Jaro ve znamení zkrocené energie
Profesionálové z oboru elektro i odborná veřejnost zajímající se o dění v této oblasti se ve druhé polovině března opět po roce sejdou na brněnském výstavišti, které ve dnech 21. až 24. března hostí Mezinárodní veletrh elektrotechniky, elektroniky, automatizace, komunikace, osvětlení a zabezpečení - AMPER 2017. O to, co letošní ročník přinese, nás informoval Ing. Jiří Šviga, generální ředitel společnosti Terinvest spol. s r.o., která je organizátorem této prestižní akce.
Letošním rokem vstupuje veletrh AMPER do čtvrtstoletí své existence. Jakým vývojem za tu dobu prošel?
Je to tak, veletrh AMPER letos slaví krásné čtvrt století své existence. První ročníky veletrhu lze jen těžko porovnávat s jeho dnešní podobou. Úplné začátky se odehrávaly v prostorách Kongresového centra v Praze za účasti 120 firem. V dnešní době se veletrhu pravidelně účastní kolem 600 vystavovatelů, z toho zhruba 100 ze zahraničí, a je umístěn v moderním výstavišti v Brně. Právem si zaslouží označení svátek elektrotechniky. Co se však nezměnilo od prvního ročníku, je nadšení nejen nás organizátorů, ale pevně věřím i všech účastníků akce - jak vystavovatelů, tak návštěvníků. Všechny nás spojuje láska k technologiím a obzvlášť k těm, které souvisí s elektřinou. Právě toto nadšení dává naší práci smysl, i po 25 letech. Veletrh vyrostl a dospěl, ale je stále organizován s elánem. Věřím, že je to vidět na spokojenosti našich vystavovatelů a návštěvníků i na jeho profesionální úrovni, která, troufnu si tvrdit, stále stoupá.
Už šest let hostí tuto největší elektrotechnickou přehlídku v Česku a středoevropském regionu Brno, stěhování tak tradiční akce ale není úplně běžná a jednoduchá záležitost, jak hodnotíte tento krok z dnešního pohledu, byl pro veletrh přínosem? Zvykli si návštěvníci i vystavovatelé?
Ve skutečnosti to letos bude už sedmý ročník veletrhu pořádaný v Brně. Podobná rozhodnutí jsou vždy složitá a riskantní, přesun do Brna byl však nezbytností. V Praze neexistuje do dnešní doby žádné přijatelné veletržní zázemí pro technologický veletrh rozměrem a ambicemi srovnatelný s veletrhem AMPER. Výstaviště v Holešovicích nutně potřebuje modernizaci. V provizorních halách v Letňanech mají podlahy velký podélný sklon a návozy rozměrných a těžkých exponátů jsou jednoduše řečeno noční můrou všech organizátorů. Za těchto okolností bylo Brněnské výstaviště jedinou přijatelnou alternativou, protože splňuje nejvyšší standardy evropských veletržních areálů. Myslím, že dnes již můžeme přesun do Brna vyhodnotit jako nejen nezbytný, ale dokonce jako úspěšný. Z celostátního pohledu se AMPER v Brně vyprofiloval na mezinárodní úroveň B2B veletrhu a stal se česko-slovenskou událostí č.1 v oboru.
Jak je na tom veletrh s vývojem počtu vystavovatelů a návštěvností v historické časové řadě? Je víceméně konstantní nebo zažil ve své historii nějaké dramatické výkyvy?
Celkový počet vystavovatelů se v posledních třech letech ustálil kolem 600. Zajímavá je však tendence zvětšovat výstavní plochy. Průměrná velikost expozice v roce 2011 byla 22 m2, v roce 2015 to bylo už 23,4 m2 a na letošním ročníku to je ještě o něco více a sice 24,3 m2. Ruku v ruce s tímto trendem pozorujeme i vzrůstající zájem návštěvníků o veletrh. V roce 2011 AMPER navštívilo 42 300 návštěvníků a na minulém ročníku veletrhu jich bylo už 45 200. Tyto dva trendy se vzájemně pozitivně promítají i do úrovně veletrhu, expozice jsou hezčí, zajímavější a tím lákají více návštěvníků.
Připravili na letošní ročník organizátoři pro návštěvníky nějakou zajímavou novinku? A na co „slyší“ při rozhodování, zda se zúčastnit veletrhu, vystavovatelé?
Připravili jsme nový výrazný layout veletrhu, vylepšili jsme webovou prezentaci o seznam novinek vystavovatelů, kooptovali jsme do komise ZLATÝ AMPER nového člena prof. Ing. Aleše Richtera, CSc. Společně s rádiem Krokodýl realizujeme soutěž o návštěvu veletrhu s bonusem.
Při rozhodování jednotlivých firem o účasti na veletrhu je na prvním místě dlouhodobě budovaná prestiž veletrhu spojená s velkou návštěvou odborníků, dále jejich vnitřní filosofie, obchodní a marketingové strategie, v neposlední řadě firemní novinky. Po přihlášení vystavovatelé řeší nejvíce umístění, tvar stánku a možnost zavěšení moderních odlehčených konstrukcí stánků.
V době konání veletrhu se v jeho rámci koná i celá řada doprovodných akcí. Které z nich považujete za nejvýznamnější, nebo bez kterých, z těch již tradičních, byste si už neuměl AMPER představit?
Doprovodný program je jedna z věcí na které si dáváme velice záležet. Za zmínku stojí rozhodně všechny avizované doprovodné programy, které tematicky pokrývají širokou oblast. Připraveny jsou semináře a přednášky o energetice, DPS technologiích, elektromobilitě i o aktuálních legislativních změnách. Je připravený doprovodný program s tématikou SMART City, automatizace i Start Up. Nejstarší a již samozřejmou součástí doprovodného programu je soutěž o nejpřínosnější exponát ZLATÝ AMPER. Toto prestižní ocenění je udělováno první veletržní večer, de facto představuje zahájení veletrhu. V komisi letos zasedne 12 uznávaných profesorů a docentů ze 7 vysokých škol z Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. A o ocenění se uchází 29 exponátů od 24 firem.
Zmínil jste elektromobilitu. Jak se rozvoj elektromobility projeví na letošním veletrhu?
Na jednom místě u haly F budou představeny všechny novinky elektromobility, včetně dobíjecích stanic, které jsou aktuálně na našem trhu k dispozici. Zájemci o elektromobilní dopravní prostředky mají díky AMPER MOTION možnost si všechny značky nejen prohlédnout, porovnat, ale i vyzkoušet jejich jízdní vlastnosti a vybrat si tak pro ně ten nejlepší. Těšit se můžete např. na AUDI, BMW, EKOVA, HYUNDAI, INMOTION, KIA, KUBERG, LEXUS, LAND ROVER, NISSAN, TESLA, TOYOTA, VOLKSWAGEN, VOLVO, ZERO a další.
Akce tohoto typu mívají obvykle pro daný ročník stěžejní motto, leitmotiv či nazývejme to, jak chceme, nějaké ústřední téma, na které se často zaměřují jak expozice vystavovatelů, tak konference a další prvky doprovodného programu. Má takové téma i letošní jubilejní ročník veletrhu AMPER?
Rozumím tomu, na co narážíte a přiznávám, že jsme několikrát přemýšleli nad tím vyhlásit hlavní téma veletrhu. Na mysl nám přišla například automatizace výroby a v poslední době často zmiňovaný Průmysl 4.0. Je zde koncepce SMART City a s ní související elektromobilita. V souvislosti s energií z obnovitelných zdrojů by v popředí muselo stát téma rozvoje energetické infrastruktury. Témat, kterých by šlo použít pro leitmotiv, je celá řada. Proto jsme nakonec žádné neupřednostnili. AMPER je veletrh víceoborový, nelze použít jedno téma pro všechny oblasti. Snažíme se proto jednotlivé trendy podchytit zajímavým doprovodným programem, aby návštěvníci získali přehled o vývoji v jednotlivých segmentech elektrotechniky a informatiky. Přesto AMPER získal své motto. Ponořit se do rozsáhlé a spletité elektrotechnické džungle chce odvahu a chuť objevovat nové a nepoznané. Proto hrdě hlásáme - AMPER JEN PRO ODVÁŽNÉ A ZVÍDAVÉ.