rossleor asseco murr

Vikingové budou létat na elektřinu

Norsko, které je známé svou podporou elektromobility, si stanovilo další ambiciózní cíl: dostat ji i do vzduchu a zahájit komerční leteckou přepravu s využitím elektrických letadel, a to už do roku 2025.

 
Výhledově pak hodlá do roku 2040 kompletně elektrifikovat celou svou leteckou dopravu. Pokusy s elektřinou poháněnými letouny už probíhají u řady leteckých výrobců, ale Norsko se chce stát první zemí na světě, která zavede elektroletadla do civilní letecké dopravy. Hlavními výhodami má být nižší hlučnost, ekologičnost a vyšší ekonomická efektivita. Zpočátku lze předpokládat nasazení menších strojů na lokálních spojích. A až nastane výrazný pokrok v bateriových technologiích a zlepšení jejich výkonových a kapacitních parametrů, nastoupí elektřina i do segmentu větších letadel.
Státní společnost Avinor uskutečnila koncem června první ukázkový let elektrického letadla, jehož pilotem byl osobně norský ministr dopravy Ketil Solvik-Olsen, s nímž letěl šéf státní společnosti, provozující většinu civilních letišť v Norsku, Dag Falk-Petersen. K testu byl použit dvoumístný stroj Alpha Electro G2 slovinské firmy Pipistrel s motorem o výkonu 50 kW a 21kWh baterii, který má letovou výdrž ca 1 hodinu a nabízí dolet kolem 130 km. Dokáže startovat s maximální vzletovou hmotností 550 kg.
 
Publikováno: 4. 9. 2018 | Počet zobrazení: 1820 článek mě zaujal 406
Zaujal Vás tento článek?
Ano