asseco Aimtec murr

Radar pro bezpečný provoz dronů

Americká firma Echodyne představila nový radarový systém, který by mohl znamenat významný milník v nasazení a provozu malých létajících objektů, jako jsou např. nyní tak populární drony či v budoucnu třeba létající automobily.

 

Technologické společnosti jako Uber, Amazon a Google představily už ambiciózní plány na využití autonomních létajících robotů. Zatímco poslední dvě zmíněné firmy je hodlají využívat hlavně k rychlé přepravě zásilek, Uber chce např. přepravovat s „létajícími taxíky” i lidi. Airbus dokonce plánuje takovéto stroje vyrábět - resp. jeho kalifornská odnož v Silicon Valley s názvem A³ se už podobným projektem s kódovým označením Vahana (což je sanskrtský pojem pro vůz sestavený bohy) od roku 2016 zabývá.

Spolehlivý i v nepohodě
Potenciál pro flotily bezpilotních prostředků, které se mohou řídit samy, je teoreticky značný. Problém je však, jak zajistit jejich bezpečný provoz, a hlavně bezpečí pro lidi kolem. K realizaci podobných projektů bude zapotřebí dokonalý bezpečnostní systém a technologie pro vyhýbání se překážkám.  Firma Echodyne je přesvědčena, že našla řešení: koncem loňského roku oznámila předběžné výsledky testů z terénních pokusů svého radarového systému MESA-DAA. Toto zařízení, které je jen o trochu větší než běžný smartphone, dokáže detekovat i malá letadla v téměř tříkilometrové vzdálenosti v různých povětrnostních podmínkách (což je Achillova pata některých typů detekčních systémů - např. zařízení založená na infračervené či laserové technologii nejsou zcela spolehlivá v mlze apod.). Firma tvrdí, že tento technologický průlom dosáhla pomocí metamateriálů, které umožňují odstranit z radaru pohyblivé části, čímž bylo možné vytvořit hardware menší a s efektivnějším využitím baterie, ale nikoli na úkor dosahu zařízení.

Dohlédne dále, ale zatím čeká na zákon
Mnoho moderních automobilů je už nyní vybaveno podobnými radarovými systémy, které sledují okolí a dodávají umělé inteligenci vozidla potřebné informace pomáhající vyhnout se kolizím s blízkými objekty. Ale i automobilové radary dalekého dosahu, jaké nabízejí např. Bosch a Delphi, fungují jen v řádu několika set metrů, a nemají obvykle moc široké zorné pole. Echodyne tvrdí, že jeho technologie je schopna obsáhnout horizontální pole 120° a 80° vertikálně, a byla navržena tak, aby dokázala sledovat objekt velikosti letounu Cessna, který je pro radar v průřezu mnohem menší než auto. „Chcete-li vytvořit flotilu dodávkových dronů, budete potřebovat dvě věci. Radarové jednotky, které mohou pracovat za linií zraku pilota a jednoho operátora, schopného obsluhovat více strojů současně," řekl zakladatel a CEO firmy Echodyne Eben Frankenberg serveru The Verge, který přinesl informace o novém radarovém systému. Je tu však ještě jeden drobný problém: legislativní. V současné době jsou totiž obě tyto aktivity ve Spojených státech nezákonné. NASA a FAA (Americký federální úřad pro letectví) jsou stále v předběžných fázích navrhování a testování systémů řízení letového provozu nové generace, která by tyto druhy operací umožnila. Ale Echodyne doufá, že právě její technologie bude pomyslným průlomovým mezníkem, který průmysl potřebuje, aby bylo možné podobné záměry jaké již deklarovaly spediční a dopravní společnosti realizovat, a hodlá už během letošního roku přijít s komerční nabídkou této nové radarové techniky.

Projekt Vahana
Airbus uvažuje, že jednomístný automatický stroj pro osobní leteckou přepravu by mohl fungovat jako létající verze taxíku obdobného těm, jaké na zemi provozuje např. Uber. Představitelé kalifornské vývojové firmy Airbusu A³ doufají, že do konce letošního roku bude k dispozici model v plné velikosti a technologický demonstrátor představí do roku 2020.

 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 2092 článek mě zaujal 425
Zaujal Vás tento článek?
Ano