rodiny, takže si k nim podle firmy vytvoří i určitý vztah. „Studie Concept-i a schopnosti umělé inteligence nás přesvědčují o tom, že budoucnost je ve vozech, které jsou vzájemně spojeny s uživateli,“ uvedla Toyota v oficiálním představení konceptu. Na rozdíl od většiny obdobných řešení není v interiéru žádný viditelný displej - podstatné informace se zobrazují jen když je k tomu důvod a to přesně tam, kde je to potřeba, jako např. nápisem na dveřích, kterým vůz přivítá uživatele, nebo upozornění řidiče za ním jedoucího vozidla nápisem na nárazníku na nebezpečnou situaci při prudkém brzdění.  
Autonomní vozidla budou samozřejmě potřebovat pro zpracování dat a informací ze senzorů vysoký výpočetní výkon. A právě k tomuto účelu vyvinula společnost Nvidia výkonný počítač (resp. miniaturní superpočítač) s označení Xavier, který by se měl stát v budoucnosti „mozkem” samořiditelných aut. Na veletrhu CES ho osobně představil CEO společnosti Jen-Hsun Huang. S firmou Nvidia uzavřel strategické partnerství i Volkswagen, který hodlá  integrovat její technologie při vývinu přístrojové desky založené na umělé inteligenci a interakci s uživatelem. Jejím základem je inteligentní digitální asistent, který se sám učí, předvídá potřeby řidiče bez dotazů na základě situace, kontextu, místa a doplňkových inteligentních dat.

Pro movité i šetrnější
Zatímco většina automobilek předváděla na CESu své vize a koncepty, jeden z atraktivních vystavených exponátů demonstroval posun od konceptu (představeného na loňském ročníku) k reálnému vozu. Značka Faraday, ústřední konkurent elektromobilů Tesla, vystavovala exponát Faraday Future FF91 postavený na platformě VPA (Variable Platform Architecture), který jej označuje jako vůz blízký reálné sériové výrobě. A futuristicky vyhlížející extrémně výkonný elegán měl by mít skutečně impozantní parametry: výkon 783 kW, zrychlení na 100 km.h-1 za méně než 3 s, a co je nejpodstatnější, dojezd až 608 km na plné nabití.
Toto superauto budoucnosti FF91 slučuje flexibilní pohonnou jednotku s podvozkem a tělesem vozidla i pokročilými bateriemi do jedné formy. Monocoque struktura poskytuje zlepšenou tuhost vozidla, bezpečnost a ovladatelnost, a také podporuje systém pohonu všech kol, který nabízí lepší trakci, kontrolu a přesnou distribuci elektrické energie. Pokročilá technologie rozpoznávání obličeje s názvem "Příchodové rozhraní" (Arrival Interface) umožňuje cestujícím odemknout vůz bez klíče, systém si pamatuje nejrůznější provozní data, jako jsou místa k sezení, oblíbenou hudbu, filmy, ideální teploty, i nastavení stylu jízdy. O bezpečnou jízdu se stará např. 10 kamer, 13 radarů dlouhého a krátkého dosahu, 12 ultrazvukových senzorů a systém umožňující rychle extrahovat data a provádět správná rozhodnutí jízdních vlastností. Funkce „Detailní parkování bez řidiče“ umožňuje auto zaparkovat poté, co jej řidič opustí. Stejně tak může řidič přivolat v požadovaném čas vozidlo z parkovacího místa. To ovšem dává najevo, že tento vůz nebude pro každého, žádná „lidovka”.
Na jinou skupinu uživatelů cílí Chrysler s konceptem poloautomatického elektromobilu pro mladou generaci s názvem Portal, kterou pomáhala vyvíjet mladá generace, tzv. mileniály. Dojezd by měl mít přes 400 km a k prodloužení trasy o dalších 150 km by mu mělo stačit méně než 20 minut dobíjení. Kromě pozoruhodného prostorného designu s využitím posuvných dveří obsahuje vozidlo bohatou přehlídku nejrůznějších technologií obdivovaných právě „tech-geeky”. Jde např. o biometrické rozpoznání tváří, hlasové biometrie umožňující ovládat vnitřní nastavení, osobní pásmový zvuk či směrovost pro blížící se záchranná vozidla, přičemž senzorové technologie, jako LiDAR, radar a sonar neustále sledují podmínky mimo vozidlo.
Podobného zaměření je i nový prostředek osobní přepravy Eli Zero, který představil automobilový startup eli. Prostředek je určený pro obyvatele měst a řidčeji obydlených předměstích, a ještě letos by se měl objevit na americkém i evropském trhu. Kompaktní dvoumístné vozítko, charakterizované jako „sousedský elektromobil” (Neighbor electric vehicle - NEV) je navrženo pro jednoduchou přepravu z bodu A do bodu B. Pohání jej 48V baterie a 4kW elektromotor. Konstrukce z vysoce pevného hliníku, do níž je zakomponováno velkoplošné zakřivené čelní sklo a LED světlomety, má hmotnost jen 350 kg. To mu umožňuje dosáhnout maximální rychlost zhruba 50 km.h-1 a dojezd na plné nabití 60 - 120 km.

Hi-tech v jedné stopě
Nejen automobily však poutaly pozornost návštěvníků CES 2017. Honda zde představila svůj koncept samovyvažovacího (self-balancing) motocyklu schopného stát ve vzpřímené poloze bez použití stojánku. Při vysokých rychlostech se motorkáři ztráty rovnováhy tolik bát nemusí, v dopravních zácpách, na parkovišti nebo stísněných prostorech je ovšem pravděpodobnost převrhnutí výrazně vyšší. A právě tomu má zabránit nová technologie “Riding Assist”. Místo gyroskopů, obvykle používaných pro udržování rovnováhy, které by však svou hmotností mohly kazit požitek z jízdy, použila Honda vyrovnávací technologii Uni-Cub, kterou poprvé uplatnila u svých vozítek pro handicapované. Umožňuje nejen zajistit, že motocykl zůstane ve stabilní vzpřímené pozici a čeká na povel, ale může být i naprogramován, aby sledoval svého majitele. Režim vyvážení lze vypnout pro případ, kdy si chce řidič užít zážitek z jízdy naplno.
Dalším z pozoruhodných jednostopých exponátů byl skládací elektrický miniskútřík Ioniq. Ultrakompaktní dopravní prostředek představila firma Hyundai jako doplněk elektromobilu Ioniq, který lze složit a uložit v jeho předních dveřích. Miniskútr pomůže řidiči vyřešit “problém poslední míle”, např. pro dopravu z parkoviště do kanceláře. Skútr disponuje předním i zadním světlem, digitální palubní deskou, zobrazující rychlost, výdrž baterie a dojezd. Rychlost může jezdec řídit palcem z přepínače, brzdění kromě pohybu prstu po spínači může obstarat i klasický stisk podložky na zadním kole.

 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 1989 článek mě zaujal 372
Zaujal Vás tento článek?
Ano