asseco Aimtec murr

Užitkové vozy: skromní králové silnic

Automobilová kategorie N (s číslicí 1 pro malá užitková vozidla a s číslem 2 pro jejich větší verze) zahrnuje u nás tisíce čtyřkolých pomocníků, kteří ve službách nejrůznějších výrobních firem a přepravců neúnavě převážejí náklady po celé republice i za jejími hranicemi. Jejich nabídku neustále rozšiřují nově uváděné modely.

 

Lehká užitková vozidla (LUV) s celkem loni evidovaným počtem 547 038 vozů tvoří zhruba desetinu vozového parku provozovaného v ČR, přičemž jejich průměrné stáří je kolem 11 let. Během loňského roku přibylo v ČR téměř 20 000 (přesněji podle informací Svazu dovozců automobilů 19 239) užitkových automobilů. Letos statistiky registrací nových vozidel eviduje SDA v této kategorii přírůstek od ledna do května zhruba 7500 vozů. Což je ovšem jen slabý odlesk období předkrizových let, kdy registrace nových užitkových vozidel dosahovaly šedesátitisícových hodnot (rekordní byl rok 2007, kdy na českých silnicích přibylo přes 62 000 nových LUV). K tomu je nutno připočíst ještě (byť velmi úzký) soubor užitkových vozidel české provenience, který se ovšem po ukončení výroby populárního Roomsteru ve verzi Praktik (v roce 2015) silně ztenčil, a čítá pouhých několik stovek kusů.

„Užitkáč“ už není jen zmenšený náklaďák
Vozy s označením užitkové má ve své nabídce většina z významných automobilových značek, takže se můžeme setkat s menšími i většími vozy s logem VW, Opel, Renault, Ford, Citroën, Mercedes, Fiat aj. Některá z nich, jako např. Ford Transit či VW Transporter se stala během své historie doslova kultovní legendou, ale i jejich ostatní soupeři jim přinejmenším svými parametry zdatně konkurují. Nepojmou sice takový objem nákladu jako klasické nákladní vozy, ale to více než bohatě vyvažují jejich možnosti, které mají oproti svým větším protějškům, svazovaných řadou omezení z hlediska dopravních předpisů – nevyžadují speciální řidičská oprávnění, mohou jezdit i do míst, která jsou pro těžkotonážní autodopravu nedostupná a vyplatí se i pro menší objemy nákladu atd.
Přestože jejich hlavní devizou zůstává praktičnost a schopnost přepravit i v kompaktní podobě pokud možno co nejvíce užitečného zatížení – tedy nákladu, užitkové vozy se stále více svým vybavením podobají osobním vozidlům.
I když je v nejúspornějších modelech a verzích, kde je prioritou co nejnižší cena, nabízeno poměrně spartánské vybavení, výrobci stále více nabízejí i vozy, které si co do komfortu nezadají s osobními vozy střední třídy. Klimatizace, kvalitní audiosystém, navigace, konfigurovatelné sedadlo řidiče apod. začínají i v oblasti užitkových vozidel patřit ke standardnímu vybavení nebo přinejmenším k nabízené opční výbavě.
Na rozdíl od amerického kontinentu, kde jsou v kategorii užitkových vozidel stále populární mohutné pick-upy, představující jakýsi hybrid nákladního vozu a osobního automobilu s pohodlnou kabinou, Evropa (ČR nevyjímaje) spoléhá spíše na klasické skříňové vozy (zmenšeniny „náklaďáků“) a dodávky, které jsou naopak spíše prostornějšími variantami oblíbených „kombíků.“ Obě tyto evropské varianty jsou pro hustou zdejší infrastrukturu, potýkající se zejména ve městech často s nedostatkem parkovacího místa, ideální. Menší vozy se lépe propletou hustou městskou dopravou a s relativně malým prostorem nutným pro zaparkování se vejdou téměř všude, kde je potřeba dopravit či vyzvednout příslušný náklad. Řada automobilek představila právě nedávno své novinky z oblasti užitkových vozidel, obvykle novou generaci osvědčených a léty prověřených modelů, ovšem v často netradičních úpravách a provedeních nebo s využitím nových typů pohonných jednotek.

Budoucnost může být alternativní
V poslední době se podobně jako u osobních vozů (které jsou ostatně také pro menší užitkové automobily často výchozí platformou) objevuje stále více modelů využívajících místo klasických fosilních paliv i netradiční pohony – elektromobily, verze na stlačený zemní plyn (CNG), hybridní vozy, včetně tzv. plug-in hybridů apod. Právě tyto automobily by v budoucnu mohly mít stále větší význam, protože s neustále se zpřísňujícími předpisy zaměřenými na ochranu životního prostředí se bude stále více uzavírat možnost použití vozidel se spalovacími motory v centrech měst. Dokonce v některých městech celkově, jak naznačuje trend zahájený Paříží a dalšími evropskými metropolemi, které už zcela zakazují provoz starších dieselových vozidel s cílem zamezit používání dieselů vůbec. Pro ekologičtější LUV s alternativním pohonem ovšem takováto omezení neplatí, a elektromobily či hybridy jsou někdy jedinými vozidly, které mají povolen vjezd do center měst, a mohou tak řešit obsluhu jejich zásobování.
Tyto vozy mají navíc další výhodu, zejména v případě elektromobilů, v podobě lepší využitelnosti na kratší vzdálenosti s více zastávkami. Což je naopak z tohoto pohledu (hledisko úspornosti, vyhovění emisním omezením apod.) slabší stránkou vozidel s klasickými pohony, která jsou koncipována spíše pro delší jízdy. Speciálně u dieselů se jejich úspornost projeví hlavně na delších trasách, kde se svižné užitkové vozy uplatní např. pro meziměstskou či mezinárodní přepravu apod. Současná nabídka užitkových vozidel je naštěstí dostatečně široká s možností výběru, který by měl zohledňovat v první řadě právě zamýšlené využití příslušného vozidla. /re/

 
Publikováno: 31. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1778 článek mě zaujal 410
Zaujal Vás tento článek?
Ano