Recyklované plasty pro automobilový průmysl
Recyklované plastové materiály jsou výrobci zatím nespravedlivě ignorovány kvůli svému odéru a tomu, že mohou mít horší mechanické vlastnosti ve srovnání s výrobky z originálních surovin, a protože jejich tmavší barvy ztěžují jejich zdobení. Mnoho recyklovaných plastových materiálů se však již dostává do aplikací „v podpalubí“ uvnitř vozidel.
Například Nypel Recycled Nylon společnosti BASF je optimalizován pro aplikace ventilátorů, krytů, čističů vzduchu a konzolí a je vyroben za použití postindustriální recyklované polyamidové suroviny. Firma uvedla na trh pod označením Petra PET termoplastický polyester, který je založen na 100% postspotřebitelském polyetylénu. Jde o materiál, který výrobce charakterizuje jako ideálním pro elektrické komponenty, přední moduly a stěrače.
Mnoho velkých automobilových firem již tyto recyklované materiály začleňuje do svých vozidel a připravuje své vlastní systémy. Ford např. využívá komponenty vyrobené z EcoLonu pro modely Fusion, Mustang a F-150. Také v elektromobilu BMW i3 je již 80 % viditelných ploch vyrobeno z recyklovaných plastů nebo plastů vyrobených z obnovitelných surovin.
„Recyklované“ Volvo pro čistší moře
Automobilka Volvo zas hodlá do roku 2025 ve svých vozech využívat recyklované materiály pro čtvrtinu plastových částí a vyzvala dodavatele, aby se snažili učinit maximum pro začlenění recyklovaných plastů do automobilového dodavatelského řetězce. Představila už i speciální verzi svého hybridního SUV XC60 T8, která sice navenek vypadá stejně jako současný model, ale má řadu plastových dílů nahrazených ekvivalenty obsahujících recyklované materiály.
Pro svůj speciální model XCTO T8 plug-in hybrid s označením Clean Seas použila pro tunelovou konzoli plastové materiály vyrobené z obnovitelných vláken a z vyřazených rybářských sítí. Pro koberečky na podlaze byl využit materiál z recyklovaných PET lahví a recyklovaná bavlna od odřezků oděvů. Sedadla jsou z tkanin s PET vlákny a stará sedadla Volvo byla naopak použita pro materiály absorbující zvuk.
Automobily na konci života poslouží pro nové
Projekt iCARRE95 spojil dohromady Renault, síť demontážních středisek INDRA, recyklátory Synova a Duesmann a 50 dalších zúčastněných stran ke zvýšení míry recyklace u vozidel s ukončenou životností vytvořením cesty pro recyklaci svých materiálů. Automobilka Renault podpořila Nadaci Ellen MacArthur, která zkoumá, jak dosáhnout toho, aby chemické materiály ve vozidle na konci jeho života mohly být recyklovány a znovu použity. Cílem projektu je vyvinout funkční plány pro regeneraci a recyklaci obtížně recyklovatelných materiálů, jako jsou plasty, pěny a textilní výrobky z vyřazovaných vozidel. To je obzvláště důležité, protože podíl plastů v důsledku jejich lehkých a tepelně odolných vlastností postupně stále více nahrazuje kov pod kapotou a jinde na vozidle.
Cílem projektu pro Renault je uzavřít kruh a umožnit společnosti, aby se stala vlastním dodavatelem plastů. Díky tomu např. dnes 50 kg z 280 kg plastů použitých k výrobě modelu Espace pochází z recyklovaného zdroje. Automobilový dodavatelský řetězec je více než jen dodávky dílů tvořících ve finále hotové vozidlo, a podobně jako Renault pracuje na tom, aby veškeré části vozů mohly být na konci jejich životnosti přiváděny k recyklaci.
/kp/