rossleor asseco murr

DYCOT - nedestruktivní testování komponent vozidel

Současné trendy testování vozidel, včetně tzv. crash testů, stav automobilového průmyslu a vývoj nových vozidel vedly společnost TÜV SÜD Czech k vytvoření unikátní laboratoře dynamického testování pro komponenty automobilů. Tak se zrodila nová laboratoř DYCOT, u jejíhož zrodu stála i ŠKODA AUTO, jako jeden z klíčových klientů laboratoře TÜV SÜD Czech.

 

Koncem listopadu loňského roku otevřela certifikační a inspekční společnost TÜV SÜD Czech novou testovací laboratoř DYCOT (Dynamic Component Testing) v Bezděčíně u Mladé Boleslavy. Jde o smysluplně vloženou investici do fyzické simulace dynamického zatížení komponentů a struktur vozidel nad rámec virtuálních simulací. Metoda je stejně spolehlivá jako u crash testů, ale s poměrně nižšími náklady a možností opakovatelnosti.

DYCOT vs. crash test
Na rozdíl od klasických nárazových testů se v laboratoři nebourá, nýbrž testuje nedestruktivně. Testované vozidlo, respektive skelet vozidla, se upevní do speciálního rámu na saních a poté je vymrštěno směrem dozadu, jako kdyby vozidlo couvalo vysokou rychlostí. Jde o tzv. reverzní test, kdy se zkoumají pomocí desítek senzorů a kamer komponenty a stav figurín uvnitř vozidla při takto velkém přetížení. Jak nám upřesnil Miroslav Dvořák, vedoucí laboratoře, výsledky z těchto testů, kdy je klec se skeletem vozu prudce zastavena, jsou úplně stejné jako při nárazových destrukčních testech do překážky. Princip pohybu uvnitř vozu je totožný se zatížením figurín i jednotlivých dílů. Výhoda reverzního testu je v možnostech jeho precizního opakování a přesného ustavení figuríny před startem. Např. testy jednotlivých komponent, jako jsou třeba sedačky, bezpečnostní pásy nebo volant, se dají opakovat i několikrát za den. Na zařízení se dá provádět mnoho různých testů, protože každá křivka decelerace je nelineární. Všechno probíhá v opačném směru ve srovnání s crash testem, ale jsou tady výhody z hlediska přesnosti regulace a prostorových nároků.

Jak to funguje?
Před kolejištěm s pojízdným rámem na saních jsou umístěny modré válce, tzv. akumulátory tlaku naplněny dusíkem. Přes čtyřstupňový servoventil se pouští stlačený olej na píst, který disponuje zdvihem až 1,7 m. Vozidlo vymrštěno pístem se pohybuje setrvačností konstantní rychlosti od 35 do 60 km.h-1, než začne brzdit klasickým třecím principem. Zařízení dokáže ale udělit systému rychlost i 100 km.h-1, dle požadavku např. leteckého průmyslu pro simulaci přetížení. Třeba předmět o hmotnosti 1000 kg dokáže systém „vystřelit" se zrychlením 80 G, při pětinásobku (5000 kg) až 35 G.
„Rostoucí tlak na zkrácení délky vývojového cyklu nového vozu spolu s neustálou snahou o úspory nákladů nahrávají novým nedestruktivním postupům včetně fyzických simulací nárazových dějů, kterým vozidla a jejich systémy čelí při dopravních nehodách," řekl Jiří Socha, ředitel divize Auto Service společnosti TÜV SÜD Czech.
Pro výrobce automobilů i jejich dodavatele je nyní TÜV SÜD Czech schopna svými zkušebními prostředky pokrýt většinu jejich potřeb při vývoji a schvalování nových modelů nedestruktivními metodami. Větší automobilky už disponují vlastními zkušebnami nárazových testů, ale pro oblast nedestruktivních fyzických simulací nárazových dějů má TÜV SÜD Czech co nabídnout nejen v automotive, ale i pro potřeby armády či leteckého průmyslu.  /pk/

 
Publikováno: 1. 10. 2017 | Počet zobrazení: 1639 článek mě zaujal 374
Zaujal Vás tento článek?
Ano