asseco Aimtec murr

TechMagazín letí se lvem kolem světa

Ve středu 25. června odstartovalo z malého sportovního letiště Točná na jižním okraji Prahy letadlo s imatrikulací OK-TGM, připomínající iniciály prvního prezidenta Československé republiky T. G. Masaryka. Jeho pilot Roman Kramařík nemá v plánu nic menšího, než jako první Čech v malé jednomotorové Cessně obletět svět.

 

„První český sólový oblet zeměkoule nebyl impulzivní nápad, ale plán, který postupně uzrával delší dobu,“ říká autor projektu s tím, že cesta má být také připomenutím 100. výročí vzniku samostatného Československa a jeho tradic v letectví a leteckém průmyslu. Stroj, který nese ve svém označení iniciály prvního československého prezidenta, známého svou podporou letectví vyjádřenou jeho sloganem „vzduch je naše moře“, je pro takovýto projekt ideálním prostředkem. Tak začala vznikat Mise okřídlený lev, na níž sbíral letec - jinak občanským povoláním právník - prostředky na crowdfundingovém serveru Hithit.
Inspirací se mu mj. stala i kniha Jana Antonína Bati „Za obchodem kolem světa“ o letecké obchodní výpravě, kterou slavný český průmyslník podnikl v předválečném Československu od 6. ledna do 1. května 1937 a od níž loni uplynulo 80 let. Mimochodem: letoun OK-CTB, s nímž tuto unikátní cestu završil, jeden ze dvou strojů L-10A Electra, jež si firma Baťa pořídila kvůli rychlému spojení s filiálkami, se nedávno vrátil opět do Čech poté, co jej v Kanadě získal zakladatel Seznamu a rovněž aviatický nadšenec a amatérský pilot Ivo Lukačovič, který je i majitelem letiště Točná. Tam je také Baťův stroj po renovaci od roku 2015 vystaven a cesty obou letadel se tak opět symbolicky setkají na tomto letišti, kde po svém návratu domů poprvé přistál - jeden se na něj ze světa vrátil, druhý se jej odtud chystá dobýt.

Cesta kolem světa za 50 dnů
Zatímco hrdinům známého románu Julese Verna trvalo obcestovat Zemi 80 dnů, český pilot by to měl stihnout o měsíc dříve. Cesta má trvat (pokud vše půjde podle plánu) zhruba 50 dní a Roman Kramařík při ní překoná se svým strojem vzdálenost ca 47 tisíc km. Za řízením letounu stráví ve vzduchu na 200 hodin a přeletí tři kontinenty a tři oceány. Vzhledem k tomu, že i v době vyspělých navigačních systémů jde v případě malého jednomotorového stroje o poměrně náročný a riskantní podnik, neponechává pilot nic náhodě, před odletem tak stačil natrénovat např. nouzové přistání na moři. Právě dlouhé přelety oceánů budou podle něj patřit k technicky asi nejvíce nebezpečným etapám. Myslet se musí prostě na vše, a tak je ve výbavě kromě automaticky nafukovaného záchranného člunu třeba i balíček pro přežití v případě nouzového přistání v divočině s mačetou.
Trať Mise okřídlený lev povede východním směrem (kvůli převládajícímu východnímu větru pro optimální letové podmínky) přes Bělehrad, Perský záliv, Indii, Thajsko, Tchaj-wan, Japonsko, Tichý oceán, USA, Azorské ostrovy a Velkou Británii zpět do ČR, kde by měl Roman Kramařík přistát na letišti Praha - Letňany 8. září 2018. O jeho putování se samozřejmě zajímá i TechMagazín, a na svém webu bude přinášet informace o letu, který lze detailně sledovat i na webové stránce projektu Mise okřídlený lev (www.okridlenylev.cz).
Pro tuto cestu doznal stroj i speciální úpravy, např. vizuální provedení s českou vlajkou na přídi a se symbolem lva, charakterizující název mise, připomínkou programu Paměť národa, jehož součástí je i tento sólový oblet zeměkoule, a také jmény těch, kteří ji svými příspěvky pomohli podpořit.

Aby svět nezapomněl na české letectví
Letadlo nese na palubě kolem světa i jeden výtisk TechMagazínu, a to číslo věnované leteckému průmyslu. Posláním Mise okřídlený lev je totiž kromě rekordního letu samotného i připomenout světu tradice českého letectví a vyspělost zdejšího leteckého průmyslu, který přes nešťastné peripetie posledních desetiletí přežil a podle všeho se opět dokázal zvednout ode dna. ČR patří stále do elitního vybraného klubu několika málo zemí světa schopných kompletně vyrobit celý letoun. Kromě víceúčelového výcvikového proudového stroje L-159 a menšího dopravního stroje L-410NG (nástupce populárního Turboletu) se zde vyrábí celé plejáda úspěšných menších sportovních letadel a strojů z kategorie tzv. ultralightů, v jejichž produkci je ČR doslova světová velmoc a patří mezi špičku jejich výrobců ve světě.
V desetimilionové ČR působí dnes desítky leteckých továren - většinou menších výrobců, ale i velké renomované firmy s dlouhou historií - a jejich subdodavatelů. Zbrojovka Aero Vodochody (která je s datem svého založení 1919 jednou z nejstarších fungujících leteckých továren na světě), výrobce lehkého podzvukového bitevníku L-39 NG představila na nedávném aerosalonu ve Farnborough víceúčelový stroj zcela nové generace F/A-259 Striker (nástupce bitevního letounu L-159 Alca), vyvinutý ve spolupráci s izraelskou firmou IAI.
GE Aviation připravuje v ČR výstavbu továrny na nové letecké motory Advanced Turboprop (ATP) vyvinuté právě ve spolupráci s českými odborníky, které označuje za první turbovrtulové motory zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy po více než 30 letech. Kromě toho zde funguje i rozsáhlá řada partnerů pro významné výrobce segmentu aerospace, jako je např. Airbus či Boeing, Sikorsky, Bell Helicopter, Zodiac a dalších, pro něž dodávají zdejší firmy široké spektrum podsestav a komponent.
Pokud se Romanu Kramaříkovi oblet světa podaří podle plánu, k čemuž mu samozřejmě držíme palce, světu se připomeneme jako země se skvělou leteckou tradicí a velkým průmyslovým potenciálem - a TechMagazín, rovněž usilující o podporu domácího průmyslu, se tak stane díky němu i prvním českým časopisem, který doslova a do písmene obletěl svět.
Takže: Start povolen, přejeme úspěšný let a šťastný návrat!

Josef Vališka, Točna

Cessna P210N „Centurion“
Jde o turboverzi populárního 6místného stroje s přetlakovou kabinou a čtyřmi okny po obou stranách, vyráběného v letech 1978-83 (tento konkrétní letoun má v rodném listě rok výroby 1979), vybaveného motorem Continental TSIO-520-AF (231 kW) s turbodmychadlem s plynulým chlazením. Letadlo je 8,6 m dlouhé a rozpětí křídel o ploše 16,23 m² činí 11,2 m. Prázdná hmotnost je udávána 1035 kg, max. vzletová hmotnost 1814 kg. Stroj tohoto typu má max. rychlost 378 km/h (při 5200 m) a létá cestovní rychlostí 358 km/h (při 6100 m), dostup až do 8230 m a dolet 900 námořních mil (1666,8 km) při ekonomickém letu ve tříkilometrové výšce.

 
Publikováno: 1. 10. 2018 | Počet zobrazení: 1420 článek mě zaujal 323
Zaujal Vás tento článek?
Ano