rossleor asseco murr

Po letectví dobývají lehké kompozity i silnice

Na veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru, který bude ve dnech 20.-27. září, chtějí firmy ThermHex Waben a EconCore představit inovativní voštinový kompozitní materiál a jeho uplatnění v dopravě.

 

Společnost EconCore se zaměřuje na oblast termoplastických materiálů a technologií s využitím tzv. voštinových jader se strukturou podobnou včelímu plástu, tzv. honecomb kompozitů. K výrobě lehkého a tuhého sendvičového panelu s plástovou strukturou s optimalizovaným výkonem a hmotností byla vyvinuta technologie ThermHex umožňující kontinuálně a nákladově efektivně produkovat kompozity s plástovým jádrem a s in-line lepenými povrchy pro různé segmenty trhu.
Díky všestranné kombinaci různých jádrových a povrchových materiálů nacházejí kompozitní materiály s voštinovými jádry cestu i do rostoucí škály dopravních aplikací. Například pro přívěsy a karosérie nákladních automobilů je tu potenciál snížení hmotnosti pomocí materiálů s voštinovými jádry až o 90 % ve srovnání s existujícími kompozity s pevným jádrem. To umožňuje např. u přívěsu plné velikosti dosáhnout snížení spotřeby paliva o 6-8 % a 10 % redukce celkové hmotnosti přívěsu.

Kovové povrchy
Schopností kombinovat v průběžném procesu ThermHex termoplastické materiály s voštinovým jádrem s kovovými povrchy přitahuje zájem předních inovativních firem. Společnost Tata Steel vyrábí materiál nazvaný Coretinium s využitím technologie EconCore, která kombinuje polypropylenové voštinové jádro s ocelovým povlakem Colorcoat Prisma. Firmě to umožnilo dosáhnout průlomových parametrů v oblasti tuhosti a hmotnosti. Jedním z příkladů je nový nákladní vůz Cartwright Streetwise Urban Delivery Trailer, nasazený v amerických městech, kde využití Corentinia umožnilo dosáhnou o půl tuny nižší hmotnosti vozidla.  
Díky kombinaci estetiky s vysokými výkonovými parametry je Coretinium atraktivním řešením pro snížení hmotnosti a emisí vozidel a zvyšování užitečného zatížení. Což jej činí významným materiálem právě pro aplikace v dopravě - např. pro autobusové podlahy a boční stěny přívěsů, stejně jako dveře a podlahy komerčních i rekreačních přívěsů apod. S ohnivzdorným ocelovým povrchem splňuje Coretinium průmyslový standard R118 - příloha 6, a je ideální např. pro podlahy vozidel v osobní dopravě. Tento materiál je vhodný pro autobusy, zvláště pro motorovou pozici, kde je Coretinium v podstatě ocelovým sendvičem pro podlahový panel a protipožární stěnu a poskytuje výrobcům lehkou, tuhou a plně kompatibilní variantu.
Začátkem tohoto roku představila společnost Wabash National, jeden z hlavních dodavatelů pro americké komerční dopravce, pláty DuraPlate s plástovým pláštěm vyráběným technologií EconCore. Plástové pláty jsou o 22 % (tedy více než o pětinu) lehčí než kompozitní panely s pevným jádrem, a u karosérií nákladních automobilů jsou lehčí panely navíc i odolnější než běžné produkty.

Zpevněné termoplastické kompozitní povrchy
Spolu s dceřinými společnostmi ThermHex Waben a Fraunhofer IMWS vynakládá EconCore velké úsilí na vývoj aplikací a procesů pro projekt EU nazvaný Organosandwich. Je zaměřený na vývoj materiálů z termoplastických plástových jader s kompozitními povrchy vyztuženými nekonečnými skleněnými vlákny. Tyto tzv. organické sendvičové materiály by měly být cestou pro snížení hmotnosti a zlepšení parametrů spodních podlahových částí vozidel.
Vnitřně jsou organické látky díky voštinovému jádru s nízkou hustotou tuhým materiálem, přitom lehkou hmotou. Poskytují vynikající tuhost a odolnost proti nárazu, které jsou potřebné pro autoprůmysl. Když porovnáme např. přívěs vyrobený z tradiční vrstvené překližky GRP s organosendvičem vyrobeným z polypropylénového plástového jádra s kompozitními vrstvami PP/GF, jsou organosendviče o více než 60 % lehčí. U přívěsů vyrobených s využitím organosendvičových materiálů to představuje úsporu hmotnosti přibližně 18 % (1,15 tuny), tedy téměř pětinovou oproti klasickým verzím z tradičního GRP a překližky, původně vážících 6,5 t. To znamená výrazné úspory paliva nebo zvýšené kapacity nákladu na jednotku, a dokonce i pro středně velkou flotilu nabízí obrovské úspory.
Další inovativní aplikace organických materiálů může být možnost vytvářet panely přenášející světlo, které by mohly být montovány jako denní osvětlení panelů v přívěsech a střechách karosérií nákladních automobilů.

 
Publikováno: 30. 8. 2018 | Počet zobrazení: 1436 článek mě zaujal 340
Zaujal Vás tento článek?
Ano