rossleor asseco murr

Ford Edge Sport je laděný pro zákazníky na celém světě

Vzhledem, celkovou výbavou, motorizací a jízdními vlastnostmi nezapře, že původně cílil na americké zájemce. V současné druhé generaci je vyladěný jako globální auto. Pyšní se odvážným, impozantním designem, velkorysým prostorem, silným motorem a celkovou kultivovaností.

 

Model Edge není pouhým sebevědomým SUV, ale i zajímavou alternativou k velkoprostorovým autům. Při prvním pohledu upoutá výrazným, osobitým stylem. Vpředu dominuje jedinečná mřížka chladiče, sklon čelního skla je přizpůsobený co nejlepší aerodynamice. Na zádi zdůrazňují dvě koncovky výfuku sportovní vzhled.

K redakčnímu testu jsme měli nejvyšší výbavový stupeň Sport doplněný bohatou příplatkovou výbavou. V kabině jsme pocit stísněnosti rozhodně neměli. Pro všech pět cestujících je dostatek místa v obou řadách. Edge disponuje množstvím přihrádek a odkládacích míst. Zavazadlový prostor pojme podle uspořádání náklad o objemu od 602 do 1847 l. S délkou 4808 mm by vůz nejspíš našel i dost místa pro sedm osob, třetí řadu však Edge nenabízí, nemyslím však, že je to k jeho škodě. Ovládací prvky jsou zvýrazněné příjemným prémiovým osvětlením s LED diodami. Rozptýlené osvětlení interiéru si lze nastavit do mnoha různých zón z volitelných sedmi barev. Dvoudílná skleněná panoramatická střecha se dá pootevřít nebo odsunout pod zadní díl a také zatáhnout krycí roletou. Pohodu v kabině dotvářela přední kožená sedadla s vyhříváním i ventilováním, vyhřívaný byl i volant. Bez ocenění nemůže zůstat systém aktivního snižování hlučnosti, který hluk snímá a neutralizuje ho přes reproduktory audiosoustavy. Dokáže oddělit nežádoucí zvuky od hudby a konverzace a zaručuje tak příjemnější tišší prostředí.


Edge variantně pohání čtyřválcový vznětový motor 2,0 TDCi nabízený ve dvou výkonech - 132 a 154 kW BiTurbo. K výbavě Sport logicky přísluší ten výkonnější, který díky BiTurbu dokáže rychleji zahřát prostor pro cestující než běžný diesel. Přispívá tak k menšímu opotřebení součástí a nižší spotřebě. Šestistupňová automatická převodovka Powershift řadí hladce, využít jsme mohli i sportovní režim a sekvenční pádla pod volantem. Inteligentní pohon všech kol AWD dokáže měnit samočinně rozdělení hnací síly podle aktuální situace mezi přední a připojitelná zadní kola. Výrobce u tohoto uspořádání uvádí nejvyšší rychlost 211 km.h-1, spotřebu paliva 6,5/5,5/5,9 l/100 km. Ani vůz Edge mě nezískal na stranu příznivců systému Stop/Start, měl po sešlápnutí plynu znatelné zpoždění.
Z výbavy pro co nejlepší jízdní vlastnosti měl Edge pochopitelně všechny možné asistenty jako např. adaptivní tempomat, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, adaptivní řízení, elektronickou parkovací brzdu, aktivní parkovací systém a rovněž technologii Pre-Collision Assist, která snižuje riziko nehody s chodcem do 80 km.h-1 nebo vozidlem do maximální rychlosti. Tažné zařízení s funkcí kontroly proti převrácení přívěsu zase rozpozná jeho počínající rozkývání a stabilizuje ho snížením rychlosti. Z praktického uživatelského hlediska je přívětivý bezklíčový systém i s možností nastavení vybraných omezení pro jeden z klíčů dálkového ovládání a s otevíráním pátých dveří mávnutím nohou pod nárazníkem. Systém SYNC 3 s hlasovým ovládáním v českém jazyce a 8“ dotykovým displejem umožňuje vybírat hudbu, ovládat spárovaný telefon, navigaci a teplotu v interiéru, podporuje funkce Applink, CarPlay a Android Auto. Na využití všech jeho možností je třeba důkladné studium a hodně hodin praxe.
Výbavu Sport dělají z vozu Edge z vnějšku 20" černá kola z lehkých slitin, spodní části nárazníků a boční nástavce prahů v barvě karoserie, černá lišta kolem linie bočních oken, černá horní mřížka chladiče s vodorovnými černými lištami, adaptivní řízení a také sportovní odpružení. Uvnitř to jsou velurové prémiové podlahové rohože a hliníkové pedály.
Od Fordu Edge i s výbavou Sport žádné velké sportovní výkony neočekávejte. Spolehnout se na něj však můžete při dlouhých přesunech, kdy oceníte velký prostor, pohodlí, nadstandardní komfort, výkonný motor a pohon čtyř kol. I když nese i označení crossover, tak je především na dálkové cestování po silnicích, a to třeba i s přívěsy na koně nebo lodě. Se středně těžkým terénem by si jistě také poradil, ale do extrémních podmínek stavěný není. Marně byste vzhledem k tomu hledali třeba asistenta pro sjíždění prudkých svahů či možnost volby jízdních režimů.
Klidným a zároveň svižným tempem jsme celkem najeli 524 km zejména po dálnicích a silnicích kolem Prahy, městský provoz tentokrát ukrojil dost, necelou polovinu. Průměrná spotřeba byla nejen díky tomu o dost vyšší než deklarovaná - 8,4 l/100 km. Základní cena Fordu Edge Sport je 1 363 990 Kč, s výbavou na přání se dostala na 1 638 390 Kč.

Oldřich Šesták

 
Publikováno: 31. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1831 článek mě zaujal 362
Zaujal Vás tento článek?
Ano