asseco murr

CZ LOKO: z českých opraváren evropským výrobcem

Na podzimním veletrhu InnoTrans bude česká společnost CZ LOKO slavit významné jubileum - předání tisící lokomotivy z vlastní produkce. Konkrétně půjde o stroj EffiShunter 1000 a zákazníkem bude Mercitalia Rail, dceřiná společnost italských státních drah.

 

Předávaná tisící lokomotiva z produkce CZ LOKO je posunovací - model 744.105, přitom není jedinou, kterou český výrobce lokomotiv dodal pro tohoto italského dopravce.
A také nejde o jediné jubileum, které připadá ve firmě na letošní rok. Firma, jejíž počátky jsou spojeny s rozvojem železnice u nás, si letos připomíná i 15 let od zahájení vlastní výroby lokomotiv, kdy začala na trhu fungovat už nejen jako podnik zabývající se jejich opravami, modernizací a servisem. Historie společnosti, jež nyní působí pod názvem CZ LOKO, se začala psát už v roce 1849, kdy v České Třebové (na nově vybudované trati Česká Třebová - Brno) zahájily provoz železniční dílny.
Jeden z nejmladších evropských výrobců lokomotiv tak má historii, která jej řadí k firmám s nejdelší působností v železničním byznysu jako takovém. Ještě pod názvem ČMKS se firma začala úspěšně prosazovat i v zahraničí, kde má nyní CZ LOKO dvě dceřiné společnosti - v Polsku a v Itálii. Její stroje nesoutěží o rychlostní rekordy a nesviští po kolejích s rychlíkovými expresními sety osobních vagonů, ale konají nenápadnou, leč neméně důležitou práci na rozřaďovacích kolejích - posunování a manipulační operace s vagony, náročnou službu na podnikových vlečkách či traťovou údržbu, bez níž by železniční doprava byla paralyzována.

Modernizují nejen lokomotivy, ale i firmu
Důležitým milníkem v historii firmy byl rok 2004, kdy získala strategického partnera: společnosti Zeppelin, a tím i silné zázemí renomované značky, do jejíhož portfolia patří i výrobce motorů Catterpillar. CZ LOKO je zároveň největším odběratelem motorů této značky v Evropě. Do lokomotiv z dílen CZ LOKO se tak montují špičkové pohonné jednotky, což hraje významnou roli v exportních aktivitách.
Jak uvádí Jan Hošek, vedoucí marketingového oddělení CZ LOKO, základní pilíře firmy, jejíž hlavní nosný produkt představují dieselové posunovací lokomotivy, tvoří výroba nových lokomotiv vlastní provenience, komplexní modernizace starších strojů umožňující výrazné prodloužení jejich životnosti, opravy a rekonstrukce a také vlastní půjčovna a full service. „To je dnes silný trend, firmy nechtějí stroje vlastnit, ale provozovat je,“ komentuje Jan Hošek. Portfolio pak doplňuje výroba speciálních strojů pro železniční využití.
Ruku v ruce s rozvojem továrny musí jít samozřejmě i investice do technologií. Proto byla v továrně v České Třebové např. postavena nová lakovna, nová motorárna a zkušebna motorů, protože firma opravuje lokomotivní motory různých značek.
Hlavní výrobní závody jsou kromě továrny v České Třebové, v Přerově (v areálu bývalých Přerovských strojíren) a v Jihlavě. V České Třebové se specializují na dieselelektrické lokomotivy, montáže a komplexní modernizace. V Přerově jsou zaměřeni na opravy a modernizace a servis elektrických lokomotiv. Továrna v Jihlavě zajišťuje především výrobu nových strojů a modernizačních paketů (kabina, chlazení atp.), které se uplatňují zejména u strojů určených pro širokorozchodné tratě. CZ Logistics v České Třebové pak zajišťuje přepravu, a závod MSV elektronika, kde má firma svůj podíl, vyvíjí a vyrábí elektronické řídicí systémy pro lokomotivy.

Z opraváren výrobcem
Od oprav a modernizací se zaměření firmy začíná stále více přesouvat do oblasti výroby lokomotiv. V roce 2003 vyrobila svůj první stroj: dieselelektrickou lokomotivu řady 709.4 vlastní konstrukce. Před 10 lety, v roce 2008, přišla na řadu lokomotiva řady 719 s asynchronními trakčními motory, pro níž firma vytvořila vlastní rám i pohon. Byla vybavená řadou technologií, které mají původ v CZ LOKO. Sloužila především k ověření na ní použitých novinek.
Po ní následovala čtyřnápravová lokomotiva s asynchronními trakčními motory a poté už finální verze stroje zcela nové generace EffiShunter 1000, představená v roce 2016. Tím byla zahájena výroba vlastních lokomotiv nové řady EffiShunter, která je plánována jako náhrada modernizovaných lokomotiv. Nyní je už schválena drážním úřadem podle evropských norem TSI.
EffiShunter je platforma, která je základem širšího unifikovaného nabídkového portfolia lokomotiv vlastní konstrukce (výhledově by mělo čítat ca 7-8 základních typů), na němž chce firma stavět do budoucna. Bude použita např. i pro dvoukabinové či hybridní stroje. Tady hodlá CZ LOKO využít velký potenciál svého vývojářského a konstruktérského týmu. A i když je o technicky kvalifikované pracovníky nyní nouze (stejně jako většina výrobních firem v ČR se s tím potýká i CZ LOKO), má podnik k dispozici důležitý motivační trumf: „Lokomotivy jsou sexy, a pro hodně lidí je atraktivní, že mohou vidět to, co vyrobí v reálném provozu, a to třeba i za dvacet či třicet let,“ říká Jan Hošek.

Novinky zaměřené na budoucnost
V započatém loňském projektu začala výroba elektrické dvousystémové lokomotivy se zcela přepracovanou elektrovýzbrojí, jejímž základem je belgický stroj Claas 12.
Novinkou pro letošní rok je zahájení sériové výroby nejmenších EffiShuterů 300 z dvanáctikusové série pro České dráhy a nové řady „muvek“ - typicky žlutých drážních motorových univerzálních vozidel (MUV), jak zní oficiální označení strojů určených pro údržbu železničních tratí. Jde o ucelenou platformu nové konstrukce s možností vybavení širokou škálou různého příslušenství, na níž firma může stavět dalších 15-20 let. Ačkoli speciální vozidla (mezi něž patří např. i měřicí vozy) nejsou nosnou částí portfolia výrobce, tvoří jeho významnou část.
V rámci příprav je letos už i projekt na další horkou novinku: hybridní vozidlo. V první fázi půjde o dvounápravovou posunovací lokomotivu. A jak prozrazuje Jan Hošek, firma se chce i do budoucna zabývat dalšími alternativními pohony, jako je např. vodík, aby držela krok s nejmodernějšími technologiemi v oboru.
Ve spolupráci s pardubickou univerzitou Jana Pernera zase vzniká projekt na širokorozchodnou lokomotivu, pro kterou je potenciál na východních trzích, jako jsou např. Ukrajina, Rusko nebo Lotyšsko, ale i Finsko, které rovněž používá širokorozchodné tratě.
Firma se aktivněji profiluje jako výrobce lokomotiv a poskytovatel s nimi spojených služeb, o které zaznamenává stále větší zájem. Lokomotivy na full service si od ní nedávno pořídila např. i mladoboleslavská Škoda Auto, takže na kolejích se už lze setkat i s lokomotivami v hráškově zelené a bíle barvě českého výrobce automobilů. Další jezdí např. ve službách oceláren či jiných velkých průmyslových podniků nebo drážních dopravců, a to jak u nás, tak v zahraničí. „Trend směřuje od oprav přes komplexní modernizace k výrobě nových lokomotiv. Postupně se k nám začínají vracet lokomotivy, které se vyrobily u nás,“ říká Jan Hošek. Na modernizace dnes připadá zhruba 40 % produkce podniku, a asi 35 % na opravy. Zbývající část už představuje výroba nových lokomotiv, jejichž podíl bude narůstat.

Lokomotivy pro české i světové koleje
K hlavním odběratelům patří České dráhy a SŽDC, které využívají zejména speciální vozidla, další ze segmentů firemního portfolia CZ LOKO. Výrobky z produkce některého ze tří závodů lze ale potkat na nejrůznějších místech, včetně např. varšavského metra, nebo v proslulém tunelu Marmaray pod Bosporským průlivem, kam byly dodány dvě posunovací dieselové lokomotivy. Ty jsou připraveny zachránit z problémů běžné soupravy i v případě, že by došlo k výpadku elektřiny a tím k ochromení normálního provozu.
K nejúspěšnějším v portfoliu patří modernizované brejlovce s motory CAT, které mají označení 753.7. Používají je jak ČD, tak soukromí dopravci (AWT, UNIDO aj.), a 40 jich jezdí v Itálii. Na tuto modernizaci navazuje EffiLiner 1600 neboli Bizon s charakteristickým designem kabiny typickým pro stroje CZ LOKO. Těch firma dodala více než deset do ČR, na Slovensko a do Maďarska.
K významným modernizačním projektům patří revitalizace lokomotiv řady 773 přezdívaných kvůli svému původnímu označení ČME3 „čmelák“, kterých byly a jsou provozovány stovky, nebo stroje řady 740/742 (nazývané železničáři důvěrně „kocour“), která sice již nefiguruje v portfoliu CZ LOKO, ale slouží např. v ocelárnách Arcelor Mittal, kde mají na dvě desítky těchto strojů označovaných jako řada 741.7. Stejně tak zmodernizované elektrické lokomotivy EffiLiner 3000 jezdí v Čechách i na Slovensku.
Samostatnou kapitolou jsou drezíny MUV, kterých v modernizované podobě dodala firma mnoho desítek kusů a další se na svou cestu na železniční tratě připravují už ve zcela nové konstrukci.
V současnosti vidí CZ LOKO velký potenciál v Itálii, kam již dodala řadu lokomotiv, a ve skandinávských zemích. Stroje jezdí např. ve Finsku a firma usiluje i o vstup na švédský trh. I když v našich končinách nepatří teploty -40 °C, panující za polárním kruhem, k běžným, dokáží je stroje české provenience, které se již osvědčily v Rusku, úspěšně zvládnout. Lokomotivy dodané CZ LOKO jezdí mj. v Lotyšsku, Estonsku, v Maďarsku, Polsku i na srbských železnicích.
Jak říká Jan Hošek, perspektivní jsou i země Beneluxu, firma se snaží prorazit výrazněji i na francouzský trh, což je však velmi náročné zejména z hlediska legislativních nároků. Podobně obtížná je situace např. i v Rusku, kde je podmínkou uplatnění na trhu spolupráce s tamní státní firmou Transmašholding, nebo na Ukrajině, kde navíc výrobní závody silně utrpěly v důsledku válečného konfliktu. Přesto jde pro CZ LOKO o velmi významné trhy, které rozhodně nehodlá ponechat stranou zájmu. Firma zesílila své aktivity i v Turecku, kde jí významně pomohla prestižní reference v istanbulském projektu Marmaray, ale i úspěšné nasazení jejích lokomotiv v ocelárnách Erdemir, kde jezdí další dvojice EffiShunterů. Nadějně se rozvíjí i projekt pro další podnik v tamním ocelářském průmyslu, který je nyní na vzestupu. Do budoucna jsou v jejím hledáčku i exotičtější vzdálené destinace jako Afrika či Jižní Amerika.

/joe/

 
Publikováno: 7. 8. 2018 | Počet zobrazení: 1744 článek mě zaujal 328
Zaujal Vás tento článek?
Ano