asseco Aimtec murr

Odstartovala první „secondhandová“ raketa

Elon Musk a tým jeho firmy Space-X může slavit: podařil se jim unikátní kousek - do vesmíru vyslali již jednou použitou raketu (resp. její první stupeň) a dokázali tak, že myšlenka, jak zlevnit kosmické programy několikanásobným použitím nosné rakety, je reálná.

 

Startem rakety Falcon 9 z kosmodromu na floridském mysu Canaveral pokračoval další technický zázrak, který inženýři Muskovy firmy zahájili nedávno úspěšným přistáním prvního stupně nosné rakety zpátky na Zemi - tedy přesněji řečeno spíše na moři, kde se počítá do budoucna právě s návratem na autonomní plovoucí přistávací plošinu (o níž jste si mohli přečíst i v TechMagazínu č. 5/2016, str. 48-49). Raketa, která ve čtvrteční podvečer (našeho času ovšem už půlhodinu po začátku nového pátečního dne) odstartovala s komunikačním satelitem SES-10 na palubě totiž už jednou ve vesmíru byla. A úspěšně se z něj opět vrátila, aby mohla být po příslušných kontrolách a repasi opět použita jako nosič pro další kosmickou misi. Pro 33. let Falconu 9 byl použit první stupeň, který již loni 8. dubna vynesl do vesmíru zásobovací loď Dragon s nákladem pro Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a poté úspěšně přistál na přistávací plošině na moři.

Jde to!
Tímto činem se potvrdila revoluční Muskova myšlenka, že pokud by se daly nosné rakety, které tvoří nejnákladnější část kosmické dopravy, použít vícekrát, místo dosavadní praxe, kdy nejdražší část byla jednorázovou záležitostí, lety do vesmíru by bylo možné výrazně zlevnit a také zrychlit jejich přípravu. Jediným kosmickým dopravním prostředkem, který se zatím v rámci amerických kosmických programů využíval opakovaně, byly raketoplány, jejichž éra však již skončila. Navíc řiditelný raketoplán, který přistával jako klasické letadlo, je něco zcela jiného, než obtížně řiditelná, či spíše neřiditelná (tedy až dosud) raketa. Tyto rakety po použití, poté co dopravily do kosmu svůj náklad, končily obvykle na dně oceánu. Pro inženýry to byla skutečná výzva.
Na vynesení komerční komunikační družice, která má zajišťovat TV vysílání a další komunikační služby pro Latinskou Ameriku, již použitou raketou dostala lucemburská společnost SES slevu. Firma je už dlouhodobě zákazníkem SpaceX a nyní motivována cenovým bonusem, jehož výše nebyla zveřejněna, se uvolila stát se „pokusným králíkem“ v tomto unikátním projektu. A tím i průkopníkem, který na sebe vzal nepochybná rizika s ním spojená. SES se tak zapsala do historie kosmických letů jako první uživatel „secondhandové“ rakety. „Někdo musí jít první a chceme povzbudit pokrok v tomto směru,“ uvedl Martin Halliwell ze SES.

Další starty už se slevou
Projekt však nebyl krokem do neznáma. Série dosavadních pokusů ukázala, že šance na úspěch je vysoká. SpaceX experimentuje se zpětným přistáním nosné rakety již několik let a ověřuje návratový manévr. Od prvního testu na konci roku 2015 jej vyzkoušela již 7krát a až na jediný incident s pádem rakety po přistání (které ovšem do určeného místa zvládla) v důsledku zlomené přistávací vzpěry, byly všechny mise korunovány úspěchem. Poslední start a návrat s již jednou použitým prvním stupněm je v pořadí osmý. Nicméně podle vyjádření mluvčího SpaceX by se i tento kosmický veterán mohl do vesmíru vypravit opět.
Jde o další přelomový krok v historii raketové a kosmické techniky a Elon Musk jej oprávněně charakterizoval jako „historický milník, který povede k velké revoluci ve vesmírných letech“. Společnost SpaceX si od vícenásobného používání nosných raket slibuje výrazné snížení provozních nákladů. Zatím si podle agentury Reuters až dosud počítala za jeden start nosné rakety 62 mil. dolarů (asi 1,6 mld. Kč), ale při opětovném použití prvého stupně si slibuje snížení nákladů o 30 %, a komerční starty s použitým prvním stupněm nabízí se slevou.
Pro starty svých raket využívá SpaceX komplex NASA 39A na mysu Canaveral na Floridě, který má pronajatý na 20 let. Původně byl vybudovaný pro program Apollo, ale startovaly z něj i raketoplány. K přistání raket navracejících se z kosmu je pak určena autonomní modifikovaná plošina plovoucí v Atlantiku.

 
Publikováno: 26. 5. 2017 | Počet zobrazení: 2191 článek mě zaujal 415
Zaujal Vás tento článek?
Ano