rossleor asseco murr

Znovuzrozený a vydařený CeBIT

Z nejistoty březnových plískanic a všehochuti, od počítačové bižuterie až po pro uživatele neviditelný backoffice s infrastrukturou, do slunného léta a světla budoucnosti IT. I tak by se dal charakterizovat CeBIT 2018, který proběhl od 11. do 15. června.

 

Tradiční počítačový veletrh a největší evropská akce svého druhu se letos posunul z března na červen, změnil svůj koncept a stal se více kompaktním a zaměřeným na IT profesionály. Všechny změny byly ku prospěchu, v německém Hannoveru vznikla svěží kombinace výstavy, konferencí, přednášek i neformálních setkání. Vše se zaměřením na informační technologie, především ty podnikové.
„Nový" CeBIT se o hodně smrskl, řada kdysi plně natřískaných hal zela prázdnotou. Dal totiž červenou všemu spotřebnímu, od papírů do faxů, tonerů a inkoustů do tiskáren, kdysi tak žádaných telefonů až po různá „udělátka" z Číny, které si dnes každý najde na té jejich Alibabě. Zbavil se pachuti lacinosti a zvolil v segmentaci kvalitu před kvantitou. Zůstal tím ale evolučně stejný. Alespoň pro ty, kteří hledají od IT pomoc v běžném životě, ať už jde o firemní, či ten každodenní. Letos mu vévodilo zaměření na inovace, od velkých firem až po startupy.

První den zahájil vizionář Jaron Lanier
Vědec, hudebník, umělec a průkopník v oblasti virtuální reality, měl přednášku už první den, který byl vyhrazený odborné veřejnosti. „Stále věřím v magický potenciál technologií. Vyvarujme se však jejich špatných stránek.“ Měl tím na mysli zejména sociální média. Hlavní z těchto platforem by měly přestat sbírat množství dat pro cílenou reklamu a přeorientovat se na placené služby. „Myslím, že by se sociální média měla změnit na normální byznys, namísto čistě reklamní,” řekl Jaron Lanier a dodal: „Teprve pak se mohou stát službou, jaké uživatelé porozumí. Po zpoplatnění na základě předplatného by si lidé mohli sami určit kvalitu, jako je tomu u Netflixu nebo u HBO. Proti reklamě nic nemám, jen by neměla být manipulativní.“ Manipulativní reklama podle něj ovlivňuje lidi mikroovlivňováním a vychyluje je z jejich normálních nálad a chování.
Vystoupila také třeba Julia Shaw, označovaná za „paměťovou hackerku“, která prezentovala, jak lze manipulovat lidskou pamětí. Z dalších výrazných řečníků zaujal Marc Railbert, zakladatel Boston Dynamics, s možnostmi v dosahu čtyřnohého robotického psa, který se může autonomně pohybovat drsným terénem.

Cebit Innovation Award pro startupy
Spolkové Ministerstvo školství a výzkumu a Deutsche Messe vyhlásily pro mladé podnikatele už pošesté Cebit Innovation Award, kdy si vítězové rozdělí 100 tisíc eur. Požadavkem jsou uživatelsky přívětivé IT řešení pro každodenní život, ať už jde o lidi či firmy. Soutěž si klade za cíl oslovit kvalifikované mladé akademiky, kteří se zabývají vývojem na univerzitách, ve výzkumných ústavech či firmách. Vítěznými se staly: Airpark (50 000 eur) - aplikace založená na AI pro rychlejší nalezení místa k parkování; Crashtest Security (30 000 eur) - řešení pro testování webových aplikací na bezpečnost, pracující na základě big dat; Divera 24/7 (20 000 eur) - aplikace pro operační připravenost v reálném čase, která registruje dostupnost operátorů tísňového volání společně s jejich expertními znalostmi ještě předtím, než dojde k incidentu.

IBM „a ti všichni okolo“
Bez nadsázky se dá říci, že kdo by si chtěl udělat obrázek o letošním CeBITu a přitom měl navštívit jedinou expozici, mohl jít jen k IBM. Ta totiž ukazovala vše, co se týkalo náplně „nového“ CeBITu, od inovací až po řešení pro běžný denní život firem i lidí.
Jmenujme AI a IBM Watson, některé výstupy z IBM Research včetně možností kvantových počítačů a „nahatého“ (odstrojeného) dvouqubitového modelu, linuxový mainframe IBM LinuxONE, mainframe Z14 s OS/390, IoT, IBM Security apod.
Mimochodem, poslední mainframe, lhostejno od které firmy, měl být odstřižen od sítě, uživatelů, rozbit a rozšrotován, snad až rozžvýkán někdy v roce 1994. Včetně toho od IBM, i podle předpovědí jednoho z konkurentů, který na něm tehdy sjížděl svoje rutinní agendy, přestože už tehdy vyráběl počítače vlastní. Mainframe však žije jako jedna z nejvýkonnějších a nejbezpečnějších platforem dál, onen konkurent se naopak rozdělil na dvě firmy, dnes vyrábějící větší a menší „krabičky“.
IBM také uspořádala tiskovou konferenci, kde se pochlubila, kolik firem už přešlo do prostředí IBM Cloud. Jeho výhodou je, že se nad daty dají provádět analýzy pomocí AI, kterou je IBM Cloud vybaven. IBM má dnes navíc 18 nových zón dostupnosti pro IBM Cloud v Severní Americe, Evropě, Asii a Tichomoří. Zabezpečení splňuje nejvyšší nároky na bezpečnostní požadavky, včetně šifrování. Kromě toho IBM poskytuje zákazníkům i privátní cloud. Se společností SAP má ohledně poskytování cloudových služeb partnerství. Nabízí a provozuje služby finančním organizacím, pojišťovnám a zdravotnickým zařízením. Také koncernu VW, který zkoumá pomocí AI v prostředí IBM Watson chování řidičů. VW rovněž nasazuje chatboty, opět postavené v prostředí IBM Cloud na AI obsažené IBM Watson.
Zástupci IBM také prohlásili, že CeBIT nastoupil správnou cestu k přechodu od klasické trade show k celkové digitalizaci a kvalitě. „Proto také hodláme Cebitu zůstat věrni,“ prohlásil Matthias Hartmann z IBM.
Při vyhlášení Cebit Innovation Awards vystoupila také Ginni Rometti, CEO IBM. Řekla, že nás čeká v IT skvělá budoucnost a raketový růst díky cloudovým technologiím, AI a ML (machine learning).

Ti ostatní
Velká modrá samozřejmě nemůže obsáhnout celý trh, to by ani neexistovali ostatní dodavatelé IT a příbuzných technologií, ani jejich partneři. Například firmy, které vyrábějí roboty, nebo výrobci podnikového softwaru či výrobci jiného specializovaného softwaru, kam zase nedosáhne SAP a jemu podobní. Na druhou stranu zde byla řada firem, které poskytují jak řešení na rozšířených platformách, tak vlastní řešení šitá na míru (Atos), případně partneři firem, které dělají tak specializované věci (Sage), že je nezná ani mnohý odborník na IT, zejména pokud jsou mimo jeho záběr.

 

 

Mění se čínský pohled na IT
Čínští výrobci nabízeli technologie a řešení spadající do rámce daného novými mantinely, byly rozptýleni mezi ostatními. Na spotřební IT bižuterii a elektroniku, kterou nabízeli, od myší přes obaly na mobily a tablety, bylo vyhrazeno místo v hale 11. Koneckonců, někdo i ten CeBIT zaplatit musí, a mít jednu halu plnou také není k zahození. Potěšitelné bylo, že vystavovali už i trochu složitější IT v podobě NAS, USB donglů s přístupem do PC přes otisk prstu, šifrování apod. Na druhou stranu, společnost Huawei si zabrala skoro čtvrtinu jedné haly přímo uprostřed CeBITu.
Kdo chyběl? Například tradiční německý (po převzetí IT části od Siemense) výrobce Fujitsu zde byl jen vágně v partnerské zóně, a Microsoft také jen s partnerem - na MS Dynamics. Především však chyběli čeští vystavovatelé, kterých bylo jen sedm. Bylo proto trochu smutné, chodit po výstavních halách mezi stánky s nápisy Bulgaria, Romania, Croatia, Russia (ale i Siberia), India, Iran…
Kdo nechyběl? Naopak nechyběly např. některé konzultační firmy. Ty se vždy dokáží jako pijavice přisát na svého průvodce, jako lodivod na svého žraloka, velkého světového výrobce, a za výhodných podmínek s ním sdílet jeho úlovek. V tomto případě zákazníka, kterému jakožto neznalému naúčtují něco extra za něco, co v zásadě vůbec netušil, že by snad nepotřeboval, a proto ani nechtěl. Otázkou zůstává, kdo je větší žralok, zda původní výrobce, nebo ten konzultant.
CeBIT byl vždy zaměřen na Německo, i když to dříve nebylo tak znát. V každém případě jde o největší evropský všeobecně zaměřený veletrh na IT, který otevírá cestu těm, již zde vystavují, jak na největší evropský (tj. německý) trh, tak i do celé Evropy.

Richard Jan Voigts

 
Publikováno: 30. 8. 2018 | Počet zobrazení: 1453 článek mě zaujal 380
Zaujal Vás tento článek?
Ano