asseco murr

Nové rychlovlaky na asijských tratích

Souboj s rychlostí se vede i na opačné straně zeměkoule. Nové rychlovlaky se připravují v Japonsku i Číně.

 

Proslulá vysokorychlostní železnice šinkansen se dočká novinky -  ještě před olympiádou v roce 2020 chtějí Japonci vyslat na koleje nové soupravy řady N700S, nazvané Shinkansen Supreme. Tento supervlak bude na trase Tokio - Shin - Osaka dosahovat stejně jako jeho předchůdci rychlosti až 300 km/h. Nebude tedy (zatím) rychlejší než dosud provozované šinkanzeny, ale důraz je kladen na technologické vylepšení a pohodlí cestujících. Interiér by měl být podobný spíše prémiovým třídám v letecké dopravě.

Jaký bude nový šinkanzen?
Novinka má obsahovat řadu technologických vylepšení. Ve srovnání s předchozí verzí N700A mají mít nové soupravy ostřejší profil přední části, což má za cíl snížit odpor vzduchu a také hladinu hluku při vjezdu do tunelů. Podstatná je i redukce hmotnosti: komplet tvořený 16 vozy je o celých 11 tun lehčí než její předchůdce. Díky tomu se zlepšily nejen jízdní parametry vlaku (z 0 na 300 km/h. by měl zrychlit za méně než 3 minuty, lepší akcelerace i brzdění umožní dosahovat po delší část přesunu mezi stanicemi jízdy plnou rychlostí a tím zkrátit cestovní časy), ale i spotřeba energie.
Japonsko šinkanzeny provozuje na více než 2700 km tratí. Zatímco nyní dosahují tamní rychlovlaky maximální rychlost 320 km/h., společnost JR East plánuje rychlost zvýšit na 360 km/h., v budoucnu by měla dosáhnout až 500 km/h. Klíčovým prvkem plánu modernizace japonských rychlovlaků je však vývoj zcela nové generace šinkanzenu s označením ALFA-X. Vývoj by měl být zahájen příští rok a ALFA-X by měla nahradit od roku 2030, kdy je plánováno uvedení do provozu, současné šinkanzeny s označením E5.
A to nebude jediná novinka v dopravním systému Země vycházejícího slunce. Železniční společnost JR Central už pracuje na vybudování sítě tzv. maglevů pohybujících se na magnetickém polštáři. U těchto supervlaků se počítá s rychlosti až 500 km/h. První soupravy by měly najít uplatnění na trase Tokio-Nagoja, následně pak i mezi Tokiem a Osakou. Japonsko je držitelem světového rychlostního rekordu v této dopravní kategorii, kdy v roce 2016 dosáhl vlak na experimentální trati rychlosti 603 km/h.

Čína chystá super-maglev
Nový maglev, označovaný jako super-maglev, ale vyvíjí i Čína. Vysokorychlostní železniční systém v Číně je v posledních desetiletích jedním z nejpůsobivějších výkonů stavebního inženýrství. Síť těchto impozantních železnic pokrývá 29 z 33 zemí provincií a vlaky na ní mohou cestovat rychlostí 250-350 km/h. Zatímco japonský vlak drží absolutní rychlostní rekord, Čína vede v praktickém provozu nejrychlejšího maglevu na světě. Čínští vědci nedávno potvrdili v časopise Global Times, že pracují na prototypu vlaku, který by měl dosahovat rychlosti až 1000 km/h. Podle profesora Deng Ziganga a jeho týmu z Jihozápadní univerzity Jiaotong, je prototyp připraven k testování.
Vlak využívá kombinaci dvou unikátních technologií: systému maglev a potrubní dopravy. Magnetická levitace, podle níž dostal tento dopravní prostředek své jméno, eliminuje tření mezi koly, kolejnicemi (souprava se při jízdě koleje vůbec nedotýká) a  transportní rourou, z které bude téměř vyčerpán vzduch, takže se odstraní i vzduchové tření, jak konstatoval Deng Zigang. Podobně jako Elon Musk u svého hyperloopu počítá čínský super-maglev využití technologií minimalizujících odpor vzduchu na trase. Od prvně publikovaných informací v roce 2014 se Dengovu týmu podařilo snížit tlak vzduchu v potrubí na 2,9 kp, což je násobně nižší hodnota než standardní tlak 101 kp.
Technologie však vzbuzuje u odborníků i obavy, především z bezpečnostního hlediska a možných technických problémů. Kritici poukazují zejména na možnosti bezpečného zastavení vlaku při takovýchto extrémních rychlostech v prostředí bez působení odporu vzduchu, a také rizika, pokud se potrubí poškodí a dojde k narušení podtlakového prostředí.

/val/

 
Publikováno: 7. 8. 2018 | Počet zobrazení: 1621 článek mě zaujal 371
Zaujal Vás tento článek?
Ano