asseco Aimtec murr

První autonomní taxíky vyjedou zřejmě v USA

Ještě letos možná vyjedou autonomní taxi do ulic a průkopníky této novinky budou Američané. Konkrétně společnost Waymo, která jako vůbec první na světě získala oficiální povolení ke komerčnímu provozu taxislužby bez řidiče.

 

Ty ostatní případy, které čas od času bombastickými titulky oznamují média, se zatím týkaly jen povolení testovat autonomní vozy v pilotním režimu či jako omezený experiment.
Firma Waymo hodlá služby autonomního taxi začít nabízet v arizonském Phoenixu, kde začala loni provozovat běžnou taxislužbu, a v listopadu pak jako vůbec první firma na světě odstartovala testovací provoz taxi bez řidiče v běžném provozu. Letos v lednu oznámila, že pro svou novou službu rozšíří flotilu čítající nyní na šest stovek vozů o tisíce nových minivanů. Půjde o modifikovaný model Fiat Chrysler Pacifica vybavený samořídící technologií. Při testování v průběhu loňského roku najezdily tyto robotické vozy téměř 6,5 mil. km na veřejných komunikacích.

Bez řidiče, ale pod dozorem
Podle mluvčího Arizonského dopravního úřadu Ryana Hardinga dostalo Waymo povolení jako přepravní a mobilní služba, což mu umožní inkasovat příjmy prostřednictvím mobilní aplikace či webu. Obdobně fungují i další alternativní přepravci jako Uber či Lyft, jimž by podle analytiků společnosti Bloomberg mohla taxislužba Waymo s autonomními vozy bez řidiče cenově konkurovat. Cenu služby firma nicméně ještě neoznámila.
Úplně bez lidského prvku však ani první autonomní taxislužba fungovat nebude. V první fázi bude sedět na zadním sedadle vozu „pro všechny případy“ zaměstnanec firmy, řídit ovšem nebude. Bude ale moci - stejně jako jakýkoli cestující - v případě problému vozidlo bezpečně zastavit stiskem tlačítka. Nicméně počítá se s tím, že pasažéři budou časem jezdit sami bez asistence pracovníka taxislužby, pouze v režii robota. Ředitel firmy John Krafcik je přesvědčen, že automobil dokáže zvládnout všechny situace na silnici bez lidského zásahu. Tím by autonomní taxi Waymo mělo splňovat nejvyšší úrovně autonomie podle standardů stanovených americkým Národním úřadem pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA). Mělo by se vyrovnat schopnostem lidského řidiče a dokázat se vypořádat i s extrémními situacemi. Oficiálně bude mít nová taxislužba čtvrtou úroveň z 6stupňového hodnocení autonomie vozidla. To znamená, že za běžných podmínek by mělo vozidlo být schopno samostatného provozu po celou dobu jízdy, ale ve výjimečných situacích, jako třeba při extrémním počasí, musí být řidič připraven převzít řízení.

Lepší technologie než konkurence
„V minivanu jsme vybudovali několik unikátních bezpečnostních systémů, kde probíhají každou vteřinu tisíce kontrol. Ty jsou schopny okamžitě diagnostikovat jakékoliv problémy a v případě potřeby provést bezpečné zastavení," řekl John Krafcik. Firma již představila interně vyvinutou sadu samořídícího hardwaru, včetně vylepšeného systému vidění, vylepšené radarové a laserové technologie Lidar (o který se soudila s Uberem ohledně duševního vlastnictví). V průzkumech analytické firmy Edison Investment Research si technologie Waymo vedla dobře a umístila se na špičce hodnocení, zatímco konkurenční Uber si vysloužil pozici mezi nejhoršími ze šesti hlavních automobilových společností, které testují autonomní vozy pro své služby. Podle statistik Edisonu přiměly vozy Uberu člověka, aby převzal řízení každou testovanou míli, zatímco technologie Waymo si vyžadovala při testech asistenci pouze jednou za zhruba 8250 km. Šlo o statistiku v rámci více než půl milionu kilometrů ujetých během jednoho roku, kdy bylo půlroční bezproblémové fungování jednou z podmínek pro povolení provozu bez řidiče.  
Podle automobilek mohou být robotické vozy potenciálně bezpečnější než auta řízená lidmi, protože u nich neexistuje riziko ospalosti, rozptýlení nebo opilosti. Mohly by také pomoci vrátit běžný život oblastem či průmyslovým segmentům, které podléhají přísnějším zákonům ohledně zákazu alkoholu za volantem. Mohou pomoci i snížit dopravní zácpy a znečištění v městských oblastech tím, že nahradí na v ulicích soukromé automobily.

Roboti v ulicích (nejen od Waymo či Googlu)
S autonomními vozy fungujícími jako sdílená auta či taxíky má ambiciózní plány hned několik subjektů, a to jak automobilky, tak technologické firmy. Kromě zřejmě nejznámějšího Googlu a dalšího technologického giganta Apple, kteří své autonomní vozy již testují, jsou hlavními kandidáty výrobci automobilů, např. Tesla Motors či Volvo, koketují s nimi ale i Mercedes a BMW.
GM plánuje nabízet služby robotizovaných taxíků v roce 2019, letos bude provádět testování. Jeho autonomní vozy mají být součástí služby sdílených jízd, pro které hodlá využít autonomní vozy Chevy Bolt. GM jde na trh sice později než Waymo, kterého automobily budou mít nasbíráno více ujetých km a zkušeností, ale podle analytiků může GM těžit z toho, že bude mít k dispozici vlastní, škálovatelný komerční produkt. Navíc firma Cruise, součást společnosti GM, která se zabývá samořídicími technologiemi, koupila nedávno společnost Strobe, výrobce senzorů Lidar, jež pomáhají robotickým vozidlům „vidět".
Také Ford, hlavní rival GM, plánuje uvést vlastní samoobslužný vůz do roku 2021. Je vyvíjený ve spolupráci s firmou Argo AI a mělo by jít o automobil bez pedálů a volantu.
A k překvapení mnohých se vývojem autonomního auta zabývají také v Rusku, kde se testovací vůz údajně relativně slušně vyrovnal i s provozem na zkušební trase v extrémních podmínkách zimní Moskvy, která pro labilnější řidiče funguje jako skutečné motoristické peklo. Vývojem autonomního řízení se v Putinově říši zabývá hlavně Kamaz ve spolupráci se softwarovou vývojářskou firmou Cognitive Technologies.

 
Publikováno: 2. 5. 2018 | Počet zobrazení: 1631 článek mě zaujal 389
Zaujal Vás tento článek?
Ano