asseco Aimtec murr

Letecká technika nabírá v Česku druhý dech – a lidi...

To, že letecký průmysl začíná v ČR opět ožívat, dokumentuje nejen spolupráce českých firem s řadou renomovaných zahraničních výrobců, jako je např. Airbus či Sikorsky, ale i to, že se začíná věnovat zvýšená pozornost přípravě nové generace technických specialistů pro tento obor. Letečtí mechanici jsou opět v kursu.

 

K několika nemnoha školám, které v současné době nabízejí tento studijní obor (pražská Střední odborná škola civilního letectví, Střední škola elektrotechniky a strojírenství a Střední škola letecké a výpočetní techniky Odolena Voda, vzniklá z původního učiliště leteckých závodů Vodochody, jihočeská Střední odborná škola strojní a elektrotechnická Velešín, či Střední odborné učiliště letecké v Kunovicích, spojené rovněž s historií dalšího českého výrobce letecké techniky), tak přibudou další.

Atraktivní šance pro středoškoláky
Vítkovická střední průmyslová škola letos znovu otevírá maturitní obor letecký mechanik, určený pro technicky nadané žáky. „Jsme jediná škola v Moravskoslezském kraji, která obor nabízí, a chtěli bychom proto přijmout 24 uchazečů,“ říká ředitelka školy Magda Dirgasová. V kraji je podle ní o letecké mechaniky zájem. Škola na tento obor přijímala studenty naposledy před čtyřmi lety a letos tak bude mít v oboru 15 maturujících absolventů, což ale zdaleka nestačí poptávce, která znovu ožívá hlavně díky novým majitelům a novému rozvoji firmy Job Air Technic. Škola se už s firmou dohodla na spolupráci a od druhého ročníku budou moci studenti na odborný výcvik přímo na pracoviště v Job Air Technic.
Studium oboru letecký mechanik je pro náctileté atraktivní, ale zájemci musí počítat s nároky na angličtinu, která sice není pro přijímací řízení podmínkou, ale k oboru není možné studovat jiný jazyk, jak upozorňuje ředitelka školy.
K letecké technice má blízko i pražská SPŠS Betlémská, která navázala partnerství s českou pobočkou společnosti GE Aviation. Ta loni uzavřela s ČR významnou investiční smlouvu o výstavbě nové centrály turbovrtulových motorů GE v Česku, která se bude podílet na vývoji nového motoru Advanced Turboprop (ATP). Protože by se tyto motory měly vyrábět v ČR, počítá GE Aviation se zdvojnásobením počtu českých zaměstnanců. V souvislosti s vývojem nového motoru by mělo vzniknout až 500 pracovních míst, pro které bude nutno najít špičkové kvalifikované zaměstnance. Studenti by tak měli získat šanci na uplatnění v hi-tech průmyslovém oboru, kde české firmy patřily dříve mezi světovou elitu, a práci s využitím moderních strojů a špičkových technologií. „Spolupráce s GE Aviation už na škole úspěšně funguje několik let, říká ředitel SPŠS Betlémská Ing. Miroslav Žilka, CSc, s tím, že studenti chodí na brigády a praxi, probíhají exkurze, firma nabízí těm šikovnějším zaměstnání po ukončení studia. Se školou se byl osobně seznámit i šéf české pobočky GE Aviation Norman Baker, který zvažuje detailnější dohodu o spolupráci, kdy by se firma mohla podílet i na podpoře studentů a studijního programu.

Potenciálních zaměstnavatelů je dost
V leteckém průmyslu se začíná citelně projevovat nedostatek potřebných odborníků (možná v ještě vyhraněnější podobě než jinde vzhledem k vysokým kvalifikačním nárokům), protože starší generace postupně odchází do důchodu a noví absolventi těchto oborů je nestačí nahrazovat a doplňovat tak potřebné pozice ve výrobě a servisních službách. To způsobuje vážné problémy leteckým výrobcům a servisním organizacím, které někdy nestačí realizovat zakázky, případně je nemohou přijmout z důvodu chybějících specialistů.
Kromě již zmíněných příkladů a firem spolupracujících s hlavními světovými výrobci působí v ČR ještě nástupci původního českého, resp. československého leteckého průmyslu (Aero, LET Kunovice či  Aircraft Industries) a také řada výrobců menších sportovních letadel a tzv. ultralightů, v jejichž produkci je Česko nyní doslova světová velmoc. Své aktivity v Praze posílila loni i firma Bell Helicopter, která má v Praze servisní a opravárenský závod. V rámci Aera Vodochody se (kromě dalších projektů kooperační letecké výroby) vyrábějí i vrtulníky Sikorsky, nové zakázky získala i společnost LOM Praha, takže lze předpokládat, že poptávky po profesi leteckého mechanika ještě poroste. Studenti, kteří si zvolí tento obor, se zřejmě tedy o uplatnění bát nemusí. /kr/

 
Publikováno: 2. 5. 2017 | Počet zobrazení: 2087 článek mě zaujal 400
Zaujal Vás tento článek?
Ano