Nejnižší protihluková clona v Evropě
V Praze se začalo testovat unikátní opatření pro snížení hluku, tzv. městská protihluková clona (MPHC). Jde o výsledek spolupráce katedry železničních staveb Fakulty stavební ČVUT se společností Montstav CZ, která se mj. zabývá recyklací opotřebovaných pneumatik.
Clona je určena pro útlum hluku z tramvajové dopravy ve městech, kde je na rozdíl od jiných (v současnosti používaných) prvků vhodná pro svou malou výšku. Díky umístění v blízkosti zdroje hluku (u kontaktu kola a kolejnice) a vhodnému provedení účinně tlumí vznikající hluk, aniž by zasahovala do výhledu cestujících, řidiče nebo rušila uliční panorama v urbanizovaných částech městského prostoru.
„Celou clonu o délce 50 m se nám povedlo postavit, včetně dokončovacích prací, za deset dnů,“ říká Ing. Martin Lidmila z katedry železničních staveb ČVUT, který je iniciátorem projektu. Koncept byl vyvinut tak, aby montáž byla co nejjednodušší a nejrychlejší. Clona je založena ve štěrkovém loži na oddilatovaných betonových základových pásech, na něž jsou nasunuty jednotlivé dílce, které jsou poté vzájemně spojeny. Tento systém umožňuje nejen rychlou výstavbu, ale zároveň i rychlé rozebrání, např. při zásahu záchranných složek nebo v případě údržby trati. Další zajímavostí je, že betonové pásy jsou namísto oceli vyztuženy kompozitní sklolaminátovou mřížkou, což zamezí šíření bludných proudů v okolí koleje. Clona je zároveň konstruována tak, aby co nejméně vizuálně narušovala prostředí a pohlcovala maximum hluku na styku kolo-kolejnice. Ve zkušební verzi je provedena v základní černošedé barvě, lze ji však vyrobit i v řadě jiných barevných provedení, dle architektonických požadavků.
Úvodní měření hluku na trati provedli odborníci z Fakulty stavební ČVUT ještě před započetím výluky, po zprovoznění tratě budou clonu sledovat a měřit dlouhodobě, celkem jsou na trati umístěny tři měřicí profily. „Pro porovnání měření jsou důležité stejné výchozí parametry, proto po celou dobu měříme hluk od zvlášť vypravené referenční tramvaje T3, která projíždí celým úsekem konstantní rychlostí, což umožní porovnávat snížení hluku v úseku, kde je osazena clona, s úsekem bez protihlukových opatření, a s úsekem, kde neproběhla oprava. Na základě předchozích měření a predikčních modelů očekáváme při technickém měření snížení hluku asi o 4 dB, což je pro lidské ucho už patrný rozdíl,“ vysvětluje Ing. Ondřej Bret z Fakulty stavební ČVUT.