asseco murr

Nejekologičtější Seat Ibiza má označení TGI

Poslední pátá generace bestselleru španělského výrobce přišla s technikou pro provoz na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas). TGI tak má nižší provozní náklady a lepší ekologické vlastnosti než totožné modely s pohonem na naftu nebo benzín, a to včetně hybridních vozů bez možnosti vnějšího nabíjení.

 

První a poslední Ibizu od sebe dělí tři desetiletí vývoje, všechny generace nesou jméno po nádherném středomořském ostrově. Nejnovější verze disponuje nejdynamičtější siluetou s výraznějšími tvary, má prostornější interiér, veliká okna, která díky průniku světla dojem velikosti vnitřního prostoru umocňují. Design byl vždy pro Ibizu prestižní záležitostí. I ta poslední se pyšní škálou ocenění za mladý, svěží, vyzrálý, vyvážený vzhled. Za všechny uvádím alespoň hlavní ocenění Excellent Product Design Transportation od německé Rady pro design, která brala v úvahu i další aspekty jako jsou celkový koncept, úroveň inovací, uživatelská přívětivost, funkčnost, praktičnost, trvalá udržitelnost, ekologické kvality, ziskovost, kvalita, technická vyspělost, a dokonce i způsob výroby.
Na našem trhu můžete Ibizu vybírat ze čtyř stupňů výbav - Reference, Style, Xcellence, FR. Všechny disponují litrovými benzínovými motory ve výkonové škále 55 až 85 kW, FR má navíc agregát 1,5 TSI o výkonu 110 kW. Diesely nehledejte, za to u dvou nižších výbav je v nabídce pohonná jednotka 1,0 TGI o síle 66 kW v kombinaci s 5stupňovou mechanickou převodovkou. A právě vůz s tímto motorem a ve výbavě Style jsme v testu vyzkoušeli.   
Bez ohledu na odlišnosti jednotlivých výbav nová Ibiza nabízí mj. Full LED světlomety, adaptivní tempomat ACC, asistenční systémy, jako nouzové brzdění City, omezovač rychlosti, Front Assist, praktické parkovací senzory až po senzory únavy řidiče. Dále pak i 8" displej se skleněným povrchem, vybavený integrovaným navigačním systémem a veškerými myslitelnými technologiemi pro konektivitu za volantem, dokonce umožňuje přijímání a odesílání hlasových zpráv, aby nedocházelo k rozptylování řidiče při řízení.
Nová Ibiza je tedy pohledná, při délce něco málo přes čtyři metry a poměrně velkém rozvoru náprav je snadno ovladatelná, v zatáčkách se moc nenaklání, dobře drží stopu. Neoslní velikostí zavazadlového prostoru, ani přebytkem místa pro vzrostlejší posádku na zadních sedadlech. Vpředu však najdou pohodlné usazení řidič i spolujezdec.
Přejděme ale k tomu na testovaném autě nejpodstatnějšímu, motoru 1,0 TGI, který ze současné Ibizy dělá tu v historii nejekologičtější. Kombinuje jízdu na dva druhy paliva, stlačený zemní plyn (CNG) a benzín. CNG je stejné palivo, které se používá k vytápění domácností. Po stlačení má pouhé 1 % původního objemu. Chytrý motor spaluje primárně CNG, je-li toto palivo k dispozici, a v případě potřeby přepne na benzín. Výrobce konstatuje, že díky zaručeně hermetickému těsnění jde o 100 % spolehlivé a bezpečné řešení. CNG je trvale udržitelnou alternativou, která vyplňuje mezeru mezi tradičními spalovacími motory a elektromotory. Provoz na CNG, podle oficiálních proklamací, snižuje emise CO2 o 25 %, šetří až 30 % nákladů oproti klasickému dieselovému motoru. Oproti benzínové verzi je úspora možná až 50 % nákladů. Produktová řada modelů Seat na CNG je jednou z nejširších na trhu a zahrnuje vedle Ibizy rovněž vozy Leon, Mii a má být také Arona.
S Ibizou TGI jsme najeli 773 km, Nejvíce po různých místech Šumavy, ve středních Čechách, po Praze asi 150 km. Při většinovém zatížení dvěma dospělými osobami a nevelkou bagáží byl výkon motoru 66 kW vcelku dostatečný, musel jsem však častěji řadit a využívat vyšších otáček. Do zatáček v prudším stoupání jsem musel párkrát přeřadit i na jedničku. Úvodní trasu z Prahy do hor a popojíždění na nich jsme zvládli na plyn, po jeho vyčerpání proběhlo následné přepnutí na benzín bez povšimnutí, výkon je samozřejmě při obou pohonech naprosto totožný. Budíky na palubní desce signalizují, zda jedete právě na plyn nebo už na benzín, dojezd na obě paliva a jejich spotřebu. Podle palubního počítače jsme z celkového počtu najetých km absolvovali 280 km na CNG, při průměrné spotřebě 4,3 kg/100 km, na benzín zbylých 493 km při průměrné spotřebě 5,4 l/100 km. Dojezd byl ještě 270 km, z toho vyplývá pohodový celkový dojezd přes 1000 km při plných obou nádržích. Čerpání paliv je snadné, pod jedním víkem jsou obě plnicí hrdla.
Při rozhodování o případné koupi modelu TGI je třeba zvážit různé faktory. Z nich ten z nejpodstatnějších je pochopitelně cenové srovnání. Při stejné výbavě a výkonově srovnatelných benzínových motorech si za obojživelníka plynu a benzínu připlatíte 67 000 Kč, přispějete ale ke zlepšování kvality ovzduší hlavně ve městech.
Základní cena Seatu Ibiza v testované verzi je 403 900 Kč, s bohatou příplatkovou výbavou se vyšplhala na 498 500 Kč.
   
Oldřich Šesták

 
Publikováno: 8. 8. 2018 | Počet zobrazení: 1734 článek mě zaujal 382
Zaujal Vás tento článek?
Ano