asseco murr

Povrchové úpravy nadrozměrných konstrukcí pod ochranou blanických rytířů

Turisté putující údolím řeky Blanice k bájné hoře Blaník mohou před Vlašimí zahlédnout průmyslový areál, v němž se na svou pouť k zákazníkům – v drtivé většině zahraničním – připravují nejrůznější nadrozměrné kovové díly vybavované speciální povrchovou úpravou, která má zajistit jejich spolehlivé fungování i v nejdrsnějších podmínkách.

 

Firma Metalkov, která zde sídlí, se od svého založení v roce 1990 specializuje na povrchové úpravy ocelových konstrukcí tryskáním a metalizací. Výstavba průmyslové haly, lakovny a tryskacího boxu v roce 1997 umožnila rozšířit činnost o lakování nadrozměrných dílců. Rozšiřování firmy i jejích technologických možností pokračovalo výstavbou další haly, portálových jeřábů a další lakovny včetně sušicích prostor. Zatím největší investicí byla investice do velkoprostorové lakovny včetně vytěkacího a expedičního zázemí a spalovny plynných emisí. Jak říká obchodní ředitel Evžen Reitschläger ml., je Metalkov první a zřejmě zatím pořád jedinou zakázkovou lakovnou v ČR, která disponuje technologií spalování VOC. Tato investičně i provozně náročná technologie umožňuje eliminovat tzv. volatilní uhlík, který se uvolňuje při lakovacím procesu - je spalován při teplotě 850 °C, takže nezatěžuje životní prostředí.
O tom, že firma myslí na ekologii, a to nejen ve svých provozech, svědčí ostatně i to, že už před 10 lety zřídila ve svém areálu vodní nádrž o ploše 2500 m2, kde si libují trofejní kapři, a o něco později i daňčí farmu jako příklad soužití průmyslového podniku s okolní přírodou.
V nových zastřešených prostorách o rozloze 3300 m2 (což je prakticky polovina rozlohy areálu) jsou instalovány mycí box, kabiny pro tryskání korundem a pro metalizaci, portálové jeřáby o celkové nosnosti 20 t. Toto technologické zázemí umožňuje provádět povrchové úpravy i opravdu obřích dílců, kde jediným limitem je jen možnost dopravy. Díky téměř 7000 m2 výrobních prostor pod jednou střechou tak firma zvládá i práci s velkými prvky v chráněném prostředí, kde je eliminováno působení klimatických faktorů. Díl neopustí až do finální úpravy a absolvování potřebných technologických lhůt prostředí výrobní haly a splňuje tak požadavky přísných norem ISO, jejichž certifikáty Metalkov samozřejmě rovněž disponuje.

Na kolejích…
S výrobky Metalkovu se lze setkat na nejrůznějších místech - od železnice přes námořní giganty plavicí se po světových oceánech až po např. ropné těžařské plošiny v nehostinných arktických oblastech. Ať už jsou to drobnější prvky, jako nosiče zavazadel pro interiéry vagonů italské železnice, nebo prestižní zakázka pro německé Deutsche Bahn, kdy česká rodinná firma dokázala zvládnout rozsáhlou objednávku, na níž pohořel i domácí dodavatel. Šlo o dodávku speciálních stěn s protihlukovým nátěrem pro trasy, po nichž sviští německé vysokorychlostní expresy ICE. V tomto případě se jednalo o specifické prostředí s vyššími instalačními nároky a požadavky na odolnost a trvanlivost: ze dvou třetin jsou tyto protihlukové prvky umístěny na mostech nebo v tunelech. Pro téměř tři desítky železničních mostů na trasách německých drah dodal Metalkov několik set tun lakovaných prvků, určených pro odhlučnění. Byl pro ně použit duplexní systém, kdy je na výrobek, který byl již prožíhán a žárově pozinkován kvůli zvýšené protikorozní ochraně, aplikována vrstva antikorozního nátěru. Německé železnice na rozdíl od českých, kde se v mnoha případech používá jednodušší antikorozní úprava, požadují tuto duplexní ochranu, která má eliminovat přirozený úbytek povrchové ochrany v důsledku působení agresivního prostředí, za které jsou podmínky na železnici považovány.
Výrobky z produkce Metalkovu využívají i české železnice a dopravní systémy. Například sloupy nesoucí signalizační systémy a návěstidla, tabule s informačními systémy či obslužná zábradlí na nástupištích českých nádraží a železničních stanic.
Pro železniční sektor dodávali i další ze svých produktů - tlakové nádoby pro brzdné systémy (hliníkové tanky pro stlačený vzduch) a několik desítek speciálních vagonových nástaveb na sypké produkty.

… i na vodě
K prestižním zakázkám však patří i dodávky prvků určených např. pro oceánské kolosy, jako jsou luxusní lodě Queen Mary II, výletní Oasis of the Seas či Pride of America, které ve své době byly největšími plavidly světa. Na ně firma dodávala díly pro záchranné a záchranářské systémy. Další je ropná plošina Goliat, nejseverněji umístěné zařízení svého druhu na světě, v drsných arktických podmínkách Barentsova moře. Pro povrchové úpravy je toto extrémní klimatické prostředí opravdovou výzvou a ukázkou, co moderní antikorozní systémy dokážou - a pro Metalkov samozřejmě skvělou referencí…
A mimochodem: na prvky s povrchovou úpravou od Metalkovu narazíte i v unikátní expozici námořní historie - v londýnském muzeu, kde je vystaven legendární klipper Cutty Sark, který znají asi všichni lodní modeláři a obdivovatelé plachetnic.
S vodou souvisí ale i další z významných oblastí aktivit firmy - trh malých vodních elektráren. Zde se může pochlubit dodávkami pro více než 550 elektráren po celém světě. Nešlo přitom o žádné drobné součástky, ale nezřídka prvky až 6metrovém průměru, jejichž přeprava není rozhodně jednoduchou záležitostí.
K mimořádným projektům patří i jeden z nejdelších trubkových dopravníků v Evropě. Na téměř dvoukilometrové (1,8 km) trati klenoucí se přes řeku Maas, silnice i železniční koleje do belgické elektrárny Engie Electrabel byl aplikován na 600 t (cca 100 kamionů) oceli rovněž duplexní systém. Letos dokončila firma i zakázku pro jedno z významných světových ropných polí v oblasti Tengiz v Kazachstánu, kde fungovala jako subdodavatel pro společnost General Electric, jíž dodávala díly pro těžební a další petrochemická zařízení.

Úspěšní i na náročných trzích
Jak již bylo zmíněno, většina produkce Metalkovu směřuje na export (i s využitím dalších českých výrobců). Přímý export je zejména záležitostí trhu EU, zemí jako Německo, Itálie, Nizozemí či Rakousko, kam směřuje z Vlašimi téměř 80 % produkce. Nepřímý export je realizován prostřednictvím obchodních partnerů na globální trhy, k nimž patří Rusko, Asie, a Amerika. Domácí zakázky tvoří zhruba pětinu z celkového objemu výroby.
A zatímco dříve tvořily dominantní podíl firemních aktivit zakázky pro stavebnictví, v poslední době se stále více zaměřuje na segment průmyslového strojírenství a petrochemického průmyslu, kde se používají vícevrstevné ochranné systémy a pokročilá technologicky vyspělá řešení. Firma používá nejmodernější technologie antikorozních úprav tryskáním, metalizací, zinkováním, lakováním apod.
Metalkov však nenabízí jen hotové produkty, ale i specializované služby související s oblastí povrchových úprav, jako např. korozní inženýrství (návrhy systémů, kontrolu povrchových nátěrů a inspekci kvality). Sám Ing. Reitschläger junior je jedním z nemnoha Čechů, kteří mají americkou certifikaci NACE inspektor 2. stupně, což znamená, že může vykonávat specifické práce odborného dozoru nad prováděním prací podle přísných předpisů nejen evropských, ale i amerických norem. Firma tak může nejen dodávat pro náročný americký trh, ale poskytovat i vysoce specializované služby, např. v oblasti korozního inženýrství a poradenství. Tím se Metalkov Vlašim stává globálním lídrem antikorozních úprav nadrozměrných konstrukcí!
Tyto možnosti by měla v budoucnu posílit i připravovaná spolupráce s ČVUT, kde jsou nejen další renomovaní specialisté v oboru, ale i laboratoře umožňující testování a ověřování materiálů i technologií, simulace apod.

/joe/

Cesta k úspěchu však nebyla jednoduchá a firma zažila i chvíle, které Evžen Reitschläger označuje doslova za kritické. To je třeba případ rozsáhlé dodávky ocelových konstrukcí, které naplnily cca 80 lodních kontejnerů pro zákazníka ze Spojených arabských emirátů, na nichž vzápětí po vyložení začalo docházet k popraskání ochranné nátěrové hmoty a delaminaci povrchové úpravy. Situace se musela řešit okamžitě, i když se díky spolupráci s výzkumnými středisky ukázalo, že Metalkov nenese za tyto závady zodpovědnost, což zákazník nakonec uznal. Problém nebyl v aplikaci nátěrového systému, ale ve vadném materiálu a ve špatně zvoleném řešení, které během přepravy na moři absorbovalo vlhkost, a po prudkém vystavení extrémní teplotě došlo ke změně chemických a fyzikálních vlastností nátěrové hmoty. Výpadek by v tomto případě kromě extrémně vysoké penalizace znamenal nejen zpoždění, ale ohrozil stavební projekt za velké peníze i existenci společnosti Metalkov.

 
Publikováno: 7. 8. 2018 | Počet zobrazení: 1530 článek mě zaujal 358
Zaujal Vás tento článek?
Ano