„Soumračný expres”: luxusní retro noblesa
Zážitkové jízdy historickými vlaky si u nás získaly velkou oblibu, ačkoli údržba muzeálních exponátů je velmi náročná. Japonci na to šli z jiného konce. Stvořili nový supervlak, který evokuje staré časy v nablýskané podobě dokonale imitující dobu, kdy železnice byla králem.
V soupravě je jídelní vůz a barový (lounge) vagon, dva vyhlídkové vozy (na koncích vlaku) s vyhlídkovými místnostmi a otevřenými plošinami, kde si cestující mohou užít „zážitek z větru ve vlasech.”
Vlak objednaný společností West Japan Railway Company (JR West) nastupuje do služby 17. června letošního roku, tedy jen o něco později, než jeho “starší bratříček”, neméně luxusní futuristická souprava Shiki Shima, kterou provozuje dopravce JR East (podrobněji se o ní můžete dočíst na str. 67). Mizukaze bude zase používán pro vyhlídkové jízdy po prefekturách Keihanshin, Sanin a Sanyo v západním Japonsku. Na jeho projektování se stejně jako v případě vlaku Shiki Shima podílely významné osobnosti japonského designu: renomovaný architekt a interiérový specialista Kazuya Ura a špičkový průmyslový designér Tetsuo Fukuda. Do zhruba 3 m šířky a 4 m výšky 20m vagonů se vešlo tolik luxusu, kolik bylo jen možné v decentním retro provedení.
Vlak je poháněn v duchu 21. století hybridním systémem sestávajícím z dieselelektrické části a bateriově podporovaného elektropohonu. To má kromě ekologického aspektu i své praktické opodstatnění - nezávislé multipohonové jednotky umožňují vlaku provoz i na neelektrifikovaných úsecích trati Sanin.
Nejde o žádný Šinkansen - maximální rychlost je uváděna 110 km - vlak je zaměřený především na požitek cestujících z jízdy v luxusní retro atmosféře, jakou už žádný srovnatelný vlak (snad s výjimkou znovuvzkříšeného Orient Expressu) nemůže nabídnout. /re/