Díky vědcům z univerzity v německém Freiburgu a upravenému systému FreemoVR mohou nyní vstoupit do prostředí virtuální reality i laboratorní zvířata. Systém sleduje pohyby a chování zvířat, jako jsou myši, rybky zebřičky a ovocné mušky, jimž promítá fotorealistické prostředí, aby jim simuloval pohyb v reálném světě.
„Abych pochopil, jak zvíře reaguje na vizuální podněty, chtěl jsem vytvořit něco jako holodesk ze Star Treku. Pokud nevystavíme vizuální smysly zvířete do silného konfliktu s jinými smysly, nenajdeme rozdíly mezi reakcemi na skutečný svět versus VR podněty," řekl Andrew Straw, neurobiolog z Vienna Biocenter. Se svým týmem naaranžoval několik vysokorychlostních kamer, aby sledovaly zvíře pohybující se po prostoru. FreemoVR jim promítá nový obraz, od digitálních pilířů až po šachovnice (dokonce i mimozemšťany z počítačové hry Space Invader). Na rozdíl od VR systémů pro lidi však není zapotřebí, aby zvířata nosila speciální oděvy nebo headsety. Vědci doufají, že systém jim pomůže zkoumat chování zvířat novými způsoby. Zjistili už, že často reagují na různá prostředí, jako by byla skutečná. Myši např. předvedly opatrnost, když prostředí ukázalo scénu nastavenou vysoko. Mouchy letěly kolem digitálních pilířů, a vyhýbaly se jim. A rybky zebřičky vykazovaly tendenci plavat po vzoru fotorealistických virtuálních ryb. Virtuální světy nebyly nicméně všechny realistické - výzkumníci hodlají experimentovat s více komiksovým a herním prostředím, včetně simulace teleportace zvířat.