asseco Aimtec murr

Ford zkouší využívat „zelenou vlnu“

Vývojáři společnosti Ford se podílí na testech technologie, která by umožnila proměnit jízdu bez čekání na semaforech. Tzv. systém GLOSA (Green Light Optimal Speed Advisory) využívá informace o načasování semaforů a doporučí řidiči takovou rychlost, aby dorazil k semaforu na zelenou.

 
Ve Velké Británii např. stráví každý rok řidiči čekáním na semaforech přibližně dva dny. Zastavovat se cestou z práce na každých semaforech je pro řidiče po dlouhém dnu vyčerpávající a připívá ke stresovým situacím.
Prováděné testy mají demonstrovat přednosti propojených automobilů a probíhají v rámci projektu UK Autodrive, nejrozsáhlejšího britského programu zaměřeného na zkoušky autonomní jízdy a komunikujících automobilů. Projekt má 16 členů a částečně je financován z veřejných zdrojů. Náplní projektu je vývoj a testování technologií vzájemné komunikace mezi vozidly a také mezi vozidly a infrastrukturou. Cílem je zkrátit dojezdové časy, zlepšit spotřebu paliva a také zmenšit stres, který řidiči v hustém provozu zažívají. Tím, že se umožní řidičům svézt na zelené vlně, bude dosaženo lepšího toku dopravy a výrazného snížení emisí oxidu uhličitého. V případě, že už je řidič donucen zastavit na červenou, systém ho informuje o době, kdy naskočí opět zelená.
Na hybridních vozech Mondeo se testuje rovněž „elektronické brzdové světlo“, jež při prudkém brzdění upozorní na nebezpečnou situaci vozidla jedoucí za nimi. Funguje na vzdálenost až 500 m a nevyžaduje přímou viditelnost. V rámci programu se budou příští rok zkoušet také technologie, které upozorní řidiče na zablokovanou křižovatku nebo na blížící se policejní, hasičský či sanitní vůz. Testovat se bude také systém udělující prioritu vozidlům přijíždějícím ke křižovatce bez semaforů a dopravního značení.
Tento dvouletý testovací program probíhá v běžném provozu i na uzavřených tratích. Podobné technologie tzv. „zelené vlny“ už pomáhají cyklistům v Kodani či Amsterodamu.
 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 2039 článek mě zaujal 424
Zaujal Vás tento článek?
Ano