Omlazený Opel Mokka X
Automobilka Opel omladila svůj subkompaktní crossover Mokka, který má ve svém portfoliu už od roku 2012. Koncem loňského roku přichází s faceliftem, navíc označeném přídomkem X. Tímto písmenem nyní značí všechny své nové modely typu crossover nebo SUV. Na redakční test jsme měli k dispozici model v nejvyšší výbavě Innovation.
Celkový vnější vzhled Mokky zůstává stejný, změnila se pouze přední část a zadní světla v novém designu. Přední maska je nyní užší doplněna protáhlými světlomety s novou světelnou grafikou. Změnil se přední nárazník a také koncepce mlhových světel, kolem kterých ubylo „hrubé" oplastování. Musím ale říct, že se mi nová maska líbí daleko víc, než předtím. Má prostě šmrnc.
Nyní vypadá pokrytí podběhů kol, nárazníků a spodku dveří plasty decentněji. Otázkou zůstává, proč je Mokka vlastně oplastovaná? Do terénu bych se s ní nepouštěl (náhon na předek, světlá výška jen 14 cm), maximálně na polní cestu. Mokka je víc městský crossover, ale jako designový prvek pěkný.
Vyšší proporce vozu umožňují pohodlné nastupování i vystupování. Celkové rozměry (d: 4275, š: 1781, v: 1658 mm) zůstaly stejné, ani velikost zavazadelníku se nezměnila (356/1305 mm). Dokonce i rezervní kolo zůstalo za příplatek, k tomu je pod podlahou zavazadelníku prostor pro jeho umístění.
V testované verzi byla k dispozici tzv. chytrá LED světla s technologií AFL (také pouze za příplatek). Nejde přitom o systém Matrix, který používá Opel u Astry. Tato technologie umožňuje automaticky upravovat světelný kužel podle venkovních podmínek, přitom změny řidič téměř nevnímá. Devět režimů upravuje svícení např. ve městě v širším a kratším režimu, na dálnici zas v delším a užším. Automaticky přepíná dálková světla, přisvěcuje do zatáček a reguluje intenzitu světla podle potřeby. Oceňuji přínos k pohodlné jízdě.
Interiér výrobce výrazně přepracoval. Změnil se celkový design palubní desky, konečně ubylo velké množství tlačítek, středový displej se z horní části palubovky přesunul níže mezi průduchy ventilace. Dostal nový infotainment s novými funkcemi a přehlednou grafikou a ovládáním. Vše je nyní pro řidiče přehlednější a celkově působí pracoviště řidiče velmi moderně. Novinkou je i systém OnStar, kterým se můžete spojit s operátorem pro rozličné dotazy. Je to, jako kdyby jste zavolali pro dotaz kamarádovi, třeba kde najít určitý obchod, úřad či hotel. Poradí s vyhledáváním destinace, i sám ji zadá do navigace nebo pomůže v případě nouze či nehody. Velmi povedené. K celkovému dojmu přispívají i speciální ergonomická sedadla, která měla i původní Mokka. Dokonce zůstalo i zajímavé řešení páky ruční brzdy, kde je uvolňovací tlačítko v horní části rukojeti páky.
O pohon Mokky X se staral dieselový motor 1,6 CDTi, který přenášel výkon prostřednictvím 6stupňového automatu na přední nápravu. Motor je poměrně dobře odhlučněn, takže při klidné jízdě je v kabině neslyšitelný. Automatická převodovka řadí velmi plynule, ale při prudkém sešlápnutí plynového pedálu nastává krátká prodleva, což může být nepříjemné, pokud chcete velmi hbitě předjet jiné vozidlo.
Podvozek je jinak komfortní, příčné nerovnosti pohlcuje velmi dobře. Celkově působí i v dálničním provozu sebejistě a dovolí i sportovnější jízdu. V kombinované spotřebě jsem docílil spotřebu 6,3 l na 100 km, což není špatné, když uvážím. že jsem „nejel na spotřebu".
Inovovaná Mokka X vypadá moderně, oceňuji přehledný a praktický interiér a potěšilo mě, že ji výrobce ponechal výsuvný držák jízdních kol v nárazníku. Jde o kompaktní vůz oplývající bohatou výbavou technologií už v základní výbavě. Díky svým rozměrům se hodí výtečně do městské zástavby.
Petr Kostolník