asseco Aimtec murr

Solární panely na cestách

Logistická firma Dachser a Frauenhoferův Institut pro solární energetické systémy (ISE) řeší zajímavý projekt: na silnice se vydal testovací solární vůz, jehož úkolem je zjistit, zda je možné nainstalovat na zatím nevyužívanou plochu střechy kamionů fotovoltaické panely a využívat takto vyrobenou energii.

 
Již několik let provádějí výzkumníci z Dachser Network Management & Organization výzkum a testování prototypu solárního kamionu, používaného pro zásobování tzv. poslední míle z pobočky Dachser Ulm. Poznatky, které získali, využili pro modifikaci systému a loni spojili své síly s Frauenhoferovým institutem ISE s cílem zjistit, kolik energie mohou FV panely vyrobit za rok, nezávisle na pozdějším koncovém využití vyrobené energie. První pilotní projekt spustili výzkumníci v podobě návěsu pro zboží citlivé na teploty pod bodem mrazu, který vybavili solárními moduly, akumulátorem pro uchovávání energie, vytápěním ložného prostoru, teplotními senzory a systémovou řídicí jednotkou. Už první série měření v zimním období, kdy se výzkumníci snažili získat co nejvíce relevantních dat ukázala, že v závislosti na délce působení slunečního záření mohou panely vygenerovat až 1700 W. S energií vyrobenou fotovoltaickými moduly se teplotu v ložném prostoru návěsu dařilo stále udržovat nad 2 °C, což znamená, že vyrobená energie dostačuje k udržení teploty při přepravě průmyslového zboží nad bodem mrazu. Další testy ukáží, jak skutečně velký potenciál má solární energie vyráběná za jízdy, ale výsledky výzkumů dávají naději, že v další fázi by ji bylo možné využívat např. u chladicích jednotek, manipulačních vozíků nebo alternativních pohonných technologií.
 
Publikováno: 25. 5. 2017 | Počet zobrazení: 1762 článek mě zaujal 390
Zaujal Vás tento článek?
Ano