Povrchové úpravy nadrozměrných konstrukcí pod ochranou blanických rytířů
Turisté putující údolím řeky Blanice k bájné hoře Blaník mohou před Vlašimí zahlédnout průmyslový areál, v němž se na svou pouť k zákazníkům – v drtivé většině zahraničním – připravují nejrůznější nadrozměrné kovové díly vybavované speciální povrchovou úpravou, která má zajistit jejich spolehlivé fungování i v nejdrsnějších podmínkách.
Firma Metalkov, která zde sídlí, se od svého založení v roce 1990
specializuje na povrchové úpravy ocelových konstrukcí tryskáním a
metalizací. Výstavba průmyslové haly, lakovny a tryskacího boxu v roce
1997 umožnila rozšířit činnost o lakování nadrozměrných dílců.
Rozšiřování firmy i jejích technologických možností pokračovalo
výstavbou další haly, portálových jeřábů a další lakovny včetně sušicích
prostor. Zatím největší investicí byla investice do velkoprostorové
lakovny včetně vytěkacího a expedičního zázemí a spalovny plynných
emisí. Jak říká obchodní ředitel Evžen Reitschläger ml., je Metalkov
první a zřejmě zatím pořád jedinou zakázkovou lakovnou v ČR, která
disponuje technologií spalování VOC. Tato investičně i provozně náročná
technologie umožňuje eliminovat tzv. volatilní uhlík, který se uvolňuje
při lakovacím procesu - je spalován při teplotě 850 °C, takže nezatěžuje
životní prostředí.
O tom, že firma myslí na ekologii, a to nejen ve
svých provozech, svědčí ostatně i to, že už před 10 lety zřídila ve svém
areálu vodní nádrž o ploše 2500 m2, kde si libují trofejní kapři, a o
něco později i daňčí farmu jako příklad soužití průmyslového podniku s
okolní přírodou.
V nových zastřešených prostorách o rozloze 3300 m2
(což je prakticky polovina rozlohy areálu) jsou instalovány mycí box,
kabiny pro tryskání korundem a pro metalizaci, portálové jeřáby o
celkové nosnosti 20 t. Toto technologické zázemí umožňuje provádět
povrchové úpravy i opravdu obřích dílců, kde jediným limitem je jen
možnost dopravy. Díky téměř 7000 m2 výrobních prostor pod jednou
střechou tak firma zvládá i práci s velkými prvky v chráněném prostředí,
kde je eliminováno působení klimatických faktorů. Díl neopustí až do
finální úpravy a absolvování potřebných technologických lhůt prostředí
výrobní haly a splňuje tak požadavky přísných norem ISO, jejichž
certifikáty Metalkov samozřejmě rovněž disponuje.
Na kolejích…
S
výrobky Metalkovu se lze setkat na nejrůznějších místech - od železnice
přes námořní giganty plavicí se po světových oceánech až po např. ropné
těžařské plošiny v nehostinných arktických oblastech. Ať už jsou to
drobnější prvky, jako nosiče zavazadel pro interiéry vagonů italské
železnice, nebo prestižní zakázka pro německé Deutsche Bahn, kdy česká
rodinná firma dokázala zvládnout rozsáhlou objednávku, na níž pohořel i
domácí dodavatel. Šlo o dodávku speciálních stěn s protihlukovým nátěrem
pro trasy, po nichž sviští německé vysokorychlostní expresy ICE. V
tomto případě se jednalo o specifické prostředí s vyššími instalačními
nároky a požadavky na odolnost a trvanlivost: ze dvou třetin jsou tyto
protihlukové prvky umístěny na mostech nebo v tunelech. Pro téměř tři
desítky železničních mostů na trasách německých drah dodal Metalkov
několik set tun lakovaných prvků, určených pro odhlučnění. Byl pro ně
použit duplexní systém, kdy je na výrobek, který byl již prožíhán a
žárově pozinkován kvůli zvýšené protikorozní ochraně, aplikována vrstva
antikorozního nátěru. Německé železnice na rozdíl od českých, kde se v
mnoha případech používá jednodušší antikorozní úprava, požadují tuto
duplexní ochranu, která má eliminovat přirozený úbytek povrchové ochrany
v důsledku působení agresivního prostředí, za které jsou podmínky na
železnici považovány.
Výrobky z produkce Metalkovu využívají i české
železnice a dopravní systémy. Například sloupy nesoucí signalizační
systémy a návěstidla, tabule s informačními systémy či obslužná zábradlí
na nástupištích českých nádraží a železničních stanic.
Pro
železniční sektor dodávali i další ze svých produktů - tlakové nádoby
pro brzdné systémy (hliníkové tanky pro stlačený vzduch) a několik
desítek speciálních vagonových nástaveb na sypké produkty.
… i na vodě
K
prestižním zakázkám však patří i dodávky prvků určených např. pro
oceánské kolosy, jako jsou luxusní lodě Queen Mary II, výletní Oasis of
the Seas či Pride of America, které ve své době byly největšími plavidly
světa. Na ně firma dodávala díly pro záchranné a záchranářské systémy.
Další je ropná plošina Goliat, nejseverněji umístěné zařízení svého
druhu na světě, v drsných arktických podmínkách Barentsova moře. Pro
povrchové úpravy je toto extrémní klimatické prostředí opravdovou výzvou
a ukázkou, co moderní antikorozní systémy dokážou - a pro Metalkov
samozřejmě skvělou referencí…
A mimochodem: na prvky s povrchovou
úpravou od Metalkovu narazíte i v unikátní expozici námořní historie - v
londýnském muzeu, kde je vystaven legendární klipper Cutty Sark, který
znají asi všichni lodní modeláři a obdivovatelé plachetnic.
S vodou
souvisí ale i další z významných oblastí aktivit firmy - trh malých
vodních elektráren. Zde se může pochlubit dodávkami pro více než 550
elektráren po celém světě. Nešlo přitom o žádné drobné součástky, ale
nezřídka prvky až 6metrovém průměru, jejichž přeprava není rozhodně
jednoduchou záležitostí.
K mimořádným projektům patří i jeden z
nejdelších trubkových dopravníků v Evropě. Na téměř dvoukilometrové (1,8
km) trati klenoucí se přes řeku Maas, silnice i železniční koleje do
belgické elektrárny Engie Electrabel byl aplikován na 600 t (cca 100
kamionů) oceli rovněž duplexní systém. Letos dokončila firma i zakázku
pro jedno z významných světových ropných polí v oblasti Tengiz v
Kazachstánu, kde fungovala jako subdodavatel pro společnost General
Electric, jíž dodávala díly pro těžební a další petrochemická zařízení.
Úspěšní i na náročných trzích
Jak
již bylo zmíněno, většina produkce Metalkovu směřuje na export (i s
využitím dalších českých výrobců). Přímý export je zejména záležitostí
trhu EU, zemí jako Německo, Itálie, Nizozemí či Rakousko, kam směřuje z
Vlašimi téměř 80 % produkce. Nepřímý export je realizován
prostřednictvím obchodních partnerů na globální trhy, k nimž patří
Rusko, Asie, a Amerika. Domácí zakázky tvoří zhruba pětinu z celkového
objemu výroby.
A zatímco dříve tvořily dominantní podíl firemních
aktivit zakázky pro stavebnictví, v poslední době se stále více zaměřuje
na segment průmyslového strojírenství a petrochemického průmyslu, kde
se používají vícevrstevné ochranné systémy a pokročilá technologicky
vyspělá řešení. Firma používá nejmodernější technologie antikorozních
úprav tryskáním, metalizací, zinkováním, lakováním apod.
Metalkov
však nenabízí jen hotové produkty, ale i specializované služby
související s oblastí povrchových úprav, jako např. korozní inženýrství
(návrhy systémů, kontrolu povrchových nátěrů a inspekci kvality). Sám
Ing. Reitschläger junior je jedním z nemnoha Čechů, kteří mají americkou
certifikaci NACE inspektor 2. stupně, což znamená, že může vykonávat
specifické práce odborného dozoru nad prováděním prací podle přísných
předpisů nejen evropských, ale i amerických norem. Firma tak může nejen
dodávat pro náročný americký trh, ale poskytovat i vysoce specializované
služby, např. v oblasti korozního inženýrství a poradenství. Tím se
Metalkov Vlašim stává globálním lídrem antikorozních úprav nadrozměrných
konstrukcí!
Tyto možnosti by měla v budoucnu posílit i připravovaná
spolupráce s ČVUT, kde jsou nejen další renomovaní specialisté v oboru,
ale i laboratoře umožňující testování a ověřování materiálů i
technologií, simulace apod.
/joe/
Cesta k úspěchu však nebyla jednoduchá a firma zažila i chvíle, které Evžen Reitschläger označuje doslova za kritické. To je třeba případ rozsáhlé dodávky ocelových konstrukcí, které naplnily cca 80 lodních kontejnerů pro zákazníka ze Spojených arabských emirátů, na nichž vzápětí po vyložení začalo docházet k popraskání ochranné nátěrové hmoty a delaminaci povrchové úpravy. Situace se musela řešit okamžitě, i když se díky spolupráci s výzkumnými středisky ukázalo, že Metalkov nenese za tyto závady zodpovědnost, což zákazník nakonec uznal. Problém nebyl v aplikaci nátěrového systému, ale ve vadném materiálu a ve špatně zvoleném řešení, které během přepravy na moři absorbovalo vlhkost, a po prudkém vystavení extrémní teplotě došlo ke změně chemických a fyzikálních vlastností nátěrové hmoty. Výpadek by v tomto případě kromě extrémně vysoké penalizace znamenal nejen zpoždění, ale ohrozil stavební projekt za velké peníze i existenci společnosti Metalkov.