asseco Aimtec murr

Kdo zafinancuje nejlépe náš projekt?

Možností i firem, které se nabízí na současném trhu, je na výběr celá řada. To však sebou nese i problém, jak se v nich zorientovat a pro své účely vybrat to nejlepší řešení. Dobrou zprávou je, že většina těchto institucí jsou solidní společnosti s dlouhou a čitelnou historií, takže vyloženě špatnou volbu asi zájemci o financování svých projektů neučiní. S trochou úsilí se lze dopracovat k té kýžené skutečně optimální a výhodné nabídce.

 

K faktorům, které by měly hrát roli při výběru vhodné společnosti umožňující profinancovat stroje, zařízení či technologie (případně i kompletní technologické celky) by proto měly patřit i zkušenosti dané firmy s poskytováním těchto služeb, její historie a tradice a v neposlední řadě i její další případné partnerské organizace, schopné rozšířit nabídku těchto finančních služeb např. v oblasti pojištění. Za pozornost rozhodně stojí i subjekty, které dokážou zprostředkovat financování nebo jeho část např. z dotačních programů a různých účelových zdrojů, jakými jsou např. Evropské fondy. V tom mají obvykle výhodu finanční instituce (banky) s nadnárodním zázemím a působností. ČSOB Leasing, Moneta Leasing, Deutsche Leasing apod. už v tomto směru jsou schopny nabídnout i dotační poradenství při výběru vhodného dotačního programu v rámci čerpání fondů EU, případně zajistit zpracování žádosti o dotace a připravit i financování projektů.
Běžně už jsou nabízeny kromě financování nových i pořízení užitých předmětů, které jsou samozřejmě levnější, pokud firma nevyžaduje pro rozšíření svého parku vysloveně nové vybavení. A to např. i techniky a vozidel z jiných předčasně ukončených leasingových nebo úvěrových smluv, jak nabízí např. jako jednu ze svých služeb Moneta Leasing nebo UniCredit Leasing.
Specifickou záležitostí je financování automobilů., kdy působí řada specializovaných společnosti, často přímo v rámci firemní struktury dané automobilové značky či jejich dealerské sítě. Mezi nejznámější patří třeba ALD Automotive, Ford Credit/Ford Lease, Volkswagen Financial Services a Škoda Financial, Hyundayi Finance, RCI Financial Services pro vozy Renault apod. K jejich výhodám lze počítat to, že často jsou schopny nabídnout lepší podmínky financování než banky.

Tajemství tkví v maličkostech
Obecně jsou možnosti, které se vyskytují pro financování strojů, zařízení, technologických linek apod. u společností nabízející tyto služby hodně podobné, a rozdíly jsou spíše v detailech. Vyplatí se projít aktuální nabídky různých poskytovatelů, protože právě ony malé detaily, v nichž se liší, mohou přinést zajímavé výhody.
Například Moneta Leasing akcentující skutečnost, že pořízení nového stroje je spojené s velkým objemem vedlejších finančních nákladů, nabízí jak leasing s nulovou akontací, tak např. možnost, že při složení akontace ve výši minimálně 20 % budou první dvě leasingové splátky v nulové výši a firma začne stroj splácet až 3. měsíc po jeho uvedení do provozu, kdy by nové zařízení mělo už svému provozovateli začít vydělávat a tím i umožnit řádné pravidelné splátky. Pro někoho zase mohou být přijatelným a zajímavým řešením nerovnoměrné a mimořádné splátky v rámci splátkového kalendáře, možnost financování i na bázi plovoucí úrokové sazby či možnost blokace výhodného kurzu platného při pořízení stroje na delší dobu. Možná je i populární zpětná forma financování či splátkový prodej, kdy leasingová firma daný předmět zakoupí a uživatel jej potom splácí v rámci dohodnutého režimu. Společnost nabízí možnost sjednání pojištění, ale akceptuje i individuálně sjednané pojištění, což nemusí být u jiných institucí běžné, vzhledem k tomu, že řada z nich preferuje své vlastní pojišťovací partnery a podmínkou smlouvy může být i využití právě jejich služeb.
Podobně nabízí zase UniCredit Leasing jako možnost, s níž se snaží oslovit firemní klientelu v oblasti financování stojů a zařízení spolupráci s partnerskými firmami v oblasti stavební, zemědělské či kompresorové techniky a stlačeného vzduchu jako jsou Atlas Copco, JCB či John Deere. Díky úzkým vztahům a spolupráci s nimi dokáže nezřídka získat pro pořízení techniky z jejich portfolia výhodnější podmínky, než by bylo možné dosáhnout v běžném obchodním případu. UniCredit Leasing se však samozřejmě neomezuje pouze na jejich portfolio a uvádí, že je schopna zajistit stroje a zařízení pro téměř všechna průmyslová odvětví; včetně kompletních technologických linek, výpočetní techniku, či jakýkoliv i úzce specializovaný stroj vyrobený na míru podle podnikatelského záměru zájemce - společnost zdůrazňuje, že má (jako jedna z mála) minimální komoditní omezení.

Specialisté zvládnou i netradiční zakázky
Proti proudu standardizovaných řešení se vydala společnost IKB Leasing, která sází na individuální poradenství s tím, že každá firma má svůj zcela specifický charakter a každá investice se nachází ve specifickém prostředí. Společnost se tak cíleně specializuje na navrhování komplexních řešení na základě různých typů smluv (operativní leasingové smlouvy podle účetních standardů US-GAAP/IAS nikoli jen pro podniky, které podle mezinárodních standardů účtují leasing s plným servisem pro vybrané leasingové objekty, či lineární, degresivní a progresivní úpravu leasingových plateb, sezónní splátky apod.).
K dalším specializovaným společnostem působícím na českém trhu patří Société Générale Equipment Finance (SGEF), kde významný podíl obchodu tvoří (kromě běžných komodit) oblast dopravní techniky (ca 40 % portfolia SGEF) a high-tech. Komplexní služby SGEF doplňuje specializované financování nemovitostí, letecké techniky a kolejových vozidel. Pro tyto segmenty vytvořila na českém a slovenském trhu unikátní know-how díky dlouholetým zkušenostem v rámci mezinárodní skupiny SGEF, která se zabývá financováním letecké techniky již více než půl století a nabízí jej jako jedna z mála finančních institucí se sídlem v ČR. Po celou dobu financování se stará i o to, zda letadlo splňuje veškeré technické předpoklady a jeho provozovatel či nájemce disponuje příslušnými certifikáty. Zároveň zajišťuje, aby letadlo prošlo řádným technickým auditem.  /jv/

 
Publikováno: 31. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1577 článek mě zaujal 354
Zaujal Vás tento článek?
Ano