asseco Aimtec murr

Automatizace produktové konfigurace pro digitální plánování výroby

Digitalizace výroby je v současnosti velkým tématem i mezi českými podniky. Pod tlakem nárůstu výrobních zakázek a nedostatku pracovníků firmy hledají způsoby, jak dostát svým závazkům. Automatizovaným propojením jednotlivých výrobních etap mohou uspořit mnoho času a zvýšit produktivitu. Zefektivnění nabídkových procesů a produktové konfigurace se v tomto ukazuje jako klíčový krok.

 

Proč začít s konfigurací
Digitalizace výrobního podniku je postupný proces, nelze digitalizovat vše naráz, je třeba někde začít. Někdo začne zaváděním výrobních MES systémů, jiný zase digitalizací procesů údržby výrobních zařízení. Nicméně vzhledem k tomu, že u nás drtivá většina podniků realizuje zakázkovou výrobu a jen málokterý vyrábí čistě sériově, pro české výrobní podniky představuje logickou volbu digitalizace procesů produktové konfigurace.   
Proč je dnes konfigurace tak důležitá? Kupříkladu zákazníci, kteří si objednávají LaFerrari, vlajkovou loď proslulé italské automobilky, jsou údajně ochotni zaplatit v průměru o 1,25 milionu EUR více, aby zkrátili dlouhé dodací lhůty a dostali své Ferrari dříve. V běžném životě většina z nás v těchto cenových relacích asi nepřemýšlí, ale pokud máme obecně na výběr mezi dvěma stejnými produkty za podobnou cenu, tak vždy zvolíme ten s rychlejším dodáním. Jinými slovy, pokud podnik dokáže zkrátit nabídkové řízení, pak ztratí méně zákazníků v důsledku jejich netrpělivosti či své neschopnosti dodat produkt včas. A zkrátit dobu nabídkového řízení znamená ho automatizovat, a nutně tedy digitalizovat procesy konfigurace produktů.
Celý proces manuálně prováděného nabídkového řízení trvá dnes u jednodušších zakázek nejméně dva týdny, včetně komunikace se zákazníkem, interní komunikace, změnových řízení apod. Do celého procesu je třeba zainteresovat technology, konstruktéry, výrobní manažery, připočítat časové rezervy a termín dodání nezřídka zaostane za očekáváním. Zákazník to tak zkusí jinde nebo výrobce slíbí nesplnitelný termín, v každém případě je zákazník zklamán a již se nevrátí.

Konfigurační nástroje
Pokud se ale zákazníkovi umožní konfigurovat produkty přes webový portál, dokáže si navolit požadovanou konfiguraci na několik kliknutí a odeslat poptávku dodavateli, který je obratem na základě informací o stavu skladových položek a výrobních kapacit schopen vygenerovat termín dodání. Nejenže se ušetří minimálně dva týdny komunikace, ale ani není třeba do celého procesu zapojovat konstruktéry a technology, protože konfigurační nástroj obsahuje veškerou produktovou dokumentaci se zabudovanou vnitřní logikou, která zohledňuje nejrůznější výrobní a skladová omezení. Nástroj obsáhne tisíce až miliony možných kombinací, které manuálním způsobem není možné zvládnout.

Přínosy konfiguračních nástrojů lze shrnout následovně:

Snížení pracnosti a rutinní práce – Nabízí možnost vytvářet na pravidlech postavené kusovníky s cílem redukovat pracnou tvorbu tisíců či milionů modelů se všemi možnými kombinacemi produktových variant. Vedle toho není nutné opakovaně zadávat objednávky do ERP systému, protože ty již jsou nakonfigurovány v nabídkovém systému.

Vyšší kvalita dodávek – Vyloučením manuálních procesů dokáže bezchybně komunikovat požadavky zákazníka, věrně je renderovat a prezentovat pro účely schvalování, automatizovat tvorbu kusovníků a logistických požadavků, které se pak posílají přímo do ERP systému. Výsledkem je vyšší kvalita a rychlost dodávek.

Pozitivní zkušenosti s nákupem – Konfigurátor je garancí toho, že produkty jsou prezentovány pokaždé stejným, konzistentním způsobem. Pokud obchodní oddělení, prodejci v terénu a týmy zákaznických služeb spolupracují na jednotné platformě a zákazníci tak získají jistotu stálé kvality a pozitivní zkušenost s nákupem, budou se rádi vracet.
Digitalizace podnikových procesů je běh na dlouhou trať. Nicméně ukazuje se, že pokud máme vhodný ERP systém integrovatelný s moderními technologiemi, pak i nasazení nástroje, jež automatizuje jen dílčí oblast fungování podniku, dokáže zásadním způsobem zefektivnit náklady a zvýšit produktivitu celé firmy. To vše při dodržení vysokých nároků současných zákazníků.

Příklad konfiguračního řešení: Alliance Laundry
 Konfigurátor zakázek Infor CPQ umožňuje společnosti Alliance Laundry CE, která vyrábí pod značkou Primus profesionální vybavení pro prádelenské provozy, rychlý růst výroby a odbytu. Česká pobočka zaměstnává 800 lidí, dosahuje obratu přes 2,8 miliardy korun (2015) a denně vyrobí okolo 120 kusů špičkové techniky. Od roku 2006 využívá ERP systém Infor SyteLine a konfigurátor zakázek Infor CPQ, které dodala firma ITeuro, partner Inforu pro Českou republiku a Slovensko.
Konfigurátor zakázek Infor CPQ, který je nedílnou součástí infrastruktury aplikací ve společnosti Alliance Laundry CE, je propojen je s ERP systémem Infor SyteLine, který Alliance Laundry CE využívá v České republice i v zahraničí. S konfigurátorem aktivně pracuje okolo patnácti uživatelů odbytového oddělení (Oder Desk). Výstupy z CPQ pak procházejí celou společností, od nákupu materiálu přes výrobu až po expedici. Konfigurátor CPQ má stejný účel jako například u automobilek. Umožňuje nabízet různé varianty a doplňkové výbavy základních řad výrobků. Přitom je jasně určeno, jaké kombinace prvků jsou přípustné a jaké naopak ne, ale i jejich vzájemné vazby. Na konfigurace jsou přímo navázány ceníky, vstupní materiály, kusovníky a následně plánování výroby.

„Pestrost produktů a řad je tak rozmanitá, že nešla řešit jinak než přes konfigurátor,“ popisuje hlavní přínos řešení Infor CPQ Miroslav Kletenský, CFG Administrator Alliance Laundry CE. „Výstupy z konfigurátoru využívá většina naší společnosti a často i naši zákazníci. Je to začátek objednávky, na kterou navazuje výrobní proces. Po konfiguraci se vytvoří objednávka a rozjíždí se plánování do nákupu a do výroby. Oddělení poprodejního servisu využívá informace o složení stroje pro servisní případy, ke kterým má informace o přesné konfiguraci stroje. Konfigurátor dlouhodobě podporuje růst společnosti a zlepšování podmínek pro klienty. Jen za poslední zhruba rok, kdy využíváme novou verzi, vzrostla produkce o třetinu. CPQ nám přináší i časovou a finanční úsporu - ani správa modelů při aktuální šíři nabídky by bez něj nebyla možná.“

David Zeman, Channel Manager Infor pro Českou republiku

 
Publikováno: 28. 2. 2018 | Počet zobrazení: 1556 článek mě zaujal 362
Zaujal Vás tento článek?
Ano