Školy sobě
„Hledáš-li pomocnou ruku, najdeš ji nejspíše na konci svého ramene“, konstatuje staré úsloví a z něj také nejspíše vycházeli nejen budovatelé Národního divadla, kteří si pod heslem Národ sobě postavili chybějící kulturní svatostánek, ale i autoři nové učebnice „Automatizace pro střední školy“.
Novou elektronickou učebnici pro žáky středních odborných technických škol ČR připravil tým pedagogů technických škol, aby zaplnila chybějící místo ohledně uceleného učebního textu odpovídajícího potřebám středoškolského vzdělávání.
E-kniha, která má za úkol doplnit omezenou nabídku výukových titulů zaměřených na obor, který nyní patří k vysoce atraktivním a průmyslovými firmami žádaným, vznikla v rámci „Sekce odborných učitelů automatizace SŠ ČR“, spadající pod Česko Moravskou Společnost pro Automatizaci (ČMSA). Je určena studentům oborů elektrotechnika, strojírenství, doprava, textilní a dřevozpracující obory, hutnictví, chemie, a dalších sektorů, v nichž se používají automatizované systémy, které jsou dnes již běžnou součástí moderní průmyslové výroby, ale kde firmy pociťují stále výrazněji akutní nedostatek kvalifikovaných odborníků pro jejich obsluhu.
Autorský kolektiv, díky jehož práci mohla tato unikátní publikace vzniknout, tvoří uznávaní odborníci a pedagogové technických škol ČR s dlouholetou praxí, pod vedením Ing. Miroslava Žilky, CSc, ředitele SPŠS Betlémská a předsedy asociace učitelů automatizace SŠ ČR, který přednáší rovněž na Fakultě strojní ČVUT. Oponentury se ujal prof. Ing. M. Hofreiter, CSc, z FS ČVUT Praha.
E-kniha zahrnuje několik kapitol z oblasti logického a spojitého automatického řízení, prostředků automatického řízení, řídicích systémů a základů robotiky. Obsahuje teoretické základy, interaktivní testy, laboratorní práce, příklady a také linky na přední firmy působící v automatizaci a robotice, jejichž řešení jsou v knize - i v reálné praxi na školách - využívána pro výukové účely. Jedná se o firmy Festo, ABB, Fanuc, Kuka, IFM, Humusoft, Beckhoff, Teco, SMC či Siemens, s nimiž autoři publikace spolupracovali na jejím vytvoření, aby zachycovala nejnovější trendy a produktové portfolio dostupné na trhu v oboru automatizace. Řešení použitá v učebnici tak vychází ze zkušeností získaných v reálné praxi z používání těchto systémů.
Jak uvedl Ing. Mirosla Žilka, forma e-knihy byla pro učebnici zvolena jako ideální formát právě z důvodu možnosti rychlé aktualizace a on-line změn v rámci nových poznatků nebo updatu libovolné části obsahu. Což digitální podoba umožňuje na rozdíl od několikadílné série tištěných publikací, které byly pod záštitou ČMSA vydávány v závěru uplynulého milénia a v modernizované podobě ještě v letech 2012-2014 nakladatelstvím ComputerPress. Tím je zajištěna možnost okamžitého zařazení nejnovějších údajů a informací vztahujících se k probírané látce, což je klíčová výhoda zvláště v případě neustále se vyvíjejících a inovovaných průmyslových řešení, jaká představují moderní automatizační systémy. Studenti tak mohou mít přístup k informacím odpovídajícím skutečnému stavu na úrovni doby. Můžou se tak od počátku seznamovat s nejmodernějšími systémy, s nimiž se pak budou setkávat ve své praxi na svých budoucích pracovištích či při následném univerzitním studiu.
Zájemci si mohou prohlédnout demoverzi elektronické učebnice „Automatizace pro střední školy“ na: https://publi.cz/eknihy/?book=516-automatizace-pro-stredni-skoly, kde je také možné samozřejmě zakoupit i plnou verzi či multilicenci pro školy.
/dv/