rossleor asseco murr

Volkswagen přišel s novými Craftery a větší rozmanitostí

Novinku v podobě nového modelu Crafter uvedl Volkswagen Užitkové vozy ještě ve čtvrtém kvartálu loňského roku. Nabídl zcela novou koncepci designu pro oslovení zákazníků z různých odvětví. Poprvé tak nabízí Crafter nejširší paletu variant i v kategorii vysokých celkových hmotností.

 

Tato nová generace Crafteru, která byla vyvíjena už ve vlastním vývoji, vystřídala po 10 letech první generaci, jejíž vývoj probíhal ještě ve spolupráci se společností Daimler. Už krátce po své premiéře získal nový Crafter titul International Van of the Year 2017.
Jak jsme již psali v čísle 5 letošního roku, Crafter díky povedenému aerodynamickému designu dosáhl součinitel odporu vzduchu cx = 0,33, tedy hodnotu nejlepší ve své třídě. Byly optimalizovány vnější rozměry, přitom se ale zvětšil vnitřní prostor pro přepravu nákladu.
Speciálně pro nový Crafter byl vyvinut turbodieselový motor 2,0 TDI EA288 Nutz ve čtyřech výkonových kategoriích: 75, 90, 103 kW a verzi BiTurbo s výkonem 130 kW. V závislosti na variantě jsou motory nabízeny s pohonem předních (novinka), zadních nebo všech kol 4MOTION. U všech druhů pohonu je na výběr mezi mechanickou a automatickou převodovkou. V závislosti na modelu jsou na výběr tři délky karoserie (5986, 6836 a 7391 mm), tři výšky střech u verzí s uzavřenou karoserií. Každý zákazník si tak může nakonfigurovat vhodnou kombinaci motoru, převodovky, druhu pohonu, délky karoserie a výšky střechy.
Podvozek Crafteru je díky nové konstrukci s elektromechanickým posilovačem řízení (jako jediný v tomto segmentu) velmi dobře ovladatelný v městském provozu, nabízí nejen komfortní řízení i při dlouhých trasách, ale i nejvyšší míru aktivní bezpečnosti. Elektromotor posilovače pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a pouze při otáčení volantem, tedy v situacích, kdy řidič účinek posilovače potřebuje. Výhodou oproti hydraulickému posilovači, který měla předchozí generace, je nižší spotřeba paliva včetně snížených emisí CO2 a možnost realizace nových komfortních a bezpečnostních funkcí, jako např. rozpoznávání únavy řidiče, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu, parkovací asistent s automatizovaným řízením nebo asistent pro manévrování s přívěsem. Vzhledem k rozmanitosti vlastností Crafteru jsou v nabídce i promyšlená řešení pro firemní přestavby.

Modelové řady
Robustní Crafter je uzpůsoben i pro nejnáročnější úkoly, může být proto k dispozici jako skříňový vůz, valník a také jako podvozek. Valník i podvozek jsou k dispozici s jednoduchou kabinou nebo dvojkabinou, podvozek je připravený pro různé nástavby. A že výrobce Crafteru věří, je vidět na poskytované záruce, která činí 2+2 roky s limitem do 200 000 km.
e-Crafter - na výstavě IAA v Hannoveru předvedl loni Volkswagen také studii modelu e-Crafter určenou pro bezemisní rozvážkovou dopravu ve městech. Elektrická studie je rozměrově totožná se sériově vyráběnými Craftery. O pohon se stará elektromotor o výkonu 100 kW, který umožňuje e-Crafteru s celkovou hmotností 4,25 t jízdu rychlostí 80 km.h-1. Maximální točivý moment 290 Nm je k dispozici okamžitě, což vozidlu zajišťuje jízdní dynamiku i při využití maximální užitečné hmotnosti 1709 kg.
Díky sadě akumulátorů, která je složená z 312 článků (26 x 12) s celkovou kapacitou 43 kWh, je dojezd více než 200 km. Akumulátory jsou uloženy pod podlahou nákladového prostoru, takže nesnižují jeho objem. Při rychlonabíjení lze akumulátory nabít během 45 minut na 80 % kapacity.
Studie elektroCrafteru se odlišuje od vznětových verzí i barevně. Bude rozpoznatelná díky speciálnímu metalickému laku v modrém odstínu a také podle světlometů pro denní svícení ve tvaru písmene C (typický rozpoznávací znak elektricky poháněných vozidel VW).

Crafter Valník (test)
Na redakční test jsme měli kromě skříňové verze s firemní přestavbou (psali jsme v č. 5) k dispozici také valník v provedení s dvojkabinou. Jde o model určený k dostavbě a dobrou alternativou pro řemeslníky, kdy kromě nákladu lze převézt až 7 lidí. Velikost ložné plochy, která je od 5,5 do 9,6 m2, byla v našem případě nejmenší v rozměru 204 (šířka je stejná) x 270 (délka se liší dle modifikace) cm. Výška nakládací hrany je 1 m od země. Výborně je řešeno sklápění postranic ložné plochy. Stačí síla jednoho prstu, aby obsluha vyklopila uzávěry po stranách bočnice. Po vnitřním obvodu bočnic, které jsou vysoké 40 cm, jsou do podlahy zapuštěna úchytná oka, čímž se dá velmi dobře uchytit převážený materiál.  
Pro vstup do výše položené kabiny jsou z obou stran vozu na A sloupku praktická madla, díky nimž je usnadněno nastupování. Škoda že nejsou i ve druhé řadě sedadel, kde tato madla nahrazují držáky na dveřích. Provedení kabiny odpovídá standardu osobních vozů. Řidič měl k dispozici komfortní sedadlo nastavitelné jak v podélném směru, tak výškově, včetně úpravy sklonu sedáku, loketní opěrky a nastavení tuhosti opěradla. Dvě sedadla pro spolujezdce se sice nedají nastavovat, ale po vyklopení sedáku ukrývají pod sebou velký úložný prostor. Také po zvednutí zadní lavice pro čtyři osoby je k dispozici velký úložný prostor. Další schránky a přihrádky jsou v dosahu osazenstva vozidla jak ve dveřích, tak na i v palubní desce.
Výborný je vysoký posez, díky kterému má řidič dobrý přehled na všechny strany, včetně výhledu dozadu, kde je příplatková plechová stěna s okénkem. Řidič má ovládací prvky v dobrém dosahu a už v základní výbavě je valník velmi dobře vybaven, včetně např. asistenta rozjezdu do kopce, halogenových světlometů či multikolizní brzdy. Z široké příplatkové výbavy vzpomeňme např.: klimatizaci, multifunkční ukazatele, ochranu proti podjetí na bocích nebo ochranný rám za kabinou. Kladně hodnotím také provedení interiéru, které bylo sice z tvrdších plastů, ale přesně určeno pro pracovní vozidlo, navíc je všechno dobře omyvatelné.
Pohon pouze předních kol zabezpečoval dvoulitrový turbodiesel disponující výkonem 103 kW, který byl propojen s 6stupňovou manuální převodovkou. Neměli jsme možnost vyzkoušet naložený vůz, ale s prázdným valníkem motor cvičí velice dobře. Zkoušeli jsme vůz jak ve městě, tak v dálničním provozu. Motor zaručuje vozu potřebnou dynamiku už od nízkých otáček. Na dálnici bez problému vyšplhá na povolenou rychlost a ještě pořád má něco v zásobě. Byť je vozidlo určené pro práci, kabina je velmi dobře odhlučněna. Při vyšších rychlostech se projevuje aerodynamický hluk, ale nic, co by bránilo klidnému hovoru mezi cestujícími. Podvozek se vyrovnává dobře s malými nerovnostmi nebo s nízkými retardéry, ale větší výmoly se dost přenášejí do kabiny, což je způsobené nezatíženým vozidlem.
Řízení Valníku je pohodlné, jde jej srovnat s osobním vozem, jen se nesmí zapomínat na větší rozměry vozu. Průměr otáčení je 13,6 m. Řazení jednotlivých stupňů je přesné a spotřeba je na takovéto auto výborná. Při nezatíženém stavu a v kombinovaném provozu se ustálila na 7,7 l na 100 km. Cena testovaného modelu Crafter Valník s rozšířenou výbavou vychází na 836 772 Kč včetně DPH.

Crafter DOKA 35 2,0 TDI
motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1968 ccm
výkon: 103 kW při 3500 ot.min-1
max. točivého momentu: 340 Nm při 1600 - 2250 ot.min-1
objem nádrže: 75 l
rozměry: 6204/2098/2330 mm
rozvor: 3640 mm

 
Publikováno: 31. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1606 článek mě zaujal 357
Zaujal Vás tento článek?
Ano