rossleor asseco murr

Afrika připravuje svůj první rychlovlak

Zatímco v české kotlině se už léta vleče diskuze o vysokorychlostních vlacích,  v Maroku se jej už připravují zprovoznit. První rychlovlak na africkém kontinentu by měl už příští rok propojit atlantický přístav Casablanku a Tanger u Gibraltarského průlivu a zkrátit tak cestu mezi dvěma významnými marockými městy na zhruba dvě hodiny.

 
Podél pobřeží Atlantiku v Maroku podstupují francouzské vlaky TGV, které byly již marocké přepravní společnosti předány, sérií testů. Pokud vše půjde podle plánu, budou na marocké železnici oficiálně nasazeny do provozu od příštího roku - jako první vysokorychlostní vlaky na africkém kontinentu. Dosahují dvojnásobné rychlosti oproti soupravám Gautrain jezdícím v Jihoafrické republice, které mají sice rovněž tempo, jež mohou pasažéři našich železničních souprav jen tiše závidět (160 km.h-1 jim umožňuje zvládnout trasu z Johannesburgu do Pretorie za 42 minut), ale oficiální definici vysokorychlostního vlaku svými parametry ještě nesplňují. Nové dvoupatrové vlaky TGV dokážou vyvinout rychlost přes 320 km.h-1. Projekt kromě Maroka financovaly také vlády Francie, Saudské Arábie, Kuvajtu a Spojených arabských emirátů. „Počítáme s tím, že po čase bychom pomocí rychlovlaků mohli přepravit i šest miliónů pasažérů ročně,“ řekl pro CNN generální ředitel marocké přepravní společnosti ONCF Mohamed Rabie Khlie.
Kromě toho, že rychlovlaky mají sloužit domácímu obyvatelstvu, mají také zemi zatraktivnit pro turisty. Projekt se plánoval více než dekádu a tamní vláda doufá, že nové železniční spojení podnítí i ekonomické aktivity v oblastech podél jeho trasy. Např. že přiláká výrobce automobilů - Peugeot údajně zvažuje vybudování továrny v Kenitře, a pokud by jí procházela trasa rychlovlaku, mohl by tam vytvořit i logistický hub. Zmíněný jihoafrický Gautrain podle studie KPMG vedl k vytvoření mnoha nových pracovních příležitostí - v souvislosti s ním vzniklo přes 122 tisíc pracovních míst a dalších více než 210 tisíc se očekává s rozšířením sítě v letošním roce. Před časem se uvažovalo i o vysokorychlostním železničním propojení tří saharských států - Maroka, Tuniska a Alžírska, ale v důsledku politického vývoje zůstal v regionu hlavním adeptem na náročný projekt relativně stabilní umírněné Maroko.
 
Publikováno: 1. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1698 článek mě zaujal 409
Zaujal Vás tento článek?
Ano