asseco Aimtec murr

Skuteční inovátoři se inspirují i nápady jiných

V každoročním přehledu 50 nejinovativnějších firem, který vydává společnost The Boston Consulting Group (BCG), si přední pozice udržely technologické společnosti. Studie mj. poukazuje na rostoucí potřebu firem vyvážit interní a externí inovace a překonat mentalitu NIH (not invented here neboli nevynalezeno u nás).

 

BCG provedla průzkum mezi více než 1500 manažery inovací z mnoha zemí a oborů již po jedenácté od roku 2004, s cílem zhodnotit stav inovací v podnikání. Ve zprávě nazvané „Nejinovativnější firmy roku 2016: posun od mentality NIH” uvádí jména 50 firem, které globální manažeři inovací označili za nejinovativnější. Na prvních příčkách figurují Apple, Google, Tesla a Microsoft, které v první pětce doplnil Amazon, mezi „Top Ten” se loni poprvé propracovaly i Netflix a Facebook.

Technologickým lídrem jsou USA
Zatímco globální srovnání inovační aktivity v poslední době často akcentují výrazný nástup asijských firem, které začínají dobývat pozice tradičních výzkumných a vývojových lídrů, jako jsou Spojené státy a Evropa, na letošním globálním žebříčku inovátorů BCG je zastoupeno 34 firem z USA, 10 z Evropy a 6 z Asie. To představuje výrazný posun ve prospěch amerických společností, jejichž podíl mezi prvními padesáti činí 68 % (v roce 2013 to bylo 44 %).
Studie poukazuje i na rostoucí potřebu firem získávat inovace zvenčí a překonat omezující mentalitu NIH. „S ohledem na rychleji rostoucí trhy a skutečnost, že i v tradičních oborech začínají technologie představovat klíčovou konkurenční výhodu, může koncepce preferující jen výsledky z vlastní vývojové základny mít fatální důsledky,“ říká Andrew Taylor, spoluautor zprávy a partner BCG. Nejúspěšnější současní inovátoři jsou podle něj ti, kterým se daří nacházet strategickou rovnováhu mezi interními a externími inovacemi a dokážou chytře a efektivně vyhledávat externí nápady a rychle je přenášet do svých firem.
Výzkum odhaluje, že slabší firmy zaostávají za nejschopnějšími inovátory hlavně ve vyhledávání externích inovací. Silní inovátoři uplatňují analytičtější přístup - 65 % z nich uvedlo, že nové myšlenky hledají v rámci svých sítí kontaktů a vytěžováním velkých dat (u slabých inovátorů to bylo jen 14 %). Schopní inovátoři jsou také flexibilnější v osvojování inovací - např. 66 % z nich uvedlo, že nové nápady často vyhledává prostřednictvím partnerství (u slabých to bylo jen 22 %).

Rozeznat klíčové příležitosti k úspěchu
Jak konstatuje Michael Ringel, spoluautor zprávy, inovátoři častěji využívají vyspělé analytické nástroje k identifikaci klíčových technologií vhodných pro licencování a společností s potenciálem pro partnerství či akvizici. To jim dovoluje zkrátit vývojové cykly a předběhnout konkurenci.
K efektivnímu přenosu inovací dovnitř firmy používají společnosti, které aktivně vyhledávají tyto externí inovace, řadu strukturních a kulturních technik. „Přední inovátoři bojují s mentalitou NIH kombinací strukturních a kulturních nástrojů. Tradiční prostředky jako joint venture doplňují o novější přístupy, např. firemní rizikový kapitál a inkubátory, a vznik otevřenější kultury podporují prostřednictvím incentiv a leadershipu,“ říká Hadi Zablit, spoluautor zprávy a partner BCG.
Data tento názor potvrzují - např. 62 % silných inovátorů využívá inkubátory (slabí jen ve 13 %) a 80 % silných inovátorů uvádí, že jejich organizace je otevřená a nakloněná spolupráci (u slabých je to jen 22 %).

Studie, která obsahuje i podrobnější příklady z firem, kterým se podařilo výzvu externích inovací úspěšně zvládnout, je na www.bcgperspectives.com.

 
Publikováno: 3. 5. 2017 | Počet zobrazení: 1855 článek mě zaujal 373
Zaujal Vás tento článek?
Ano