Barevné kovy nad zlato?
Ceny mědi, zinku, niklu a hliníku jen v průběhu posledního roku stouply o více než pětinu. Lze čekat, že zdražování bude pokračovat, protože dodavatelé těchto klíčových surovin nestačí uspokojovat rostoucí poptávku. Zvyšující se spotřebu má na svědomí nejen růst světové ekonomiky, ale i trendy, které jej provázejí - digitalizace a automatizace průmyslu nebo elektromobilita.
Ještě horší může být situace u jiných barevných kovů, kde lze čekat jejich akutní nedostatek dokonce ještě dříve. K nim patří mj. hliník, jehož hlavním světovým producentem je Čína. Ta však k jeho výrobě používá hlavně uhlí, jehož spotřebu v zimě výrazně omezuje kvůli riziku smogového znečištění, což se samozřejmě promítne i do snížení výroby hliníku. Světová nabídka by kvůli tomu mohla klesnout o 6 % a hrozí tak nedostatek suroviny, která tvoří významnou materiálovou položku v automobilovém, leteckém a kosmickém průmyslu.
K výraznému vzestupu ceny došlo u niklu, který jen během loňského roku zdražil o 28 % a jak odhaduje těžařská firma Glencore, do roku 2030 vzroste jeho spotřeba o polovinu. Kromě zušlechťování dalších kovů se nikl, resp. síran nikelnatý, používá v lithiových bateriích, kde bude zřejmě postupně vytlačovat vzácnější kobalt, i když pro tyto účely se uplatňuje jen malá část této komodity.
Výrazný vzestup cen lze sledovat i u trhu s lithiem, o němž se nyní v ČR hodně mluví v souvislosti s projektem jeho těžby v Krušných horách. V tomto případě však nejsou hlavním problémem ani tak omezené zásoby zdrojů této průmyslové suroviny, jako spíše limity kapacit pro její získávání. Podle analytiků Bloomberg New Energy Finance je lithia ještě dost a odhady prognózují, že za následujících 12 let se vyčerpá méně než 1 % světových zásob. Není ale dostatek dolů, které by byly schopné pokrýt stále rostoucí poptávku. Výsledkem je tedy opět vzestup cen této strategické komodity. Jednou z příčin je potřeba stále většího množství pro baterie používané v řadě výrobků, jako jsou např. mobilní telefony, notebooky, elektromobily či v posledních letech i rostoucí kapacity velkých úložišť elektrické energie. Cena lithia proto dramaticky roste hlavně kvůli strachu z nedostatku zásob pro potřeby průmyslové výroby - během 10 měsíců se ztrojnásobila na více než 20 000 dolarů za tunu. Tento trend se jen tak nezmění, protože podle analytiků k rostoucí poptávce přispěje další expanze výroby elektrovozidel, která by se do roku 2030 mohla až ztrojnásobit.
U elektromobilů bude možná ještě větším limitujícím faktorem nedostatek dodávek kobaltu. Také
![](../../obrazky/tm012018/0000000000001kovy2.jpg)