Nahlédnutí „pod kapotu“ Formule E
Detailnější pohled do zákulisí vývoje technologií pro Formuli E nám poskytl Matthew Knowles, šéf komunikace společnosti Williams Advanced Engineering, která je tvůrcem a dodavatelem unikátních bateriových systémů nových závodních elektrovozů.
Do motorsportu nastupuje segment Formule E. Je to jen krátkodobý technologický trend, nebo můžeme očekávat transformaci celého byznysu F1? Budeme svědky konce éry burácejících motorů přeměněné na závody tichých elektromobilů?
Nejde o momentální nebo krátkodobý vývoj. Elektrické vozy se stávají stále běžnějšími trendy a nedávný vývoj výrobců automobilů na ženevském autosalonu ukázal, že budoucnost všeobecné pozemní dopravy bude mít hlavně elektrický aspekt.
Popularita Formule E roste. V tomto segmentu je na co se dívat, ale F1 zůstává vrcholem motoristického sportu. Je zde prostor pro oba typy závodů a žádný z nich brzy neodejde. Navíc společně vyvíjejí technologie, z kterých mají prospěch zákazníci. Williams AE je unikátní v tom, že jsme byli vytvořeni pro vývoj technologií pro motosport a dodávali je do každodenních aplikací. Fungujeme jako podnik, který působí primárně v oblasti motoristického sportu, ale také velmi aktivně v oborech jako je letecký průmysl, zdravotnictví a energetika. Inovace poskytuje příležitosti v mnoha odvětvích a technologie, které vyvíjíme, lze aplikovat nejen na automobily.
Jak dlouho pracuje Williams na projektu „elektrické F1"? Jak to vůbec začalo?
Společnost Williams AE se v červnu roku 2013 stala partnerem firmy Spark Racing Technology, aby navrhla a vytvořila systém baterií pro všechny vozy, které soutěží ve FIA Formula E Championship. Byla uzavřena exkluzivní smlouva a v současné době jsme jediným dodavatelem bateriových technologií pro kategorii Formule E.
Původně vycházela bateriová technologie Williams z jejího programu Formule 1 po zavedení řešení Kinetic Energy Recovery Systems do motoristického sportu v roce 2009. Z bateriových systémů používaných ve vozidlech Williams Formula One pak specialisté firmy vytvořili nové systémy baterií a řízení jejich článků. Vznikli výkonné baterie schopné napájet plně elektrický závodní vůz.
Baterie jsou jedním z největších problémů elektromobilů a zvláště pak v případě silných závodních vozů, kde je potřeba velkého výkonu. Jak úspěšní jsou vaši odborníci při řešení problému kapacity výkonových článků?
Jak jsem již říkal, Williams AE nyní dodává baterie pro všechny automobily Formule E podle specifikací, které nám byly dodány. Jde o velmi úspěšné partnerství přínosné pro týmy, sport i fanoušky. Z této práce jsme se hodně naučili, stejně jako pokud jde o náš širší výzkum a vývoj v oblasti elektrických vozidel. Technologie postupuje velmi rychle kupředu a v kombinaci s projekty, na kterých jsme pracovali, včetně partnerů, jako je Jaguar C-X75, to v praxi znamená, že se bateriové systémy neustále vylepšují. Již jsme pracovali jako techničtí partneři na několika elektrických vozidlech, která byla nedávno uvedena na trh. Díky kombinaci našich kapacit s našimi zkušenostmi v oblasti aerodynamiky, termodynamiky a lehkých materiálů jsme připraveni hrát u výrobců automobilů ústřední roli při urychlení vývoje elektricky poháněných vozidel s dlouhým dojezdem. Naše platforma FW-EVX ukazuje, jak toho můžeme dosáhnout. S partnery diskutujeme o tom, jak tuto technologii dále rozvíjet. Nebude trvat příliš dlouho, než budou elektrické vozy schopny dostihnout dnešní vozy se spalovacími motory.
Nové technologie a materiály nebo různá vylepšení ze světa závodních automobilů, včetně F1, se obvykle po nějaké době objeví v normálních vozech. Můžeme očekávat stejný vývoj i v případě Formule E?
Samozřejmě. Nedávno byla představena už druhá generace závodního automobilu Formule E, přitom tato kategorie vznikla teprve před pár lety. Technologie v materiálech, bateriích a dalších oblastech jdou rychle kupředu a součástí role Formule 1 a Formule E je rychle rozvíjet nové technologie, ověřovat je a učit se z nich, aby se mohly uplatňovat v běžných aplikacích. Povaha soutěže vede k inovacím a tyto přínosy se pro nás všechny projeví později.
Poznatky z vývoje Formule E ale možná nezůstanou jen na zemi. Williams AE má dohodu o spolupráci s Airbusem, můžete nám říct trochu detailněji o tomto projektu?
Principy lehkých materiálů, technologie baterií a aerodynamiky lze aplikovat v mnoha oblastech. Proto obě společnosti podepsaly Memorandum o porozumění, aby společně pracovaly na zavádění technologií a inovací inspirovaných F1 do letectví. Spolupráce se zaměřuje na způsoby, jak mohou být ultralehké materiály, technologie baterií a chemie elektrických článků integrovány do programu Airbus Zephyr HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite), což je unikátní solární letoun. Jde o bezpilotní anténní systém (UAS), tzv. dron s jedinečnými možnostmi komunikace a dohledu. Bude létat ve 20km výšce po celé měsíce nad komerční leteckou dopravou. První stroje se už vyrábějí pro Ministerstvo obrany Spojeného království.
Se čtyřmi desetiletími zkušeností na špičce automobilových závodů, kde jsou lehké materiály a konstrukce klíčové pro rychlost a bezpečnost, vyvíjí nyní Williams díky svému know-how tyto technologie a inovativní řešení pro úsporu hmotnosti v letectví i jinde. Nejnovější vývoj zahrnoval např. inovativní využití recyklovaného uhlíkového vlákna k výrobě komponent, které mohou být až o 40 % lehčí než současné alternativy.
Špičková odbornost společnosti Williams AE v oblasti elektrifikace se stala základem pro práci s řadou vysoce kvalifikovaných výrobců vozidel, stejně jako pro další aplikace technologie baterií.
Děkujeme za rozhovor.