rossleor asseco murr

DACHSER: alternativní řešení pro City logistiku

Expanze měst a městských aglomerací je celosvětovým fenoménem - města jsou atraktivní nabídkou pracovních příležitostí a charakteristická vyšší kupní silou. V posledních letech ale v Evropě dochází k výrazným změnách ve spotřebitelském chování, a to právě u městské populace. V kontrastu k tomu evropská společnost tlačí na ochranu životního prostředí a v mnoha velkých metropolích se zavádí nebo již platí restrikce pro nákladní dopravu. To staví logistiku před velkou výzvu - umět reagovat na stále náročnější požadavky zákazníků a přitom dostát požadavkům městských municipalit na minimalizaci ekologické stopy.

 

Mezinárodní logistický provider DACHSER proto spustil nový výzkumný projekt s názvem City Distribution, který hledá a testuje nová řešení pro zásobování center evropských metropolí.
Jeden z výsledků projektu City Distribution - DACHSER Tool Box - už se začal používat v celé DACHSER síti. Jde o IT aplikaci, jež nabízí řešení pro realizaci tzv. „poslední míle“ v městských centrech a zohledňuje všechna místní specifika.
„Jsme přesvědčeni o tom, že musíme být jako logistik vždy napřed. Umět plnit přání našich zákazníků, jejich konkrétních požadavků na doručování, i do řekněme náročných podmínek, je naším dlouhodobým strategickým cílem,“ říká Ing. Jan Polter, MBA, obchodní a marketingový ředitel DACHSER Czech Republic, a dodává: „Dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst, omezení vjezdu zásobování v dopravních špičkách a nové environmentální přístupy - to všechno jsou faktory, které mají na City logistiku enormní vliv už nyní, a dá se očekávat, že budou stále sílit.“
DACHSER Tool Box slouží k modelování efektivního a udržitelného zásobování měst a navrhuje nejrůznější logistická opatření a řešení. Každá pobočka v síti DACHSER ji může využívat, a tak jsou díky Tool Boxu po důkladné analýze topografie, demografie, zákonů a nařízení testována a implementována řešení po celé Evropě. Každé město má svá specifika a k realizaci „poslední míle“ vyžaduje odlišný přístup, a proto nabízí Tool Box řešení na míru konkrétním podmínkám.

Nové koncepty doručování
Nové koncepty doručování dělají z místních specifik výhodu - např. Amsterdam je město, které se pro alternativní řešení tzv. „poslední míle“ přímo nabízí. DACHSER zde využívá vodní kanály a proslavená kola. Z mikrohubu poblíž centra města se zásilky ke svým zákazníkům dostávají nejprve po lodi, poslední stovky metrů potom doručují elektrické vozíky. Lodě jsou navíc využívány i jako mezisklady.
Projekt DACHSER City Distribution se však zaměřuje nejen na nastavení dodavatelských řetězců, které zohledňují alternativní přístupy jako zmíněné mikrohuby či večerní a noční doručování, ale především na použití alternativních pohonů. „Nízké, malé, obratné, tiché, a pokud možno s nízkými emisemi a úsporou paliva: to jsou výzvy, které jsou v současné době kladeny na užitkové vozy určené pro zásobování městských center,“ vysvětluje Jan Polter.

Elektropohon
Elektropohon zatím není vhodný pro všechna řešení distribuční logistiky. Pro zavážení v centrech měst se však ukazuje jako zajímavá alternativa. Například ve španělské Malaze, jejíž centrum města je labyrintem historických uliček plných obchodů, které je nutné pravidelně zavážet, používá DACHSER elektromobil El Carrito. Plně naložený se pohybuje rychlostí přibližně 7 km.h-1, ale má poloměr otáčení jen 1,65 m, což je ideální právě pro průjezd úzkými uličkami. V brzkých ranních hodinách přiveze rozvozové auto z místní pobočky DACHSERU do meziskladu zboží pro rozvoz po centru města, a to se přeloží na elektromobil. Ten ho doručí na „poslední míli“ bez prodlení a navíc i bez emisí. V noci je El Carrito zaparkovaný v podzemních garážích, kde dobíjí 48V baterii, která vydrží v provozu až 72 h.
Podobnou cestou se vydal DACHSER i v Paříži. Centrum francouzské metropole je charakteristické velkými dopravními zácpami a vozy se tak musí vypořádat s častým zastavováním a rozjížděním. DACHSER zde proto testoval řešení městské distribuce tzv. BIL (Base Intelligente de Logistique). Jde o nákladní vozidlo, které blíže k centru města doveze plně nabité a vysoce manévrovatelné elektrické vozidlo o délce 2,50 m. To pak řidič využije pro dodávky do obchodů, pěších zón nebo úzkých uliček. Toto bezemisní elektrické vozidlo je navíc vybaveno vysokozdvižným vozíkem pro manipulaci palet o hmotnosti až 600 kg.
V centrech německých měst Stuttgartu a Tübingenu zase DACHSER pro doručování „poslední míle“ testuje elektrokola. Speciálně vyvinuté kolo s vyměnitelnou nástavbou může přepravovat až 250 kg a pohybovat se po všech komunikacích určených pro jízdní kola. Ložný prostor se světlou výškou dva metry nabízí dostatek místa pro uložení palety s nákladem a dokonce umožňuje i nakládku vysokozdvižným vozíkem. Tento nákladní box lze ze zadní části kola pomocí elektricky poháněného hydraulického systému jednoduše sejmout.

Hybridní pohon
DACHSER se rozhodl otestovat rozvozové vozy i na hybridní pohon, a to hned ve dvou velkých německých městech. V centru Mnichova rozváží DACHSER Fuso Canter Eco - moderní čtyřválcové vznětové vozidlo s výkonem 110 kW (150 k) a mimořádně tichým elektromotorem o výkonu 40 kW (54 k). Spalovací motor se spustí pouze tehdy, je-li zapotřebí více energie. V Hamburku pak nasadil DACHSER další model této řady Mercedes Charter Way-Flotte třídy Euro 6. „V městské distribuci se individuální řešení ukazují jako nezbytná nutnost,“ říká Jan Polter, a pokračuje, „naším cílem ale není vytvářet izolovaná řešení. Chtěli bychom řídit dodavatelské řetězce našich zákazníků co nejoptimálněji a i v městských zónách implementovat standardizované procesy, které jsou zárukou kvality DACHSER.“

Solární pohon
DACHSER provádí už několik let i výzkum a testování prototypu solárního kamionu. Používá se pro konečnou fázi zásobování z pobočky v německém Ulmu. Společně s Fraunhoferovým institutem ISE testuje, kolik energie mohou fotovoltaické panely v takové aplikaci za rok vyrobit. Pilotní projekt v podobě návěsu pro zboží citlivé na teploty pod bodem mrazu je vybavený akumulátorem pro uchovávání energie solárními moduly, vytápěním ložného prostoru, teplotními senzory a systémovou řídicí jednotkou.
„Naším cílem je vytvářet takové efektivní a udržitelné modely, aby se zboží našich zákazníků dostalo i do exponovaných center měst jednoduše a včas. Jsme přesvědčeni, že modely zásobování měst, které obstojí i v budoucnu, budou muset umět propojit osvědčené logistické systémy s novými myšlenkami,“ vysvětluje strategii projektu City Distribution, do kterého mohou svými nápady přispívat všichni zaměstnanci společnosti, Michael Schilling, COO Road Logistics společnosti DACHSER.
Jako lídr na trhu sběrné služby se DACHSER zkrátka rozhodl jít svojí vlastní cestou. Jeho nový Tool Box nabízí teoretické modely doručování v konkrétních městských zónách a to, jak se jednotlivé koncepty osvědčí, ukáže dlouhodobější každodenní praxe v reálném provozu. Jedno je však jisté, trend mířící směrem k udržitelné logistice nebude zadarmo a rozpočty na doručování zásilek do extrémně exponovaných míst se v budoucnu pravděpodobně budou muset navýšit.

 
Publikováno: 31. 1. 2018 | Počet zobrazení: 1993 článek mě zaujal 371
Zaujal Vás tento článek?
Ano