asseco Aimtec murr

Projekt E-safari - blíže k přírodě

Automobilka Nissan společně se ZOO Dvůr Králové přišly s dobrým nápadem. Pod projektem E-safari chtějí prosazovat elektromobilitu u nás. Modely Leaf - nejprodávanější elektromobily na světě - si mohou návštěvníci bezplatně zapůjčit místo svého klasického automobilu na projížďku safari. Myšlenka nás zaujala, tak jsme zajeli do Dvora Králové vyzkoušet jízdu elektrickým autem přímo mezi africkou zvířenu.

 

Projekt začal už 18. července, návštěvníci si mohou rezervovat elektromobil on-line nebo fyzicky na projížďku safari v ZOO. Dobrá zpráva pro majitele elektromobilů je, že pokud přijede ve svém vlastním elektromobilem, může na safari za poloviční cenu.
„Do společného projektu E-safari jsme se pustili zejména proto, abychom návštěvníkům umožnili zkusit si jízdu elektromobilem na vlastní kůži. Jejich provoz je k přírodě mnohem šetrnější než jízda klasickými auty. Zvýhodněnou cenou za projížďku po safari pro ty, kteří přijedou vlastním elektromobilem, považujeme za další způsob, jak veřejnost upozornit na existující environmentálně přijatelnější způsoby osobní dopravy,“ řekl k projektu ředitel dvorské ZOO Přemysl Rabas.
Protože je o projížďku safari značný zájem, jak mi potvrdily příjemné hostesky, je dobré si elektromobil rezervovat dopředu. Po povinném krátkém zaškolení pro jízdu elektromobilem jsem vyrazil na safari „do Afriky." Cesta je dobře značená, nejde zabloudit, navíc jsou všude tabule s dopravním řádem a s upozorněním  na nebezpečí, která mohou nastat, kdyby se opustilo vozidlo.
Safari je zcela něco jiného než procházka zoologickou zahradou mezi klecemi a výběhy. Je cítit větší blízkost přírody. Zvířata jsou v přirozeném prostředí, mohou se volně pohybovat po širokém okolí. Někdy si zvědavě prohlíží auto-vetřelce zblízka. Je dobré mít s sebou dobrý fotoaparát nebo kvalitní mobilní telefon, ty snímky prostě stojí za to.
Koho lze v safari potkat: Žirafy, několik druhů zeber (Böhmovu, Grévyho i bezhřivou), buvola kaferského, který patří mezi jedno z nejnebezpečnějších zvířat Afriky, osla somálského, prastaré plemeno Watusi s rozpětím rohů až 230 cm, buvolce, pakoně, přímorožce šavlorohé, vodušky, kudu a také pštrosy, pelikány, marabu a další. Ve Lvím safari dokonce několik lvů.
Při vjezdu do lvího teritoria jsem si připadal jako v Jurském parku. Projíždí se dvěma elektronickými vraty, na kterých je velké upozornění, aby se nevystupovalo z vozidla, okna musí být zavřena a auto uzamčeno. V automobilu nesmí být žádná zvířata a také je všude vytištěno číslo telefonu pro první pomoc.
Doba jízdy celého safari je nastavena na 50 minut, což bohatě stačilo na pomalou jízdu s mnoha zastávkami na focení. Safari je možné projet kdykoliv mezi 9 až 18 hodinou.  
„Jsme moc rádi, že jsme mohli společně se ZOO a naším autorizovaným dealerem AUTO IN spustit projekt E-safari. Návštěvníci safari mají možnost si elektromobil zdarma vyzkoušet. Věříme, že výhody elektromobilu, mezi které patří např. bezemisní provoz a mimořádná tichost, ocení nejen návštěvníci, ale také zvířata v safari,“ řekl k projektu Vlastimil Čepička, Country Director Nissan Sales CEE.
Spuštění projektu předcházela akce nazvaná Den s Nissanem, která proběhla v polovině července a kde si návštěvníci ZOO mohli bezplatně projet safari. Další akce Den s Nissanem se bude opakovat, a je naplánována na konec prázdnin: 26. a 27 srpna.

Petr Kostolník, Dvůr Králové


Nissan začal s elektromobilitou už v 70. letech a dnešní model Leaf se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě. V současnosti disponuje model Leaf nejnovější Li-Ion baterií o vyšší kapacitě umožňující delší dojezd. Výhodou elektromobilu je, že plných 100 % točivého momentu má okamžitě k dispozici. Díky plynulé akceleraci je jízda velmi klidná a také tichá. Baterie jsou umístěny v podlaze vozidla, čímž je dosaženo nízkého těžiště, které usnadňuje svižnější projíždění zatáček.
Nevýhodou je zatím cena elektromobilů a slabší infrastruktura rychlodobíjecích stanic. Zvyšování prodejů elektromobilů ale přispívá k rozrůstání stanic pro dobíjení. V současnosti je v ČR na 250 dobíjecích stanic, do roku 2020 by se tento stav měl zvednout o dalších až 1200 stanic.
Při nabíjení v rychlonabíječce se Leaf nabije za 1/2 hodiny na 80 % své kapacity. Při nabíjení z domácí zásuvky to bude trvat až 12 h, ale při nabíjení z dobíjecí stanice 6,6 kW se doba nabíjení zkrátí na zhruba 4 - 5 hodin, podle kapacity baterie (24 nebo 30 kWh).

 
Publikováno: 2. 10. 2017 | Počet zobrazení: 1614 článek mě zaujal 355
Zaujal Vás tento článek?
Ano