Větší a lehčí: Audi A5 Sportback Design 2,0 TDI
Druhá generace modelu A5 Sportback, kterou automobilka Audi představila na podzimním pařížském autosalonu v loňském roce, přichází po sedmi letech od uvedení první generace tohoto modelu. Nabízí výraznější linie v jinak téměř nezměněném designu, nové technologie a také nižší hmotnost - je až o 85 kg lehčí než její starší sourozenec.
Automobilka vsadila na osvědčený design s původními tvary, inovovaný o moderní linie. Stejně jako u první generace jsou v nabídce provedení Coupé a Sportback. K redakčnímu testu jsem měl k dispozici černý Sportback poháněný čtyřválcovým dieselovým agregátem 2,0 TDI o výkonu 140 kW, který byl propojen se 7stupňovou automatickou převodovkou S tronic. Výkon byl přenášen pouze na kola přední nápravy. Nejsem příznivec černých laků, ale testovanému modelu ve výbavě Design černá opravdu slušela.
Dominantou vozu je výrazná přední maska, kterou tvoří stříbrná ohraničující linka se šesti horizontálními pruhy, v nichž je zasazeno čtyřkruhové logo - logo, které evokuje prémiové modely. Přední i zadní světla jsou nová, osazena LED technologií. A5 Sportback je postavený na nové modulární platformě MLB evo, díky tomu bylo dosaženo určitých změn rozměrů a také změna hmotnosti. Na délku je nová generace ve srovnání s první o 21 mm delší, na výšku se snížila o 5 mm a na šířku se o 11 mm zúžila. Rozvor náprav byl prodloužen o 14 mm. Nejdůležitější změna nastala v hmotnosti, která se snížila až o 85 kg (podle motorizace). Líbil se mi široký přístup do prostorného zavazadelníku díky výklopným pátým dveřím karoserie liftback. Základní objem 480 l je jedním z nejlepších v dané třídě, po sklopení zadních opěradel je k dispozici až 1300 l. Oceňuji, že i v době lepicích souprav vsadila automobilka raději na rezervní kolo, byť jen dojezdové.
O pohon modelu A5 se stará jedna z šesti sportovních motorizací ve výkonovém rozsahu od 140 do 210 kW. Dva agregáty jsou benzínové TFSI a čtyři naftové TDI. Ve srovnání s motory minulé generace, jak uvádí výrobce, mají mít nové o 22 % nižší spotřebu, přitom ale vyšší výkon o 17 %. Testovaný model 2,0 TDI dosahoval maxima výkonu 140 kW v rozmezí 3800 - 4200 ot.min-1 a točivý moment 400 Nm při 1750 - 3000 ot.min-1. Motor je pružný už od nízkých otáček a živě reagoval na sebemenší pohyb plynového pedálu. Je pěkně odhlučněný a při klidné jízdě se do kabiny nepřenáší jeho zvuky, pouze aerodynamický šum od silnice. Dvouspojkový automat S tronic řadí chytře a plynule bez záškubů. Příjemně překvapila spotřeba paliva, najezdil jsem přes 1300 km v kombinovaném provozu (převážně klidná jízda) a spotřeba se zastavila na hodnotě 5,1 l na 100 km, což považuji za výbornou hodnotu dvoulitrového agregátu.
Přístup do interiéru je pohodlný nejen na přední pozice, ale i do druhé řady. Po usednutí hned zaujme velmi pečlivé zpracování interiéru, moderní design a přehlednost štíhlé palubní desky, ve které jsou pěkně řešeny ventilační otvory protažené přes celou šíři palubovky. Přitažlivý je 12,3" barevný displej před řidičem místo analogových přístrojů, tzv. virtual cockpit (za příplatek), který umožňuje flexibilní přepínání režimů zobrazení, např. navigaci přes celou obrazovku displeje nebo jen kulaté „budíky", či kombinaci apod. Ocenil jsem rovněž používání infotainmentu prostřednictvím otočného ovladače před řadicí pákou a také indukční nabíjení telefonu v loketní opěrce. U této vymoženosti mě nejdřív napadlo, jak je to nevýhodné, protože telefon lehce zapomenu uvnitř opěrky. Výrobce ale myslel i na tento problém a když chcete opustit vozidlo, systém vás milým hlasem upozorní: „Váš mobilní telefon je pořád ve vozidle".
Díky změnám vnějších rozměrů došlo i ke změnám v interiéru, který se prodloužil o 17 mm, řidič a spolujezdec mají o 11 mm více v oblasti ramen a ve druhé řadě se zvětšil prostor pro kolena o 24 mm. Všechna sedadla jsou pohodlná, nezkoušel jsem ale sedět uprostřed druhé řady, kde je prostor spíše pro dítě, jak šířkou sedáku, tak i prostorem před koleny.
Automobilce se druhá generace modelu A5 povedla, nabízí dostatečný výkon, komfortní svezení čtyř cestujících i sportovní jízdu, přitom jde o prostorný model s ekonomickým potenciálem. Výborné bylo naladění základního podvozku, který pěkně tlumil menší silniční nerovnosti a poradil si i s rychlejším projetím zpomalovacích retardérů bez zbytečného rámusu. Bezpečnostních systémů, ať už v základním provedení, či za příplatek, nabízí A5 Sportback hodně, ale protože jsem omezen prostorem, uvedu aspoň novinky, jako je adaptivní tempomat s funkcí autonomní jízdy v kolonách do 65 km.h-1 nebo funkce upozorňující na nebezpečí při vystupování do vozovky. /pk/