Pozvolný nástup umělé inteligence
Umělá inteligence a technologie strojového učení obrátily svět IT vzhůru nohama. Firmy díky nim získaly možnost dozvědět se mnohem více o zákaznících, a řada z nich dokonce zcela proměnila svůj přístup k podnikání. Nové obzory se otevřely také výzkumným institucím, jež pracují na řešení největších současných výzev lidstva.
Zatímco donedávna byla umělá inteligence považována za abstraktní technologii, kterou prosazovaly hlavně největší nadnárodní společnosti, nyní se o její využití zajímají také startupy a větší firmy napříč různými obory podnikání. Potenciál umělé inteligence je přitom takřka neomezený. Může například pomáhat stanovit diagnózy ve zdravotnictví, předpovídat, kdy budou složitá zařízení potřebovat údržbu nebo asistovat při prevenci kriminality. Dokonce se už nyní dotýká každodenního života velkého množství lidí. Například sociální síť Facebook ji používá k tomu, aby rozpoznávala, kdo je na fotografiích zveřejněných uživateli, a koho je tedy možné ve snímku označit.
Existují dva způsoby, jak umělou inteligenci využít:
• Úzké pojetí umělé inteligence: snaží se vyřešit jen jeden úkol nebo problém. Například ve výše zmíněném případě Facebooku dokáže umělá inteligence někoho identifikovat a říci „Toto je Pavel Novák“. Ale nad rámec toho už o moc víc nesvede. Tento přístup bude v krátkodobém horizontu úspěšnější.
• Všeobecná umělá inteligence: přijde v době, kdy už budou mít počítače stejné schopnosti jako lidé a budou chápat drobné rozdíly v kontextu či v tom, jak vytvářet řešení a rozhodovat za neustále se měnících podmínek. Tento typ umělé inteligence je stále vzdálenou vizí a vyžaduje významné investice.
Umělá inteligence má samozřejmě také svoje slabiny, protože míra jejího osvojení je stále dost nízká. Právě nejistota ohledně toho, zda je umělá inteligence vůbec schopná přežít a proniknout do základů podnikání, je přitom nyní největší bariérou jejího dalšího rozvoje. Situace je ještě zhoršována tím, že v závislosti na konkrétním problému zákazníka se mohou způsoby využití umělé inteligence výrazně lišit. Kvůli těmto překážkám se mnoho firem zdráhá investovat do této oblasti větší obnosy peněz.
Tým společnosti Lenovo má ovšem jedinečné možnosti na to, aby firmám s využitím umělé inteligence pomohl. Vyvinuli proto kompletní strategii umělé inteligence a zároveň investovali 1,2 miliardy dolarů do výzkumu a vývoje. Jedním z pilířů, na kterých Lenovo staví, jsou tři nová inovační centra pro umělou inteligenci. Inženýři, datoví vědci a experti ze společnosti Lenovo i z jejích partnerských firem, jako je Intel nebo NVIDIA, v nich pracují se zákazníky a předními výzkumnými společnostmi na tom, aby pochopili daný byznysový nebo vědecký problém. Díky tomu pak mohou snadněji najít způsob, jak se díky umělé inteligenci přiblížit řešení. V inovačním centru navíc otestují zátěž, kterou by znamenalo využití umělé inteligence ještě před tím, než zákazníci investují peníze do hardwaru, softwaru či služeb.
Lenovo například nedávno navštívilo těžařskou společnost, jež provozuje mnoho kilometrů ropovodů a musí na nich provádět nejen údržbu, ale také pravidelnou preventivní kontrolu úniků ropy. Stávající proces je do velké míry závislý na lidech a na tom, že musejí jednotlivé úseky ropovodu prověřovat osobně. Lenovo na základě umělé inteligence vytvořilo dron, který bude nad ropovodem sám létat a odesílat snímky. Potenciální úniky ropy se tak podaří odhalit mnohem dříve než dosud. Kromě toho spolupracuje Lenovo s North Carolina State University (NCSU) na výzkumu, jenž má vést k zachování přírodních zdrojů, jako je voda nebo energie.
S tím jak segment umělé inteligence nejen ve společnosti Lenovo pozvolna roste, se otevírají další výzvy a cíle, kterých je možné dosáhnout. Lenovo se aktuálně zaměřuje především na zákazníky a na řešení jejich nejdůležitějších potřeb právě s využitím umělé inteligence.