asseco Aimtec murr

Nový Duster zvládne i nároční terén

SUV Dacia Duster má velmi dobré prodejní úspěchy a zvlášť v západní Evropě. Je to dáno i tím, že segment C-SUV, kam se řadí i Duster, vzrostl v Evropě až 2,5krát. V prodejní evropské bilanci se dostal na třetí příčku ve svém segmentu. Nyní automobilka přichází s novou generací tohoto modelu, který jsme měli možnost vyzkoušet ve verzi 4x4 i v terénu.

 

Koncem roku 2010 nastoupila 1. generace modelu Duster, o tři roky později facelift a nyní počátkem ledna letošního roku přišla do prodeje na český trh druhá generace. Že je o tento model zájem, svědčí prodejní čísla: Ke konci roku 2017 se jich prodalo v ČR celkem 22 745 ks převážně privátním klientům. Protože si zákazníci cení kromě terénních schopností a ceny hlavně vnějšího designu, přišla nová generace s celkovou obměnou. Už při letmém pohledu zaujme zcela nová přední maska chladiče a nové světlomety s integrovaným denním svícením, nově jsou řešeny i prolisy kapoty a velmi dobře působí inovované střešní ližiny. Čelní sklo bylo posunuto o 10 cm dopředu, více svalnaté blatníky evokují robustnost vozu a nově je přepracovaná záď s novými zadními svítilnami. Celkový design hodnotím velmi pozitivně, navíc ve spojení s oranžovou metalízou (jednou z 9 barev v nabídce) působí velmi pěkně. Na délku Duster narostl o 25 mm na celkových 4341 mm, na šířku je naopak užší o 17 mm (1804 mm) a na výšku je o 2 mm nižší (1682 mm).  
Interiér byl přepracován důkladněji a v moderním duchu. Ani interiérové plasty už nepůsobí tak lacině. Na přehledné palubovce dominuje kromě přístrojové kapličky navigační dotykový displej, který je nejen natočený víc k řidiči, ale posunul se o 6,4 cm směrem nahoru. Což je velmi příjemná změna, protože řidič jej má v lepším zorném úhlu než předtím. Volant zůstal stejný, ale nyní jej lze nastavit v obou směrech. Velmi dobře hodnotím klavírní ovladače pod displejem a také dostupnost všech ovládacích prvků. Příjemný je dostatek odkládacích prostor a schránek, včetně šuplíku pod sedadlem spolujezdce. Celkem jde o 30,5 l prostoru na různé „potřebnosti". Sedadla dostala výraznější boční vedení a lepší rozpětí nastavení. Pěkně drží tělo v nastavené pozici. Místa ale Duster na rozdávání nemá. Pokud sedí vepředu kolega se svými 195 cm, je za ním prostor spíše pro dítě. Přepracována byla řadicí páka a výplně dveří. Díky zesíleným bočním oknům, lepší celkové izolaci a kvalitnějšímu tlumení, bylo docíleno skvělého odhlučnění. Zavazadlový prostor s nízkou nakládací hranou je dostatečně velký (411 l), na délku patří k těm lepším, na šířku spíše k průměru. Po sklopení zadních opěradel (1444 l) vznikne pěkná, téměř rovná plocha na převoz např. kola. Dobrá zpráva je, že disponuje i rezervní pneumatikou, uloženou pod podlahou zavazadelníku.
Dacia byla vždy skromná a s lepší cenovou dostupností oproti sesterské značce Renault, nejinak tomu je i nyní, ale v porovnání s předchozí generací nabízí Duster toho o hodně více. Hlavně už nyní nepůsobí skromně. Od Renaultu např. získal bezklíčové ovládání, tzn., že řidič má jen kartový ovladač. A aniž by jej musel vytahovat, auto se samo odemkne nebo zamkne podle vzdálenosti vysílače v kapse od vozu. To platí i pro startování startovacím tlačítkem. Ocenil jsem i kamery (celkem čtyři) monitorující okolí vozu, i když neumožňují pohled z ptačí perspektivy, jelikož nezabírají celých 360°, ale při parkování je to velmi dobrá pomůcka. Příjemná je i možnost zapnutí přední kamery. Ptáte se proč přední kamera? Když pominu parkování ve městě, tak např. když jedete v terénu do strmého 45° kopce a vidíte pouze nebe, a ne co je pod vámi. Pak stačí stlačit příslušné tlačítko a na displeji se zobrazí pohled do údolí...
Čtyřkolku s přeplňovanou jednotkou 1,2 TCe (92 kW při 5300 ot/min) jsem vyzkoušel v Hummer Centru u Prahy na jejich off-roadové trase. Byl jsem trochu na rozpacích, protože Duster měl na 17" kolech klasické pneumatiky Nokian, žádné terénní, navíc byl rozmoklý a blátivý terén. Začal jsem prudkým stoupáním (ca 40°), které mu nedělalo žádné potíže. Duster disponuje nájezdovými úhly vepředu 30° a vzadu 34° a přejezdovým úhlem 21°. Po projetí několika blátivých nerovností a šikmé stěny, jsem dojel na úpatí prudkého svahu dolů. Tady stačilo zapnout asistenta pro sjíždění svahu a pustit brzdu, auto se samo pozvolna sunulo z kopce. Díky světlé výšce 210 mm jsem projížděl louži s blátem zcela bez problému. Byl jsem opravdu mile překvapen, jak je Duster  4x4 jistý v terénu a co všechno dokáže.
Na silnici se Duster chová kultivovaně a díky dobrému odhlučnění nabízí komfortní svezení. Při projíždění prudkých zatáček se moc nenaklání a příčné nerovnosti mu nedělají žádný problém. Řazení je přesné, první stupně mají kratší dráhu. Při relativně klidné jízdě po zbytku týdne jsem se dostal na průměrnou spotřebu 8,1 l na 100 km.
Celkový design exteriéru i zpracování interiéru se automobilce povedl. Podle mě se Duster posunul o level dopředu. A i když jde o vozidlo v nižší cenové kategorie, nabízí komfortní prvky jako v kategorii o řád vyšší.

 
Publikováno: 2. 4. 2018 | Počet zobrazení: 2441 článek mě zaujal 402
Zaujal Vás tento článek?
Ano